Trickträning!
Halloj :]
Finns det någon mer här som håller på med trickträning? Jag gör det med min pålle och har hållt på sedan ett år tillbaka ungefär.
några av hans trick;
Buga,
Yoga,
Tacka/hälsa,
Stampa med hoven,
Lägga huvudet på sned,
Bergsgeten,
Backa när man tar i svansen _(fast det är nog inte så mkt trick..)
_Flema,
m.m.
och han lär sig just nu;
Apport,
Skaka på huvudet "Nej,
Nicka "Ja",
Dricka ur flaska,
Ligga,
Spansk skritt,
m.m. ;]
Lägg gärna upp bilder och beskriv hur ni gjort för att lära in tricksen!
Här är en bild när Conny bugar och jag hoppar upp på honom, fler bilder kommer.

Jag håller på med trickträning :)
Herkules, Nordsvensk brukshingst. Blir 3 år den 31 maj 2008 =)
Han kan:
- Buga
- Bergsget
- Vinka
- Början till spansk skritt
PimPim, Shetlandshingst, 4år.
Han kan:
- Buga
- Kompliment
- Ligg
Tanken är att Herkules iaf ska kunna alla tricken enligt NTT's tricktrappa, men det tar sin lilla tid :)
Ska se om jag har bilder när båda två gör alla trick… om inte annat finns det filmer på Youtube :)
Bilden: Herkules bugar =)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#3 - Vad är "kompliment" som PimPim kan? :)
#6, Kompliment är när hästen "bugar" med båda frambenen invikta :)
#8 - Oj, låter svårt!! :P =)

Fina bilder MLphoto! :D
Hur länge har du hållt på?

hur lär ni hästarna detta egentligen?
hade ju verklgien varit ngt för min lillskit!
#12 haha ursäkta om jag bildbombar ;) Jag har väl hållt på lite titt som tätt i 4år, men aldrig gjort det på allvar förrän jag fick grabbarna grus nu i september 2007 :)
Attans, missade ju skriva alla trick… iaf, Herkules kan även "Plats i rutan" (Det är ett moment i hundlydnad, men Herkules ligger ju inte ner än då.. hihi) =)

#13 nej gud vad gulligt! hur gick du tillväga för att lära honom ligga?
#14 du kan kika in på min och en kompis hemsida; http://nh.blockas.se lite tricks finns utskrivna där!
Så det var alla bilder.. typ :P Har ingen bild på PimPim när han utför kompliment, måste fasen fixa det..

#15 ingen fara, jag älskar att kolla på bilder! :D
#16, haha det är ganska komiskt faktiskt. När Herkules och PimPim kom till mig var dom TOTALT ohanterade.. så började jag öva in det grundläggande för att skapa en bra relation..
Så skulle jag lära Pim att buga. Och det gick jättebra.. sen blev han trött på att buga.. o la sig ner, så då fick han jättemycket beröm, och så var det bara att göra ett "kommando" av det så att säga.. haha, han är lite speciell den hästen ;)

#16 var inne o läste..
min häst är tyvärr väldigt nafsig, så att locka med godis är totalt uteslutet. vad gör man då?

#20, Herkules har lärt sig att stanna kvar i bugan nu, jag säger bara "Ptro" och knäpper med fingrarna, sen får han äta lite gräs medan jag klappar honom samtidigt som jag rätar på mig, sen står han så tills jag ber honom komma upp eller när han själv tycker det blir lite jobbigt :) Ger inte godisbelöning längre, gjorde det vid inlärning, men nu behöver jag det inte mer än vid bergsgeten :)

