Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 1683 ggr
AusaBausa
0

OT aldrig halsband på katt

I dag när jag kom hem från vandringen m byn så skulle jag ge katterna lite mat. Då ser jag att Tingeling fått halsbandet om käken. Inte bara tyget utan själva haken som finns för att remmen inte ska hänga o dingla..DEN hade kommit runt hennes käke!!!Gråter  Satt stenhårt fast..

Jag blev helt kallsvettig o tänkte hur f-n ska vi få väck den men efter mga om o men o ännu fler rivmärken fick vi bort den m gemensamma krafter jag o gubben..fick itu denm en tång men hakade fast sig i skinnet/käken ännu mer så vi fick klippa den en vända till o sen kunde jag ta bort den  …fy f**n som den satt o den var inte av gummi som vi först trodde utan stål!!! inuti..

…så jag säger:ALDRIG att dem ska ha halsband igen, Mario hade själv haft sönder sitt för ett tag sen o skulle köpa nytt men icke jag gör det igen..inte närsånt här kan hända:-( stackars gumman dockåt hon som hon skulle direkt efter, skönt!

LinaN
0

Var det ignen resår i halsbandet? och sen i andra hand så kan väl jag tycka att när man köper halsband till sina djur så kollar man igenom dem innan man köper. Kommer spännen släppa om djuret fastnar?

Kommer spännen kunna gå sönder o skada katten?

Vi löste problemet med att ha halsband på våra katter med att sy egna med stark resår som stretchar vid viss tyngd. Sen broderade vi namn och telefonnummer på halsbandet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lisette
0

#1 jag tror knappast att du kollar igenom allt du köpre till dina djur? jag gör då sannerligen det inte.

min ena katt plockar av sig sina halsband hela tiden, så det är en stor förlust att köpa halsband till honom. den andra katten har alltid halsband, den tredje är så skygg så man inte kommer åt att sätta halsband på honom.

dock ser jag alltid till att köpa halsband med resår.

AusaBausa
0

jopp där fanns resår på halsbandet alltså inget sånt halsband enbart i sammet eller vad det är till dem. MEN kunde inte i min vildaste fantasi tro att hon skulle kunna fastna m käken i den biten som håller remmen på plats…Sanslöst liten kanske 1cm i omkrets bara!!!! Alltså hon fastnade INTE i själva halsbandet utan i en plastbit som sitter där runt halsbandet..svårt o förklara…

o nej tyvärr kollar jag inte halsbanden SÅÅÅ noga utom kollade bara att där var resår…men inga halsband här mer…skjutna kan dem bli ändå, jägarna skjuter katterna sen tar dem halsbanden av katterna o slänger det…:-(

AusaBausa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på ett halsband inte sånt jag har men har ringat in den bit jag menar hon fastnat i som var av plast plus stål inuti på deras halsband…

tezzie
0

#0 Skönt att det gick bra iallafall.

Jag skulle inte vilja vara utan halsband på mina katter då det faktiskt hänt att de blivit ihjälkörda och föraren av bilen har då kunnat ringa mig och berätta vad som hänt.

*** Kärleken övervinner allt ***

AusaBausa
0

Ja jag är med SÅÅÅ glad att allt gick vägen…

mmm har jag också velat ha men efter att ha sett vad som hände i dag hoppar jag hellre o få veta vad som hänt dem än att dem kanske ska fastna ngnstans där inte jag kan rädda dem..

tantnett
0

Enkla lagom breda resårhalsband med tel. nr skrivet på som LinaN beskriver skall ju inte kunna skada dom.

Tur att ni fick loss spännet. Hoppas hon inte fått några men av det.

Min katt är innekatt "han har själv valt det". Men han har ändå halsband av säkerhetsskäl om han skulle komma ut.

Fast jag får ju erkänna att hans halsband väljer jag mer på utseendet än säkerheten därför att han går ju "aldrig" ut.

Man får kanske tänka om?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

tezzie
0

#6 Ja man får ju väga för mot nackdelar ibland. Såna spännen som du ringat in på bilden finns ju faktiskt på alla halsband, även om de har resår…

bubbelbubbel
0

usch vad otäckt!

tur att det gick bra iaf!

min torsten, som bor hos min svärmor, har ett halsband på sig, annars skjuter grannen och det vill ingen av oss!!
dock är han en sån latmask och blir buren för det mesta så jag tror inte det finns så stor risk att han fastnar :P

mammas kissar har också halsband, helt enkelt för att dom måste om något skulle hända.

men som tur var har inget sånthär läskigt hänt oss!

fridak
0

vi har inget halsband på vår katt ifall hon skulle fastna någonstans. vi försökte med fästinghalsband när hon haft en fästing men hon försökte bli av med det så det var bättre att plocka bort det än att hon fastnar med något ben i det också.

Rita-S
0

Det finns ju halsband som bara är resår, inga spännen alls, det är i principen bara ett brett resårband som är sytt i hop, man trär det över kattens huvud. Kan skriva tel-nummer o så på det. Eller man kan göra eget av bred resår..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

gejsa
0

Folk runtomkring sa när vi flyttade hit att man måste ha halsband på alla utekatter annars skjuts dom. Vi hade väl halsband på dom någon månad sedan tog vi bort dom för säkerhetsrisken. Hörde så mycket otäckt som hänt när dom fastnat med ben, käkar i grenar osv.

Hittills har inga av våra katter skjutits. Mest snack verkar det som. Vi har ju haft mycket vildkatter men dom flesta vet vilka som är vilda och våra.

emelieeh
0

våran förra katt fastnade också så en gång, men den satt inte så hårt så den gick lätt bort.

