Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1718 ggr
shirley
0

akademisk ridkonst

någon som kan något om det? några åsikter om den sortens ridning? vill höra alla olikas åsikter om det…… tack!

CBA
0

Jag provade en lektion en gång, men det var inget för mig…men så handlar det om att hitta någon instruktör som är bra och pedagogisk och DET var inte hon jag red för.
Hon fick mig total avtänd och representerade inte inte sin ridkonst speciellt bra.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

shirley
0

om jag säger så här att jag vill bara sälja mitt sto till westernintresserad. fick svar från någon som skriver att hon håller på med western, akademisk ridkonst och nån dressyr, nh, konster mm. men har innan bara hört att akademisk ridkonst ej är något bra. jag vet inget om det, kan därför inte ha någon egen åsikt….. därför jag undrar….

CBA
0

Jag tror nog att det är bra, det handlar mer om att häst och ryttare tränar för rätt person (som inom alla grenar).

Hennes misstag hon gjorde med mig och Nasse när jag red lektionen var att hennes attityd sög riktigt illa. För henne så var all annan ridning än akademiskt bortkastat och att westernridningen var förkastligt.

Hon var riktigt dålig på att förklara (eller brydde sig inte om att ens försöka på ett vettigt sätt förkla) och hade taskig inställning.

Det gäller som sagt att hitta rätt person, som inom alla ridgrenar.

emsems
0

akademiskt är bara ett annat sätt att komma till i princip samma sak. alltså alla ryttare är ju ute efter att hästarna ska bära sig rätt för att må bra och hålla. en skillnad man kan märka är bland annat att man i akademiskt lägger större vikt på att lära sig ordentligt innan man lär sig farter, typ att man gör skolor innan galopp osv. man har lite andra grejer, men ofta är dessa hästar otroligt starka och välmusklade. jag tycker itne du ska dra dig för att sälja till en akademisk ryttare. det är inget som intresserar mig, men jag har inget emot det heller.

se en bra hemsida här som jag varit och tittat på kurser hos: www.classicalstyle.se

shirley
0

det är inte massa onaturlig hantering i det då???  utan som nt åt western??? vill ju bara inte sälja henne å sen inte förstå vad som görs med henne…….

[slo]
0

#4 all seriös ridning har ju egentligen samma mål.

1111
0

Jag är inte så jätte förtjust i din akademiska/barock ridningen som jag träffat på.
Lite för mkt koncentration på hästen och inte ryttaren, felaktig böjning och man tror att lyfta och böja in ett bakben är detsamma som att swinga in det…

/V

shirley
0

men mkt ridning är inte seriöst, inte i mina ögon iallfall….. tycker det är svårt att veta vart man säljer sin häst…. prata är en sak men kanske verkligheten någon annan…. men det går väl inte vara helt säker, tyvärr! men kan ju skriva att jag har förköpsrätt om hon ska säljas igen….. el nåt….

gejsa
0

Sånt gäller ju iaf inte. Att skriva att man har förköpsrätt vid nästa försäljning har jag hört.

[slo]
0

#9 vadå, skriver man kontrakt på det är det väl klart att det gäller?

shirley
0

inte? varför? det stod det i kontrakt på en häst jag köpte och jag skrev det på en som jag sålde….. isåfall e det ju ännu otryggare!

gejsa
0

Det har snackats mycket om det även på buke. En gick t o m till domstol för att dom hade ett kontrakt om detta men ägaren sålde till en annan. Det är ju ägaren som bestämmer vem som ska få köpa hästen om den säljer. Inte den förra ägaren. Vill man inte sälja till förra ägaren så behöver man inte det.

gejsa
0

Tycker också att det är konstigt att det inte gäller. Har ju också jättesvårt att sälja mina hästar eftersom man inte är säker på någonting. Efter att ha sålt hästen så bestämmer man ju inte ett dyft längre.

jen
0

tråkigt om det inte skulle gälla med  förköpsrätt  tycker jag. jag har skrivit in det i mina köpekontrakt på shettisen och fjordingen som jag sålde, och vi var överens då.

Anki113
0

Har själv hållit på med akademiskt. Så även min äldsta dotter. Med rätt instruktör är det ett rejält lyft jämfört med att rida på ridskola. Att rida för Eva Jälmbrant är en förmån. Lugnt och sansat löste hon problem i ridningen både för häst och ryttare. Jag förstår inte vad ni pratar om.

lisette
0

har oxå hört detta om förköpsrätt som gejsa skriver om. som ny ägare till hästen är det upp till mig vem som ska köpa hästen vid eventuell försäljning.

CBA
0

#15 Som jag skrev så gäller det att träffa rätt person att rida för, som inom alla ridgrenar :o)
Jag gjorde det inte och tyvärr fick hon mig att tappa intresset helt för akademiskt.

Alex
0

Jag har gått en teorikurs för en väldigt duktig tjej i akademisk ridkonst, och det verkade otroligt bra! Det fanns även ridplatser, men det hade jag inte råd med, utan tittade på mina kompisar som red istället. Men tankesättet var jättebra, och det gick i stort sett ut på att få hästens tyngd på bakbenen, få den framåt-nedåt (länga överlinjen) och inte ha någon kontakt med munnen utan styra med övriga kroppen. Kunde inte se något negativt i den träningen. De som red fick rida hästarna utan att hålla i tyglarna, och bara genom att lära sig i teorin hur de skulle placera tyngdpunkten och använda sätet och benen på rätt sätt så fick de hästarna att gå som de skulle, lugnt och avslappnat. Känner ett par stycken som tränar akademiskt och har kommit riktigt långt, och deras hästar är jättefina. Så jag tycker allt att du kan sälja hästen till den personen om det känns bra för övrigt. Men akademiskt är väl som med alla andra ridstilar, tränar man på rätt sätt blir det bra. :)

Angående rätten att köpa tillbaka hästen så har jag också hört att det inte är någon garanti. Det är ju trots allt ägaren som bestämmer.. Men att sälja en häst är ju inget lätt jobb direkt, så jag skulle ju tro att de flesta föredrar att erbjuda den förra ägaren hästen först, ifall den vill det. För då är det ju inte så mycket man behöver kolla upp och så, så man sparar ju tid och pengar och slipper en hel del jobb.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

emsems
0

jag skulle inte ha något emot att sälja till någon som red akademiskt.. absolut inte. men som alla vet, större vikt ligger i köparen än vad den rider.. alla kan ju missköta hästen osvsett gren