Hästnamn
Nu vill jag veta varför era hästar heter som dom gör, ni som vet alltså. Och ni som har uppfödning, hur kommer ni fram till namnen?
Själv vet jag inte varför Musse heter Young Mystery, smeknamnet däremot gav jag honom då jag tyckte Musse passade bra, Musse Pigg liksom =) Ioch va Musse ett "ungt mysterim" för mig bitvis…
Mina heter Nickolina (vet inte varför hon heter så) och Lolly
Lolly har haft lite namnbyten. Om jag förstått det rätt så hette hon Lolly från början (med tanke på att mamman hette Lelle så verkar det logiskt) men sen blev hon såld som sällskapshäst till en islänning och fick då namnet Vina (som jag fått veta betyder väninna på isländska) men hon fick tillbaka sitt gamla namn när hon kom till oss, eftersom det passade henne bättre =)

varför Marquise heter Marquise har jag ingen aning om, inte Emil heller. Däremot så heter Nicole Nicole eftersom det då var bokstaven N som Bebbe döpte sina föl efter. (jag ville i början ändra namnet men maken bromsade och sa ifrån)

Sorro heter det efter Soya och Simsalabim. Alltså börjar på S.
RoxeLina (Gejsas föl som nu är 7 år) Efter Rimbo. Alltså R.
Man brukar ta första bokstaven efter hingsten oftast. Sedan vill ja ha lätta namn att säga RoxeLina heter ju bara Lina osv.
Mina hästars namn har varit, Emil, Julia, Stress, Lina, Sorro, Gobban, Gejsa, Glojan, Fille osv osv alla korta namn.

min shettis heter Paulina( alla i hennes släckt börjar på p)
phantom( efter Phaeton 812)

"2 innebär otur att byta namn på en häst, så det var väl bra.. :D
oskar och calippo har jag ingen aning om varför de heter som de gör.. kan tänka mig att calippo heter så pga hans färg, mörk som calippo cola.
brago hette mr bean när jag köpte honom, tyckte inte det passade så jag bytte till brago. brago var min första sköthäst och var en svart liten shettis…

"2 innebär otur att byta namn på en häst, så det var väl bra.. :D
oskar och calippo har jag ingen aning om varför de heter som de gör.. kan tänka mig att calippo heter så pga hans färg, mörk som calippo cola.
brago hette mr bean när jag köpte honom, tyckte inte det passade så jag bytte till brago. brago var min första sköthäst och var en svart liten shettis…

Sir, min första ponny hette bara Sir när jag köpte honom
Lady hon var odöpt och fick heta Lady för att det passade med Sir
Lorden hette Lorden
Lyra och Lyrik var Ladys föl samma första bokstav.
Torina var ackordshäst och hetta vad hon hette
Lorita var också odöpt vid köp och passade för Lorita
Athena är döpt till Athena för att hennes mamma heter Alicia
May Day var odöpt när jag köpte honom och hans ögon sa bara rädda mig
Ametist heter Ametist efter en häst jag gillade som barn och börjar på A för att Athena börjar på A
Kiara var det uppfödarnas barn som bestämde namn på

Min gamle hette Way Kryss och kallades för Wayen [Vejen].
Way fick han efter sin pappa som hette Ways to Win och Kryss kom av att han är uppfödd i ett travstall som hette Stall Kryss.
Mirabil fick jag namnge med enda kravet från uppfödaren att det skulle börja på "M" då det är gammal tradition inom arabavel att namnge sina hästar på samma begynelsebokstav.
Jag ville ha ett mjukt namn som även hade en riktig betydelse och inte bara ett tomt ord.
Mirabil är ungefär den maskulina formen för "Underbara ting" på latin vilket jag tyckte passade honom perfekt :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Poseidon och Fuxen, tvillingarna, höll jag på att glömma, Poseidon vet jag inte varför det blev det namnet, han blev tre dygn gammal och fuxen levde bara i två timmar och blev bara kallad bara Fuxen
Whispering Fox- Jag har faktiskt inte en blekaste aning, hon är ju irländska så;)