#21 menar du i buga?
då kan du lära den att backa när du trycker uppe vid manken. håll sedan upp ett ben och ge detta kommando. backar den med bakbenen så beröm. bygg sedan vidare på att den måste sänka huvudet också innan den får beröm. och sedan får man vänta ut den tills den gör små ansatser till att lägga ner/sänka ena benet. en kompis gjorde på detta sätt och det tog ca en månad för henne.
tricktränar inte, men ska börja att trick träna i sommar :)
micka har fixat sina hästar så otroligt bra ,
när PimPim kom till henne var han helt ohanterad. han hade gått i en stor hage med andra som shettishingstar var det va ? nu är han from som ett lamm, och lyssnar alltid på micka :D
herkules var väll hanterad tror jag ? men man fick absolut INTE röra hans ben. då flög han i luften xD nu får tillomed jag röra dom (Y) tjoho :D
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Pimpim hade aldrig sett en grimma, Herkules hade endast blivit ledd till och från sommarbetet.. alltså 2 ggr på 2 år.. så man kan säga att han var ohanterad också, för han gick ju inte bra när hon försökte leda honom ^^
Wilda kan nicka (lite på inlärning men hon gör det iaf ;)), och är påväg att lära att Windy att buga lite smått.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#9 Vad gulligt :):)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Peppe har kunnat buga om man knäppte med fingrarna vid bogen, men nu måste man muta med godis… kan inte direkt påstå att jag tränat på det så är väl inte så konstigt igentligen. han kan även "tack"
Blacky kan en massa tricks när han väl vill. som att apportera till exempel =) dock inte på kommando XD
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Alla hästar borde ju kunna ett trick iallafall. Man behöver bara säga "Kom, eller kom inte" och något av det gör dom ju 

CoNo - Kan du tipsa om någon bra bok man kan köpa?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Om trickträning?
Det finns ju en som heter "Frihetsdressyr och cirkuskonster" eller tvärtom, men den är inte riktigt efter mina principer.. Men den lär ut bergsgeten, buga, kompliment, ligg, sitt och kanske nåt mer.
jag håller på me det..
han kan ligga,buga,och hov :)

#35 kul! :]
Hur lärde du ut ligg?
Jag har fått Conny att lägga sig ner en gång, det var när han var duschad och jag tog ut honom på stallbacken där han vill rulla sig. Sedan bjöd jag honom att lägga sig och då lade han sig ner, utan att rulla. Belöningen var ju att han fick rulla sig sedan ;] <3
#36 hihi, vilken söt ponny! är det rakat eller infryst/bränt ett A på rumpan? ;P

#34 Ja precis om trickträning :o)
Vad har du för principer som inte överensstämmer med den boken du tipsade om?

#38 jag är väl ganska speciell tror jag, tss.. ;] Men andra som läst boken rekomenderar den så det är mycket möjligt att du tycker om den :]
i boken använder dom longerlinor som dom sätter i hästens ben och sedan virar runt magen när dom skall lära ut buga och lockar huvudet framåt samtidigt som de drar tillbaka i tygeln. lite motsägande tycker jag men det har ju fungerat för dom ;]
du kan ju alltid låna boken och kika lite i den om det skulle vara intressant.

#39 Näää sånt vill jag inte göra! Han är så rädd om sina ben ändå och vi håller på för fullt att tränar på att med liten beröring från ridspöt så lyfter han benen…så några linor vill jag inte hålla på med :o/

nej ok, då är den boken nog inget för dig heller. fast iofs kan man ju hålla uppe benet själv och göra resten av sakerna… jaja, du kan ju låna boken iaf.

Ja låna kan man ju göra och se om man kan lösa deras tips på andra sätt än att använda linor :o)

#43 hihim tufft :]

Oj, vad duktig ni är med era hästar.
Jag är mycket imponerad :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
Slänger in ett gäng nya bilder från idag, vi provade på yogan för första gången också, får trimma mer på den framöver :)
Bugan håller vi på att träna in på endast "knackkommando", alltså att jag petade han på kotan så ska han gå ner i buga, och det går riktigt bra (:
Bild: Här utför Herkules bergsgeten

Dom två första bilderna var helt underbara!
Alla var jättefina såklart men fastnade för just dessa :D

