Vart skicka analys?
Kan man skicka in analys på hösilage nu eller är det för sent? och vart ska man skicka det och hur mycket kostar det?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hade du inte värdena nu när köper så pass dyrt?
www.analycen.se där kan du läsa hur man gör och beställa kuvert att lägga det i. Men ta från flera balar och lägg det i frysen under tiden som du öppnar dom. Skicka det en måndag eftersom det kan torka under helgen annars.
Resten kan du läsa på deras hemsida.

vi har hittat annat nu bara 1 mil härifrån i 40kg balar, men det är inte analyserat. tack för hjälpen :)
en liten sak till…om jag tar från flera balar, vad gör jag med dom sen då? man tar ju hål på dom liksom….är lite väl dyrt att öppna och slänga sen och han äter ju knappast upp allt på bara nåra dagar…

Nej, men du öppnar en i taget och tar lite grand för att frysa det så länge. Tills nästa är öppen. Om du tar från 4-6 balar så borde du få en snitt av värdena. Tror det står om det på deras hemsida. Man ska blåsa ut all luft från fryspåsen för luftens skull också.

okej! :) nu hänger jag med

Bra! Tror det står om hur man gör på deras hemsida med va?

har inte läst så jättenoga, har ju inte fått hem nåt än.
sen har jag en annan liten fundering. sjunker inte värdena när man fryser in det?

Nej, när du fryser det direkt så blir det ju samma värden. Skillnad om du låter det ligga och torka. Mj och smrp försvinner ju inte i vanligt torrt hö heller.