9# 

Peace Money , kallas bara för Molly , Hennes pappa heter Peace on earth och hennes mamma heter Money be. så dom har väl tagit Peace från pappan och Money från mamman : P hiiih
Little Peace . Kallas bara för Skrållan. Döpt henne själv. Först till skrållan (passade henne helt enkelt) men sen tyckte jag att hon kanske oxå kan ha ett sånt "engelskt andra namn" så då fick det bli Little peace ;D hihiih
Min föra häst hete Skogmyrens Ester. kallades för Ester. Skogmyrens har dom som namn på alla hästar dom födde upp genom att dom vara uppfödare…
Wambezi fick sitt namn efter en stam i serien Fantomen och vad jag förstår även för att få ett namn som började på W som sina föräldrar. E Wagram U Woalka
"Kalle" som heter KingClear vet jag inte riktigt, men jag tror att King blev för att hans mamma heter Queen Rubina, (han är efter Baron karsk)
#8 vet du om Ways to Win är släkt med Wanna Win eller Window W på nåt sätt? :)
Annelunds Aslan Stuteriet heter annelund, alla efter ett av deras ston har namn som börjar på As. Dessutom såg han ut som lejonet Aslan :)
Super Chicki Dee Vet att det har att göra med hans föräldrars namn, men kommer inte ihåg hur…
Son of Spirit Mamma heter Miss Spirit, så det var ganska enkelt val tydligen ;)
Det är dom tre jag vet, resten är mysterium.

Nordthor - Haflinger och pappan heter Liz Nassin så han måste börja på ett N.
Lollypop - Vet inte.. :P
Toy - Lollypops son, ägaren trodde när hon var liten att Toy betydde tuggummi på engelska, hans helbror heter Popcorn! :)
Doorly Park Lad - För att hans uppfödare bodde på Doorly Park street, typ en gata i Irland, så han fick namnet Doorly Park Lad. :)

Slo- Nej det är inga namn jag känner igen :o/
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Grands Orkan: Grands efter Grands slam comiro, och orkan för att hanspringer så fort och älskar att galoppera specigelt när det blåser och han har medvind.
CBA, okej. Det är en travare som står i mitt stall som heter Wanna Win… Och hans mamma tror jag det är som heter Window W. Tänkte bara eftersom det var massa W i din hästs namn och släkt också :)

Susand heter nog det pga att hennes mamma hette Susa.
United Colours har ja ingen aning om, svårt att hitta på ett bra smeknamn så det blev Collis =)

hej wandela vet jag inte riktigt varför hon heter som hon gör men troligen för att hennes mamma heter walewska . hon är e: red lancer.
mirabelle är e mitraz och u chambelle så hon fick en blanding av deras namn .
bamir är e bofors och u mirabelle han var lite svårare att komma på namn åt så vi la in lite från hans morbror chamir .
magic moment har vi ingen aning om varför han heter som han gör , svensk ridponny utan stam

Tajpas=stuterinamn sen är jag inte helt säker men han heter ju Peter Pan och hans bror Tajpas Mr Popcorn och deras mamma Paloma, enda sammanhanget jag kan hitta förutom att det är 2 roliga namn
För övrigt har jag hittat Tajpas Papiona, Tajpas Papilio, Tajpas Piccolo, Tajpas Perogina, Tajpas Pampolina
Sen Tajpas Caballero, Tajpas Helge Brown, Tajpas Cinge-ling som inte passar in i mönstret med P.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

pappas första häst hette anolas stinger, hans mamma hette salona , vad blir anolas baklänges? ;)

eller tius tooz, pappan heter zoot suit… :D

Reddie Repoort
Alla hästar från uppfödaren heter Repoort i "efternamn" och alla börjar på R
http://www.atg.se/HastDetaljServlet?view=avkommor&hastnyckel=6464