Neppe kan buga och Yoga med muta. lös hoppar utan lina och infångare gör jag alltid…. han springer av sig själv mot hindret han tycker det är sjukt kul att hoppa. Men när det går upp emot en meter får man driva och ha infångare för då smiter han gärna…

min medryttarhäst kan lägga huvudet på sned ^^ säger man vänster så lägger han huvudet på sned åt vänster och samma med höger ;)
Fint :)
Ett utav våra russ kan "vacker hov" och shettisen kan buga. Har precis haft shettisen utlånad nu i tre år, så vi ska fortsätta träna. När hon åkte höll vi på å träna att ligga. Har tyvärr inga bilder på den här datan=(

Rocky kan pussas, vilket han gör så fort man stoppar ner handen i fickan eller bara håller handen som en knytnäve.. xD
Tränar honom att strecha, d.v.s. köra ner huvudet mellan frambenen. Han är lite trög och tycker det är jobbigt, men snart går det. ;P
Här kommer en bild på när han pussas! (Han pussade, lite åt sidan av kameran ^^, bara för att jag sa puss. :P)

Lite nya bilder tagna av MALIN ANDERSSON!
Buga.
*Hjälmlös bild*

Shit va häftig yogaövningen!!! =)

#65 ja den är lite tuff :] Bra stretching också ;P
min kompis häst lägger också huvudet på sned. (: haha, den går längre och längre ner desto längre tid det tar för henne att ge honom godis ^^
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Häftigt! :D

Va duktiga alla är me sina trickhästar =)

#73 - #79 vad duktiga ni är :)

#81 Tack :D :D

Har bara gjort det ett liiitet tag, men hon kan.
Yoga
sen vet jag inte vad detta är men när jag står bredvid henne och lyfter mitt ben lyfter hon sitt framben. vet inte vad man ska kalla det, vinka kanske?
Håller på med buga, men har jätte svårt att få henne att stå kvar i buga. så fort hon har fått godisenatällerr hon sig upp igen direkt. Någon som har nått tips ?
#83 & 84, duktig han har blivit :)

#86 Tack! :D Fast han står fortfarande inte kvar i bugan.. om det inte är på gräs förstås ;)
Nu måste jag bara fråga er vart ni lärt er detta?????
Har ni böcker eller går ni på kurser eller har ni gått de olika stegen??
Detta skulle jag verkligen behöva göra med min lille shettisplutt

#88 jag själv har provat mig själv fram! har kollat på mycket bilder och sedan testat själv :)

#88 jag själv har provat mig själv fram! har kollat på mycket bilder och sedan testat själv :)

Ni alla är verkligen jätteduktiga! :)
#91 vart har du lärt dig och dina hästar allt?
#93, menar du mig? Jag är självlärd och lär mina hästar tricken själv :)
#94 Oj! Så du har bara improviserat och inte gått kurser eller använt bladen från trickt??
Duktiga är ni iaf och jag skulle verkligen behöva lära mig då jag har shettis som behöver stimuleras:O)
#94, Jag har lärt mig själv ja, provat mig fram för att se vad som passar mig och mina hästar bäst :) Hade ute en tricktränare en gång förra året, men då fick jag bara bekräftat att det jag gjorde var rätt - så någon träning blev det inte direkt :P

Amrikansk travare, 9 år, valack
- yoga
- Vinka
- Buga
- ligg
- plats i rutan
- håll i saker
- apport (om han har lust)
- spela fotboll
- sopa
- köra skotkärra
- m.m. om de sakerna räknas annars är det bara dom 4 i början som är från trick trappan.
Shetlandsponny, 13 år, valack
- yoga
- buga
- kompliment
- stegra (mer levad likt)
- Courbette
- capriole
- bergsget
- m.m men lite sådant
Ska tilllägga att alla tricken inte sitter till 100% än utan några få är under inlärning, men jag har skrivit de trick de har lykats med minst 1 gång under inlärningen.
Har själv hållit på ytligt i 5 år med NTT började mer ingående för ca 2 år sedan.
varmblodet har tränat lite ytligt i ca 3 år och mer grundligt i ca 2 år. Shettisen började för ca 3 månader sedan (i slutet av mars i år).
Shettisen i en stegring.
#104, Och mitt foto ;))))

