Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 5710 ggr
MiaMaria
0

Islänningar och sadlar

Har läst lite i en tråd där ni "debatterar" islandshästens form osv och kom på en fråga.

Varför sadlas islandshästarna så himla långt bak och varför med så otroligt långa sadlar? Och med dessa stora karlar som rider, måste ju bli helt fel för hästen och för länden. Det är ju lite mode att använda cutback och kilbossor men båda dom "funktionerna" gör ju att sadel bli så mkt längre men ändå ser man på nästan varje islandssadel att dom har kilbossor och cutback trots att hästarna har så himla korta ryggar… Vad är eran syn på det här?

Ska på nästa del i kursen om sadelutprovning (aukotiriserad (stavning?) sadleutprovar kurs) på lördag igen och tänkte då fråga Peter om hans syn på det hela men skulle va kul o höra vad ni säger.

gejsa
0

Ja, det var ju jag som skrev detta där. Och sadeln ska inte ligga långt bak och inte långt fram heller. Åker den fram för mycket får man använda en svanskappa. Det gör jag. Nu har jag ingen islandsadel för jag hittade ingen som passade. Jag har en dressyrsadel som går precis lika bra det. Många tror att islänningsadel passar till alla islänningar men det är ju helt fel. Islänningen är ju inte precis likadan i ryggen. En del är korta och en del lite längre precis som andra hästar.

För att hästen sadlas längre bak än andra hästar beror ju på när hästen går rätt så lyfter den sina framben så högt. Måste ha bogfrihet. Annars låser man ju hästen. Finns nog andra som kan förklara bättre. Jag vet vad jag menar men har svårt för att förklara. *Ler*

1111
0

Man sadlar extra långt bak pga av ren tradition och dumhet. Tanken att man inte vill sadla på bogbladen är god och man menar väll, men tyvärr sadlar de flesta sina islandshästar FÖR långt bak, bakom revbenen där hästen inte är stabil i ryggen och klarar av att bära tyngd… :S

ALLA sadlar ska ligga bakom bogbladen och ge plats för rörelser, både western, spanska, dressyr, hopp, island, ja… Ligger dem för långt bak så är de fel oavsett ras och typ av sadel och ligger dem för långt fram så är det fel.

/V

MiaMaria
0

Alltså jag tycker islandshästfolket (ok drar inte alla över en kam, vissa bättre, vissa inte) borde förstå någon gång att det inte går att sadla hästen så långt bak. Är mkt väl insatt i sadlar, ville med den här tråden ha era åsikter.

gejsa
1

För långt bak blir det ju om man har dom för stora islandsadlarna som jag pratade om. Men köper man en lite mindre dressyrsadel som jag har gjort. Till en häst med kort rygg så får hästen bogfrihet och sadeln ligger inte an för mycket där bak heller. Den får ju def inte ligga för mycket bak heller.

Det var ju det jag menade med att islandsfolk fortsätter att köpa för stora sadlar till sina hästar. Dom ligger ofta för långt bak. Det är ju då som dom kan få heter det inte kissings spine eller något?

Klart att alla sadlar ska ligga bakom bogbladen men tyvärr så tänker inte andra på det lika mycket som just islänningsfolk. Enl mig iaf.

Maja
1

Sadel ligger bakom bokbladen eftersom hästen måste kunna röra på bogbladen fritt i tölten. När en häst töltat så rör den mer på bogbladen än om man jämför med trav, skritt, galopp.. Jag har inte varit med om att någon som rider i mitt stall lägger sadeln för långt bak, men jag vet mycket väl att det finns dem som gör det. Det gäller inte bara islandsmänniskor, utan det finns de som har andra raser som gör samma misstag. Sedan så är det många människor som lägger sadeln alldeles för långt fram, så att den ligger över skuldran på hästen.

Precis som gejsa skriver i sitt första inlägg "Klart att alla sadlar ska ligga bakom bogbladen men tyvärr så tänker inte andra på det lika mycket som just islänningsfolk. Enl mig iaf."
När jag ser hästannonser så är det ofta så att sadeln ligger på tok för långt fram på hästen..

Alex
0

Islandshästsadlar ska ju vara så korta som möjligt pga hästarnas korta ryggar. Enda anledningen jag kan tänka mig att några är så långa är just för att ryttaren tar stor plats i sadeln. Det är ju trots allt ryttarens säte som avgör längden.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

Men Alex det vet du väl att islandsadlar är ännu längre än sitsen en del?! Därför blir dom för långa även om det är tex en normalstor 17 tum.

MiaMaria
0

Alex, det är de jag menar med att ta bort cutbacken och kilbossorna så får man genast en kortare sadel.

Passade iaf på att prata med Peter i helgen ang islänningarnas sadlar. Hans svar på det hela va: På island är hästarna mkt smäckrare än har, dvs dom används med där och lägger inte på sig lika mkt, därför gör sadeltillverkarna cutback på sadlarna då hästarna har mer markerad manke där. Kilbossorna va länge sen dom kom på islandshästasadlarna och det va på den tiden man inte va lika nog mad att inte tryck på länden och sen har det hängt kvar i tron att det är bättre. Peter hade pratat med någon högt uppsatt människa hos sadeltillverkaren Austund (stavning?) och sagt att dom får minsan anpassa sadlarna till hästarna och sen dess har dom kommit med sadlar om är utan cutback och kilbossor och dom fungerar nu helt klart och även om ryttaren kräven en större sits så fungerar det oftast.

Får hästen tryck på länden så blir aktionen mindre, hästen kan få kramp och nerverna kan få fel signaler. Njurarna ligger ca 20 cm nedanför länden och ni vet väl själv hur ont det gör i njurarna om det hoppar och stutsar, akn själv hänvisa till skoterkörning, ajaj om man inte har njurbälte…

1111
0

#8 Vi importerar direkt väldigt mkt hästar ifrån Island, hur kan det vara någon större skillnad mellan deras och våra hästar?

/V

gejsa
0

Håller med #9#. Fast jag förstår väl eg hur han menar att dom blir med tiden tjockare. Men sådan skillnad kan det väl inte vara. För jag tycker att min islänning är fin i kroppen nu. Hur ser då deras hästar ut. Är dom för tunna då alltså? En sådan häst ska man väl inte rida på överhuvudtaget isf.

MiaMaria
0

Dom används på ett helt annat sätt där och lever "magrare" än vad dom gör här i Sverige. I sverige använder vi hästarna framför allt till fritidssysselsättning och där används dom i arbete, för "överlevnaden" eller vad jag ska kalla det.

[slo]
0

#10 jag förstår vad MiaMaria försöker säga, tror jag…. Har du sett några beteshagar på Island som är lika gröna och fina som vi har i Sverige? ;)

1111
0

#11 Att hästarna är fetare eller inte spelar ingen större roll på ryggens narurliga form och om manken sticker upp mer eller mindre… Däremot så kan manken sticka upp mera om man har för lite hull och avsaknad av muskler kring manken och ryggen…

Har varit på turridning på Island och inte fasiken tyckte jag att deras hästar var i något underligt hull eller anorlunda bygda. Att i stort sett alla svenska hästar hålls lite små feta ändrar ju inte så mkt på rggen om de inte är rejält överviktiga…

/V

gejsa
0

#13# Håller verkligen med dig. Är hästen för tunn så är det ju ännu svårare med sadlar också.

Jag förstod också vad MiaMaria menade men tyckte ändå att det verkade långsökt.