Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1036 ggr
olina95
0

vad ska jag ha för bett?:)

Hejsan! min häst har just nu ett vanligt tredelat bett, men tror jag ska byta till ett eggbett, tredelat förmodligen. Min häst kan bli lite stark då hon är pigg, och inte varit ute på ett tag, hon kan också bli lite busig ibland och hoppa omkring och så, annars är hon normal:) vid hoppning är hon normal, men i dressyren brukar hon bli piggare och vill  hellst springa, men hon går ofta på tygeln. vad tycker ni?

och vad är bäst, tredelat eller tvådelat? dom säger ju att tvådelat åker upp i gommen och kan klämma hästen i tungan. Men dom säger att tredelat biter dom ofta på.

Jenca
0

Jag rider på 3delat o stångbett. Jag föredrar 3 delat av 3 o 2 delat.Min häst tuggar nästan aldrig på bettet, finns säker andra som gör det, men aj rider me pullar grimma o engelsknosgrimma så de kanske är de som förhindrar henne;) jag vet inte!

Fiona
0

Om bettet ligger rätt i munnen ska dom väl inte kuna bita på det, bettet ska ligga vid lanerna (tandfritt område i hästens mun) och då borde det bli rätt omögligt för dom att bita på bettet? Rätta mig om jag har fel!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Dalsgardi
0

#2 Det är väl tänkt så.

Men vissa hästar kanske på något sätt lyckas arbeta upp bettet så det kommer längre bak, så de kommer åt att bita.. Eller?

Thorsson
0

Jag ahr fått förslag på rakt tunt tränsbett. =) Min häst är likadan. :)

Zabbio
0

#2+3 Ofta när det låter som om hästen biter på bettet gnisslar den bara tänder. Annars är det väl inte så svårt för hästen att putta bak bettet, såvida man inte spänt nosgrimman för hårt. Men hästen ska suga och pilla lite lätt med bettet så att det bildas lite vitt skum, som ett läppstift. (Det ska dock inte bli för mycket så att hästen ser ut som en rabiessmittad hund) :)

#0 Vilket bett du ska ha beror helt på din häst och vad den trivs med. Med tvådelat ska du dock undvika hårda nosgrimmor, iofs ska alla nosgrimor vara med två fingrar på högkant i spändhet, men det är ännu viktigare med vådelat just för att det kan åka upp i gommen. Tredelat är dock lite rörligare och en del hästar gillar inte det utan föredrar tvådelat.

Du får själv se vad som passar din häst bäst, själv använder jag inte tränsbett alls.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

olina95
0

tack så mycket, jag tror jag ska köpa mig ett tre delat då hon trivs med det som är nu, men jag vill testa eggbett, eftersom jag har vanliga bettringar nu.

En i hööks affären sa att om dom tuggade skulle man inte använda tredelat, förlåt för att jag förklarade konstigt xD

Zabbio
0

#6 trivs hon med det hon har så behöver du ju inte byta (själva mundelen) så kör du på tredelat. Kan tänka mig att det är lite lättare att putta bak i munnen pga brytpunkterna än tvådelat.

Kanske denna hööks personalen visste vad hon sa, men jag har fätt för många knäppa tips av dem för att lita på dem utan anledning ;P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

youtube1
0

#0.skulle jag va du skulle jag valt ett rakt.

Men de är vad jag skulle gjort.

om hon trivs med de hon har nu varför byta ?

olina95
0

för jag tror att eggbett är bättre, men alltså det blir ju typ samma, bara att det blir rakare och bekvämare på sidorna. Varför skulle du valt ett rakt bett för?

youtube1
0

De beror på hur hästen är .

Men om jag hade en sådan som du beskriver så skulle jag ha et rakt föratt de inte trycker upp i gomen på hädten o de kan va lite lätare att ta tag i hästen (tycker jag har provat de gjör stor skilnana).Hästen jag red hade 3 delat o sedan blev han stark o de bytte till ett rakt.Han blev lungnare sedan när hen blev de byte de till 3 delat igen o han trivdes.

olina95
0

okej, ska väll kolla om det finns något i stallet som jag kan prova med. annars köper jag nog ett eggbett:)

youtube1
0

#11.ja de är du som är ägaren o vet vad som är bäst för hästen ;D

tezzie
0

Kör på ett tredelat eggbett du, precis som Zabbio skriver ovan så ska ju hästen suga och leka lite med bettet! Att de skulle bita tag i tredelade bett oftare har jag aldrig hört.

*** Kärleken övervinner allt ***