Jag började med trickträning iår när min ardenner kom hem. Hon kan:
Tass - vinka i erat fall
Läpp - under inlärning, hon ska alltså lyfta läppen
Framdelsvändning
Buga - Vet inte riktigt hur jag ska göra, någon som har någon idé?
Jag kräver inte mycket av henne då hon är så ung, men det är hon själv som vill hålla på :) Hon är 1 år, ganska precis.
Har en bruks nordis på 12 år också, han kan:
Framdelsvändning
Han tycker det är rätt så tråkigt och förstår inte alltid.
Bilder kommer när jag kom hem. Är hos en kompis.
MLphoto, gud vad duktig ni är! Fina hästar & bilder, är det du som har tagit bilderna? :)
#112, Tack! Nej det är inte jag som har tagit bilderna, jag ber hästarna utföra tricken ;)
#113 Okej, men är det så bra att skriva din Copyright på bilderna om det inte är du som tagit dom? Eller använder du stativ/självutlösare? ;)
#114, Ja eftersom fotografen inte har någon egen copyright och tycker det är OK.
Nej inte stativ o självutlösare, kompisar som får låna min kamera :P
#115 Okej. :)
:)

jag tränar åxå trick men har inte kommet såå långt än :P Tränar just nu mitt stora varmblod att buga och komplimet :) Har även lärt min ponny vänster/höger både från ryggen och marken och båda kan bergsget :D
Åh! Om jag skaffar häst så ska jag självklart lära den tricks! ;)
Mycket bra sida CoNo :)
Fattar fortfarande inte hur man ska lära en häst att buga den tycker jag är svår :S
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Det är det ;) Med tanke på bilden ^^ HAR INGEN ANIGN ! Kan inte påstå att jag är särskillt uppdaterad av det, hände av rena slumpen och helt plötsligt kunde han det XD
Fast jag tar inte armen uder benet eller så, jag bara för handen mellan själva magen och benet så lyfter han, men det är väl iprincip samma sak :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
försöker lära min shettis at buga (godis mellan frambenen) men hur får man henne att böja in det ena benet? Hon böjer liksom knäna och kör in hela huvudet under magen… :O)
#124, Ja det är samma sak ;-)
#125, Du måste visa henne vad det är du vill, alltså du måste ta upp benet och föra det bakåt åt henne :-)
Ska börja nu med trickträning av min islänning =) PM:a gärna tips :D
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
jag har börjat lite smått
Går inte så jätte bra men…
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Jag tror verkligen jag ska börja trickträna lite med stjärnfall, har bara gjrt det några få gånger men eftersom han ipcincip gör allt för godis och tycker det är kul har det gått snabbt :)
Hur har ni gått från att ha med godis i bilden till komandom ?
Har ni haft medhjälpare som hjälpt er till olika inlärningar?
Höhö, UTFRÅGNING ;)
#129, De gånger jag har använt godis vid inlärning så har jag även använt ett röstkommando. Då blir det lättare att successivt ta bort godiset, men endå fortsätta med röstkommandot :)
Fråga två; Svar nej ;)
Vilka duktiga pållar nu ni har! Hur lär man dem?
skulle lära lillhingsten att buga, sagt oh gjort. Jag lyfte frambenet och hjälpte honom bakåt, nedåt… Dunk så la han sig :O) Så vi ändrade komandot lite snabbt från buga till ligg :O)
Har alltså en häst som kan ligga (har lagt sig flera ggr nu) men tyvärr inte buga :/
Jaja, det kommer väl, försöker hejda honom att slänga sig omkull och förstå att han ska stanna upp mitt i "ligg-rörelsen"
Hur lär man dom att stegra på komando????