Alexaandraa
0

Elvis, en av mina katter har tappat 3 halsban på bara 2 månader.(Sånna som knäpper upp sig om dom fastnar) Och han klättrar väldigt mkt. Nu har han inget halsband.

Hade en katt som försvann för 4 år sen(Har ej hittat henne, vet ej vart hon är) och jag tror inte att hon hade sånt halsband som knäpper upp ifall hon fastnar. :( Så troligtvis så har en räv tagit henne, eller så har hon fastnad nånstans:S

AusaBausa
0

#11 dem lät ju smarta men måste ju också vara lätta för katten att ta av den eller!?!

linasvovvar
0

JAg har halsband på min katt i reflex också bara i resår som man trär över huvudet, dom skriver jag namn och nummer på !

LinaN
0

#2 just katthalsband har jag vart väldigt kinkig med alltid, sedan mamma hade en väninna vars katt "hängde sig" så har jag vart väldigt noga med vad jag sätter för halsband på mina katter…

Det ska vara en resår som är lagom hård, sen ska halsbandet sitta tight men tillräckligt löst för att man ska kunna trä på det över huvudet, dvs katten kan komma loss allt som oftast om den blir hängande eller fastnar.

Sen brukar jag kolla igenom saker o ting när jag köper nytt, oavsett till hund, häst eller katt. Kollar över alla sömmarna osv innan köp så man vet att inget är löst. Så för det mesta kollar jag allt till djuren, om man bar akunde varra så noga när det gällde kläder till sig själv….

AusaBausa
0

Jo men här m just detta halsband kvittade det ju hur det satt runt halsen då det var itne det som fastnade…utan den lille bit jag visar på bilden hade komit runt kattens underkäke..

Det är nästan overkligt hur hon lyckats…skönt allt gick bra…och hon om gladeligen till mig ändå trots den bryska o hårda behandling hon fick utstå för o få väck remmen runt käken..

bubbelbubbel
0

dom lyckas ju dom små liven..
lisette! vilken av dina hundar var det som fastnade med ett ben i munnen? nadja ?

Aribigga
0

Våra katter är öronmärkta, i alla fall de två där det syns. Den med svarta öron är chippad :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

LinaN
0

#18, jo såg det, fasiken så läskigt…. jag hade nog letat efter ett halsband som inte har den där öglan… finns ju de i tyg som har en "tygögla" istället.

Zabbio
0

Har breda reflexhalsband, med telenummer, på mina katter, känns som en större risk att släppa ut dem utan (även om vi bor på landet).

Lonna har fastnat med käken under ett annat halsband, inte så mysigt..:/ Dessa har bara kardborrefäste, och ett gummiband som håller in änden. Sitter iofs säkert men är precis så att katten kan dra ut huvudet om den fastnar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

#19 jepp det var nadja. =)

WinterPrince
0

Håller med #20… varför ha halsband som dom kan fastna i när det finns öronmärkning och chip?

lisette
0

#24 chip skulle jag aldrig sätta i mina katter faktiskt. jag vill ha halsband för att man på håll ska se att katterna är tama och inga vildkatter.

en tatuering känns ok för har man fångat in katten ser man isf tatueringen, ett chip måste man ha läsare för att hitta och vem i ärlighetens namn tar sig sådan tid att hitta en chipläsare för att se om katten har ett hem?

WinterPrince
0

hittar du en katt och lämnar den till polisen så kollar dom om den är chipad…

tezzie
0

Mina katter är inte chippade eller öronmärkta.

Skulle jag köra på en katt en fredagnatt så skulle jag inte ta rätt på katten för att lämna in den till polisen på måndagen så att ägaren ifråga kan få veta vad som hänt. Har den däremot halsband så skulle jag ringa upp dom direkt!

Aribigga
1

#27 Du är faktist skyldig att anmäla till polisen att du har kört på katten. Vare sig den har halsband eller inte.

lurvponnyn.vimeddjur.se

tezzie
0

Jo, jag kan ju ringa och meddela att jag kört över en katt, jag kommer inte ta reda på den, tyvärr… Polisen skulle knappast åka ut för en överkörd katt under en helgnatt heller.

Zabbio
0

#24 Har som sagt reflexhalsband, så vitt jag vet syns varken chip eller öronmärkning speciellt bra när katten promenerar längs vägen ;)

Den ena är öronmärkt, den andra blir det snart. Men det är lättare för nån som hittar katten att se telenumret direkt, många kan tänka ig att ringa men bryr sig inte om att ta numret i örat och kontakta polisen om de hittar eller kör på en död katt.  Med ett halsband syns det tydligare för kattjägare att katten har ett hem (det finns fortfarande folk som skjuter hemlösa katter om de blir för många) och ett brett reflexhalsband syns nu i vintermörkret när bilarna kör och är en billig livförsäkring. Risken att katten fastnar är minimal om halsbandet sitter rätt, och den där stål öglan kan man ju klippa bort tillsammans med pinglan.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rita-S
0

#15 säkert är dom lätta att ta av, men jag vill nog kanske hellre det enn att dom sitter fast tror jag. Sen kan man ju köpa bred resår på rulle och göra egna halsband..

Fast jag har tatuerat nummer i öron på mina katter, det syns när man kikar i örat(men som zabbio säger syns ju inte det när katten promenerar vid vägen direkt) och det sitter inte fast nånstans :) Men skulle jag ha halsband ville jag nog haft resårband som jag syr själv och fäster reflexband på. Om katten tycker det är obekvämt tar den av halsbandet, och är det inte obekvämt så stannar det väl på eller hur? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Kristall
0

Vi har inte halsband på våra utekatter, för de kan ju fastna…
#0: tur att det gick bra iaf! :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)