Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 757 ggr
Smex
0

Sälja eller byta?

Jag tror att jag tänker för mycket.

Har min häst till en fodervärd sen Augusti månad då jag skulle plugga på en annan ort, och att jag kände att jag inte skulle ha råd/tid att ha honom.

Fick tag på en blyg tjej som ville satsa lite på dressyr, och bra tyckte jag. Då jag har märkt att det är många som bara vill hoppa.

Problemmet är att hästen har varit skadad lite från och till hela denna höst. Och det har bara varit hovarna. Nu sist så tyckte veterinären att hela hästen var sne och tyckte att vi skulle ta det riktigt lugnt och jobba han på rakt spår. För min fodervärd har lätt för att fastna i "voltträsket". Så han var helt ojämt musklad.

Men nu har han kommit i gång lite. Har skrittat och travat mycket och tagit lite galopp, nu i cirka en å en halv månad.

Hon vill rida en 3-dagars-dressyr-kurs i helgen. Frågan är om han är redo för det? Tycker inte riktigt jag, men jag har inte sett dom rida nu på två månader.

Så nu kommer jag till frågan. Skall jag byta fodervärd eller skall jag sälja honom så jag inte behöver tänka eller "lägga mig i"? Detta blir då kontraktet går ut.

Vad tycker ni?

Sunset
0

Jag skulle byta fodervärd till nån som är mkt ruttinerad eller som rider mkt ute. Verkar som att hon inte kan så mkt om hon rider mkt på volt?
Skulle iaf inte sälja hästen till henne om hon rider honom fel. Skulle jag sälja så skulle jag göra det till nån som kan mkt.

evisj
0

Jag hade absolut bytt fodervärd, om man nu inte vill säja hästen. Jag tycker det är synd att hästen skall behöva lida av hennes orutin. En risk är att hästen tråkas ut av arbetet och kanske senare i alls vill jobba på banan.

Lycka till med ditt beslut, förstår att det inte är något lätt!

Ledin
0

sälja den nu då den har vart lite problem med det ena å andra ja där kommer du få sänka priset tyvärr. Men satsa på byta kanske finns det en äldre tjej/kvinna som bara vill rida o jobba ltie på hemma plan. O nej jag tor itne han är redo för att jobbas 3 dagas kurs idagsläget. Satsa på byta en som kan lite mera o itne kanske vill arbeta sönder den utan mera luffsa för då bör han ju läka dessutom sen kan du fundera på sälja han.

Lorita
0

Vill hon köpa? Vill du sälja? Sälj, hon går ju kurser och vill utbilda sig och alla lär hela tiden.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Smex
0

Ja om jag säljer honom så blir det till någon annan.

Det är kul att hon vill utvecka sig mycket, för hästen är bra utbildad. Problemet är att hon vill så snabbt fram. har sett dom rida nu och har försökt möta hennes träning halv vägs, att hon skall kanske bara ta en dags träning. Hon blev lite ledsen men jag fick mycket på svart på vitt då jag såg de rida.

Det brister även i hanteringen. Hon sköter honom först klassikt, problemet är bara att hon är inte tillräcklgit bestämd.

Han har börjat hugga i luften då han sadlas (har alltid haft lite tedens men inget farligt). Nu höll jag på att få hans tänder i min arm om det inte vore för att jag skrek till. Hennes rektion är att hon klappar på hans hals och säger, "inte göra så gubben".

Funkar inte i mina öron.

Smex
0

Har nu beslutat mig för att sälja honom då kontraktet går ut i Maj. Men till någon annan. Kommer få barn den sista Maj- början av Juni så jag kommer antagligen inte ha tid eller råd, då jag inte bor i eget hus eller stall.

Lite tråkigt men det blir nog bäst för både hästen och ryttaren.

youtube1
0

Jag skulle åxo byta fodervärd till en mer ruttinerad men nu har du tagit ditt beslut.=(

Marrsson
0

Jag vet att du har bestämt dig nu men jag tycker som #4.

Sen säger du själv att hon sköter om honom exemplariskt! Det är guld värt! De kan vara väldigt jobbigt för dig längre fram om du ska ha en liten knatte och sälja häst samtidigt.

Ge tjejen lite mer tid så blir de säkert jättebra!

Lycka till!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

tezzie
0

Jag tycker nog att du fattat ett klokt beslut :-)

*** Kärleken övervinner allt ***