när jag försöker lära min shettis buga (godis mellan benen) så backar han bara :S
Hur ska jag göra?
Lambourgini kan "vacker hov" fast jag säger tack, och så ska jag lära honom mer saker :)
Min 5åriga shettis kan buga, inkallning, yoga och så är han väldigt duktig på att klättra! Därav ställa hovarna på en bänk osv.
Vill lära honom, sitt, ligg, bergsgeten men jag vet inte hur jag ska göra? Någon som något tips? Min häst är väldigt unik i sättet så han är lite svår, framför allt med ledarroller.
ex. de mest dominanta hästarna i hagen (mkt dominanta) sparkar, jagar och hugger honom för att han ska flytta på sig, han går därifrån och går sedan tillbaka igen på en gång. ser ni mitt problem då kanske? Brist på respekt, och det är inte mig det är fel på :/ vet inte riktigt hur jag ska träna honom med ex. ligg då.

min systers islandssto kan Stegra på kommando med ryttare
och lär sej långsamt att buga (hon är 26år)
hennes Islandsvalack kan pussas :)
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Herregud här behöver jag uppdatera XD
Peewee har inte lärt sig något utan tricken från trick trappan han kan är:
- Vinka (början till spansk skritt)
- Yoga
- Buga (tappade dock detta för ett tag sen så vi jobbar påd et igen)
- ligg (när han har lust att lyssna vill säga)
- har också börjat prova bergsgeten
Tuffis där imot, detta är från trappan:
- yoga
- vinka (början till spansk skritt)
- stegra
- hoppa (courbette)
- buga
- kompliment
- ligg
- sitt
- stå
- inkallning
- bergsgeten (så nära att klara det helt)
- sedan capriolle men det till hör inte trappan
Tuffis älskar detta :D
ursäkta filmen, han hade ståt i 3 veckor så detta va första trickträningen efter igångsättningen och ja ni kan läsa på slutet ;)
tro mig, har försökt :D
Men min gamla häst är inte riktigt 100% på om hon vill göra det. De är ju lixom onödigt när man är 23 år att lära sig buga, "herre gud vem är de som bestämmer igentligen" tänker hon och käkar upp godiset. Haha, men hon kanske ger med sig nån gång :D

#138 Va duktiga ni är =)
Måste bara fråga, går det lika bra om ni inte är på gräs ;)

#140 oj tack :D
Ja visst vi kör ofta nere i sandbanken, (det är nästan lättare för då kan han konsentrera sig bättre) på gräs äter han mest det sys på filmen XD
Vi kör även stegra och courbetter i vattnet efter som det bygger muskler :D

är det svårt att lära hästen att sitta?
Undrar lite bara, blir inte era hästar nafsiga av allt godis?

Kan inte några eller varför inte en person skriva ihop en liten artikel om olika trick, tipsa om lite hemsidor, hur man kan gå till väga för att lära sig själv och hästen m.m? :)
Har själv en häst som tycker det är superkul, men kan kan bara buga, yoga typ :P Vore intressant att läsa tycker jag:)
Håller med #144! Vore jätteroligt att läsa!
Jag håller också med #144. Det är så häftigt med trickträning!

#143 mina hade blivit det ivf!
#144 ja det hade ju varit jätteroligt.
hade ngn känt sig manad så är det bara att kontakta mig!
#147.. mina hade defenitivt blivit det, hingstar är ju nafsigare av naturen, är ju deras sätt att flörta…

min valack har nog missat att han saknar kulorna för han börjar nafsa direkt om man böjer på reglen att inte ge från händerna..

Jag tycker att detta är så himla coolt :)
*** Kärleken övervinner allt ***

Min UC kan oxå ett trix
Han har övat länge men nu sitter de… Så fort han ser min bil så springer han i väg och rullar sig i den lerigaste delen av hagen 
Så ootroligt duktiga ni är med era hästar! Det är så imponerande att se hur hästarna viker ihop sig och dem ser verkligen ut att tycka de är riktigt skoj!
Jag har aldrig funderat så mycket över trickträning, de måste väl vara "ganska" så nytt? De va liksom inget man gjorde när jag växte upp.. Riktigt kul att titta på i alla fall! Mer filmer!
kram kram
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..