Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2603 ggr
emelieeh
0

På kommando.

Om man lär t.ex en häst att stegra på kommandot upp. Blir inte det farligt sendå? För man använder ju ordet ganska mycket i ridningen.

Så man kanske säger så hära till en liten tjej som ska rida hästen: och upp. Och så puttar men upp henne. Men kan inte hästen resa sig då för att visa att den är duktig ? eller är det bara jag som svammlar?

Chestnut
0

Att lära hästen att stegra på kommando övht tycker inte jag är speciellt smart :P

Med vänliga hälsningar
Chess

plunice
0

Tycker som du att det låter lite farligt jag. Men kom på något kommando som är ett ord som du aldrig använderTungan ute. Det bör ju kanske inte vara något jättelustig om du kommer behöva skriks det högt vid någon uppvisning. Kan bli lite pinsamt då kanske SkrikandesFlört

emelieeh
0

#1 Jag vet faktist inte vad jag tycker… Ännu :p

#2 Jag kom på korvmacka, men det skulle bli lite pinsamt om man hade nånsorts av uppvisning och helt plötsligt bara korvmacka ! xp

Lorita
0

Man använder inte ord på det sättet, jag har haft en häst som stegrade på kommando han gjorde det för skänklen från marken så lär man hästen det med kroppspråk och förstärt med ord.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

plunice
0

Haha jo det kanske var ett lite kompicerat ord haha och som sagt, ja kan bli lite pinsamt Flört.

#4 Klart man inte bara använde ord. Men man gör det ju också, varför hojtar och

tjoar annars alla som är världsmästare inom det och även inom 4-spann etc? De lyssnar ju även på din röst och dess rösläge?

Lorita
0

#5 varför sitter en dressyr ryttare still och nästan omärkligt på hästen och får den att dansa fram? det finns inget djur som är så känslig för dom små förändringaren som hästen (tätt följd av hunden) det finns inget så bullrigt djur som människan Flört svaret är dom låter för sin egen skull Tyst

emelieeh
0

#4 jaha, då fattar jag ;D

Zabbio
0

Lär du hästen att stegra på ''upp.'' utan kroppspråk eller speciellt röstläge, så visst, och tränar på att den ska reagera när du säger det i en mening. Då kan den göra det av misstag :) Och det går att lära den det ;) Men säger du ''upp!" samtidigt som du står framför eller vid sidan och kastar upp dina egna armar i luftan och ''reser dig'', så lär inte hästen hoppa upp för att du säger till nån att sitta upp. Dom är smartare än så.

Och helt ärligt.. den som ställer sig framför en häst, slänger upp armarna och säger UPP! får nog skylla sig själv om hon blir rädd när hästen reser sig. ;)

Jag tränade lite stegra med Crow tidigare (men har gjort en paus eftersom i har viktigare saker att träna på). Han är ingen stegrare så jag fick ta i mycket för att få nån liten reaktion, tog sats och hoppade upp i luften med armarna sträckta. Men han är snabb på att lära och började studsa uppåt så fort jag böjde benen för att ta sats (något jag ju knappt var medveten om). Det ville jag ju inte lära honom! Så jag fick inse mitt misstag och tänka om.  Det gäller helt enkelt att vara vaken, precis som med all annan hantering och träning. Crow kommer fortfarande ihåg tränngen, han reser sig halvhögt (frambenen lämnar knappt marken vi kom aldrig längre) på kommandot fortfarande, trots att det var över ett halvår sen. Men han har aldrig tenderat att resa sig vid någon hantering från marken, oavsett stim och stoj oh yviga rörelser. (däremot har han lättat något kilo fram vid ridning när han stressar upp sig, men det har han alltid gjort, det har snarare blivit bättre än värre).

Det är inte alls farligt att lära en häst stega om man vet vad man gör. Det gäller faktiskt allt man lär hästen att om den gör det oombedd så blir det farligt. Men om jag lär min häst galoppera eller hoppa så gör jag ju det på ett sätt som hindrar den från att galoppera iväg när jag inte vill det. Tänk om man tänkte likadant om hoppning som om stegring? ''Men, tänk om hästen börjar hoppa ut ur hagen eller över paddock staketet om du lär den hoppa!" ;) Hästar springer så fort de blir rädda, och de är i grunden lättskrämda djur.. är det inte korkat att lära dem springa med en människa på ryggen då? För det är ju korkat att lära dem stegra eftersom de kan göra det om nåt blir fel.. Sanningen är förståss att hästen redan kan både springa och stegra, man lär dem bara ett kommando för dem. Gör man det fel så får man en farlig häst som inte vet vad som förväntas av den eller blir stressad. Gör man det rätt kan man få en redan sterande häst att sluta göra det som ovana (på samma sätt som man lär hundar att vara tysta genom att först lära in ''skall'')

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

emelieeh
0

#8 aha, nu börjar jag få koll på det hära;D

exitingsvillemo
0

Man ska vara medveten om att stegring hör till de dominanta tricken. Därför är det oftast bättre att börja med en mindre dominant övning. Som buga eller ligga. =)

Dalsgardi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte okej om man inte kan behärska den alternativa hästhållningen. Men man bör inte ge sig in på något man inte kan något om.. Läs på och stressa inte fram något. Efter ett års träning kan Órion stegra på kommando, när man kortar tygeln så väntar han på kommando då jag klämmer åt med benen samtidigt som jag säger: Upp. Då han stegrar med lätthet.

Men visst finns det konsekvenser.. Blir han less på att jobba så stegrar han sig gärna och hoppar från stillastående.

Men jag anser att så länge man håller på med trickträning för att stärka bandet mellan häst och människa, så är det okej om man kan behärska det.

Dalsgardi
0

#11 Glömde tillägga att bilden är på min islänning Órion, stegrar på kommando under tömkörning.

Tömmarna är spända då dom inte ska det, men mamma "chauffören" och hon har inte riktigt hajat det där då det var första gången hon fick honom stegra. (Utav någon underlig anledning vill han bara stegra sig när jag säger "upp", inte någon annan..) Det jag vill säga är att hon är lite sen med eftergiften, ifall att någon påpekar detta ;)

plunice
0

#5 jo men visst men det måste ändå finnas någon lite anledning till att djuren lyssnar på kommando. Det räcker att säga till en väns häst att hälsa och då gör han det för han har blivit positivt förstärkt och betingad till att göra det!

Lorita
0

#5 det är enkelt för oss och djuren lär sig fort, min katt ligger på kommando om man säger ligg. Man om jag hon ska göre en mazis, hopp när någon håller händerna i en ring, då är vi tysta och hon hopppar när en lätt nickning kommer.

jag har valt att lära henne olika eftersom nickningen imponerar mer vid mazis och ordet ligg imponerar mer på folk om katten lägger sig när man väljer att säga ligg.

Hon hade säkert kunna lära sig ligg för tyst kommando, också men vem hade då förståt att hon gör en konst Obestämd

plunice
0

sant