min häst heter Jasmine IV och jag vet inte varför.. Det var jag och min sýster som döpte Jo-Jo. Vi var 9 och 12 år då och ville ha ett lätt och kort namn. Hade det varit nu hade jag aldrig döpt min häst till Jo-Jo det skulle vara något pampigare isåfall;P
#21 haha vad gulligt med Mr Popcorn :p
Eiluns Winni- Stuteriet heter Eilun och Winni för han såg ut som Nalle Phu tyckte de…
Fredriksbergs Memory- Stuteriet heter Fredriksberg och de döpte hästar på M det året…
Dutch Power- Mamman hette Dutch Girl, pappan Power Boy
Liwing Pleasure- Levande nöjet, han är vårat nöje och han lever. Innan han ens föddes hade jag bestämt att det måste vara något med Pleasure i, för For Pleasure är min favorithingst alla kategorier, tyvär passade inte han med det stoet…
Nisälla, fråga mig inte varför hon heter som hon heter då ingan av föräldrarna börjar på N.
Smeknamn har hon ett tusentals, kärt barn har många namn ni vet ;-)
Nisse, hult, stumpan,phy phy,phy ponieäz, älskling, bebis, nisse hultiis,gummsan,lurvboll :) m.m.m.m.m.m.m.m
/Elin
De föl jag haft:
- Manasser var efter Nasser och undan Mathilda… Funderade även på Maserati…
- Cosmos ville min son att fölet skulle heta om det blev en hingst och Katiss om det blev en tjej
- Ka-Tizz blev över från året innan och efter detta har alla mina föl börjat på Ka-…
- Ka-Thoriga och Ka-Thapult är efter Thundersorm så nu började med att tredje bokstaven skulle vara efter fadern.
- Ka-Rinjo är alltså efter Sjöängens Rival (egennamnet börjar alltså på R)
- Ka-Xandro, Ka-Xeba och Ka-Xig är efter Allgunnens Xtan.

Madame Mim = hennes mamma heter Magica De Hex (seriefigurer)
Sackum Azyke = Sackum är stuterinamnet, Azyke var det sonen i familjen som döpte honom till
Dandelion = Han liknades tydligen vid en maskros när han var liten, sedan heter hans mamma Demimonde
Wieta- döpt till detta, begynnelsebokstav W då de vill ha samma bostav som modern. Detta ser man mkt långt bak hos bla araber.
Wanilj- dotter till Wieta även hon hade sitt namn när vi köpte henne..
Wiol- lillflickan som vi förlorade i somras… Wietas dotter, min son döpte henne till detta då hon var så vacker!
Mr DabhandDibs- Döpt av uppfödaren, Mr eller Mrs använder hon till alla sina uppfödningar. DabhandDibs ska tydligen betyda " storfräsarens pengar" enligt henne.
Emmely- hade sitt namn vet faktist inte varför hon heter så..
Divino Diem- ville fortsätta på latin efter pappa, Laetenter Diem och hans syskon, Jam Pridem, Carpe Diem.

Maggan heter egentligen Maggies Nice L. Maggan kallas hon väl bara för att det är likt namnet och det är lätt och säga =)
Maggies Nice L. heter hon bara för att hennes mamma hette Let's go Maggie. L:et står för Lennart ( uppfödaren heter så )

Felicia- är väl uppfödaren som döpt henne, kallas Flisan, tycker det passar henne..
Savannah- även hon döpt av uppfödaren, kallas Vannah eller Vannis.
Fäcklingfors Virvla- Fäcklingefors är namnet på våran gård, Virvla fick hon för att jag ville ha något från naturen och vi bor vredvid en fors, där vattnet virvlar, så det passade bra. Hon kallas Virvel, Virvla eller Skruttan…

Min häst heter Lord Ajrim, Lord efter pappa Lord Quick och Ajrim blir mirja baklänges som mamma heter.
Han kallas för Ludde o har gjort så av gamla ägaren också…