Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1021 ggr
J-Parnebo
0

sadelhjälp?

Jag letar efter en hoppsadel till mitt halvblod/arab. Men vet inte pått ungefär vilken tum på bomvidd hon ska ha, Hon är byggd som en arab. Ska ta ut sadelprovare innan jag köper sadel, men letar just nu, så skulle vara bra om man kunde veta ungefär.

mazze
0

Att säga bara så här vad din häst har i bomvidd är omöjligt. Vill du ha ett hum om vilken strl du ska ha så vore det bra om du kunde prova olika sadlar, sedan så kan det skilja lite på storlekarna mellan olika märken. Lycka till!

Chestnut
0

Tycker du hr fått bra tips av #1, låna stallkompisars sadel och känn efter om du kan det. Annars är det faktiskt sadelutprovarens jobb att hitta en lämplig sadel och de är duktiga (iaf de jag har träffat och kan rekommendera) på att utifrån beskrivning över telefon ta med lämpliga sadlar.

Så  mitt bästa tips är att ta ut en sadelutprovare med goda refernser och låta den sköta sitt jobb :)

/Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess

youtube1
0

Är de nogon som käner(kan rekomendera) en sadelutprovare?

Stockholms tarkten.

Chestnut
0

#3 Ingdams kör upp till Stockholm.

www.ingdams.com

Med vänliga hälsningar
Chess

youtube1
0

#4.ok tack =)

youtube1
0

#4.Kanske en dum fråga åker han utt själv Bokstavligen eller ska man åka till honom.

Chestnut
0

#6 Ingdams ringer man så kommer de ut till ens stall om det finns någon lämplig plats att provrida sadlarna på =) Annars kan man ju stämma träff med dem vid ett närliggande ridhus eller liknande…

Med vänliga hälsningar
Chess

youtube1
0

#7.Ok ,men jag va ine o förstod inte så mycket men numret hitade jag inte kan jag få de? Tack för hjälpen =) Skrattande

Chestnut
0

#8 PM:ar dig.

Med vänliga hälsningar
Chess

Fruxo
0

Det finns inget som heter tum på bomvidden !
tum är den storlek du behöver för din bak,
bomvidden är det hästen behöver i storlek.
Sen är det inte så enkelt att gå ut och köpa en sadel
även om du vet bomvidden.
En del märken passar bara hästar med rak rygg
en del med svängd rygg.
Sen om det är mkt arabtyp bör man inte ha för lång sadel.
Då araber har korta ryggar.
Sen kanske det behövs cutback om hästen har manke.
Har du ingen sadel nu till hästen?
Hur ligger den?