Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2222 ggr
studs
0

Hjälp med foderstat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har problem med foderstaten till min häst, värdena i höet är väldigt bra.

förstår mig inte riktigt på allt i denna djungel och hittar inget balans,

han måste få kraftfoder för att orka arbeta, nu är han under igångsättning och total uppbyggnad av muskler då han tappat allt under sommarn..

Bifogar bild på höanalysen

Turfaren
0

Vad är det du inte förstår? Rent matematiskt kan man utifrån analysen räkna ut hur mycket foder som behövs för att hästen ska få i sig olika ämnen i tillräcklig mängd. Men för att veta vad som är tillräcklig mängd räcker det inte med en bild av höanalysen, det behövs en "bild" av hästen också.

Foderstaten måste också utgå från vilken häst det är och vad den används till.

jeanette
0

Vad är det i kraftfodret du tror ska ge extra ork som inte ett bra grovfoder kan ge ?

SofiaOfSweden
0

en häst i hårt till mellanhårt arbete, särskilt under uppbyggnad klarar sig inte på enbart ett grovfoder hur bra det än är. Om så är fallet så måste extrema mängder hö ges vilket hästen inte orkar/har tid för. Därför ges kraftfoder som komplement eftersom det är mer koncentrerat i mindre format.

I och med att TS häst ska byggas upp så krävs kraftfoder för att tillgodose samt "snabba" på uppbyggnadsprocessen.

TS: som någon redan nämnt utgår man från hästen, skriv vad det är för häst du har (storlek, ålder kön, etc.) samt vad du har för arbetskrav på den sedan kan man forma en foderstat utifrån höanalysen.

AnnaLundin
0

Ditt grovfoder har BRA näringsinnehåll för att räcka som enda foder till din häst. En häst behöver normalt inte "kraftfoderenergi" för att orka arbeta, utan det är bara att skotta i den så mycket hö den orkar äta i det här fallet. (och då förutsätter jag att analysen är representativ för det hö du använder)

Att hästen har tappat muskler betyder att den har levt med proteinbrist ett tag (förutsatt att hästen i övrigt är fullt frisk), det är enda orsaken till att de tappar muskelvolym. Att sedan musklerna behöver tränas för att återfå styrka och uthållighet är nästa fråga, först måste du återfå muskelvolymen.

Vill du nödvändigtvis toppa med något kraftfoder så kan du egentligen välja det som passar sig bäst. Vill du ge havre så fungerar det bra. Det ger ett litet proteinöverskott, men eftersom merparten av överskottet kommer från grovfodret så är det inget du behöver bekymra dig över.

jeanette
0

Nu går ju knappast en hobbyhäst i hårt arbete. Grovfoder kan visst täcka allt. Behövs oftast inget kraftfoder om grovfodret är bra.

SofiaOfSweden
0

Jag vet iofs inte vad ni definerar som vältränad häst (min uppfattning är att TS vill få upp musklerna på hästen och få den vältränad) men att enbart gå på ett bra hö tror jag inte alls på.

Har haft ett otroligt bra hösilage men utan tre kilo havre skulle mina häst aldrig fått så fylliga muskler och bra överlinje som han har nu. Det kanske inte är målet för TS men jag tycker att alla ska sträva efter att få sin häst så musklad som möjligt eftersom att det är mer skonsamt för hästen.

AnnaLundin
0

#6 - och mitt dräktiga fullblod ser ut som en ardenner (med "vattenränna längs ryggraden) över rygg och rumpa helt utan kraftfodertillskott, på bara riktigt bra grovfoder i tillräcklig mängd…

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rent allmänt fodrar vi människor våra hästar med alltför stora mängder kratfoder. Ett bra grovfoder räcker även till tävlingshästar. Det är i princip endast tävlande travare och galoppörer som behöver kraftfoder.

I alla år som jag har haft häst och stått i stall med ridfolk så har man snålat på grovfodret och istället gett mängder med kraftfoder. Anledningen till detta motiveras av att hästarna blir feta av grovfodret och inte orkade bygga muskler utan kraft fodret.

Det som händer är att man får så heta hästar att man inte vågar rida ut, särskillt inte ta en ta ett galopprace över ett fält. Dessutom var de alltid hungriga och slogs om maten i hagen.

Min erfarenhet är att med mycket grovfoder och bra med motion kan även en liten shettis äta tills den blir mätt utan att bli fet. Någon kraftfoder får bara de ponnytravare som är i full tävlingskondition under våren och hösten. På sommaren får de bara bete.

gejsa
0

#8# Precis! Bara höet respektive hösilaget har bra värden i det. Är dom för låga så måste man komplettera med kraftfoder. Därför är det så bra att ta en anlys på grovfodret. Lite onödigt att ge hästen kraftfoder bara för att man inte vet analysen. Man tjänar ju faktist på att ta en analys.

SofiaOfSweden
0

Hästar är individer precis som människor, det är trevligt att höra att ditt fullblod klarar sig så bra på enbart grovfoder men mina skulle aldrig klara det särskilt inte med tanke på det arbete jag kräver av dem.

Men har man ett bra grovfoder och motionerar hästen måttligt så ska man självklart köra på det. Men vill man ha ett energiskt muskleknippe så krävs det kraftfoder som tillskott, det är min erfarenhet iaf!

Chestnut
0

#10 Jag vet inte hur du vill ha dina hästar men jag vill ha en häst som är stabil och framåt utan för den delen se spöken i marken och hispa upp sig… Men du kanske tränar dina hästar 2 timmar om dagen och tävlar 1.40 varje helg? För då förstår jag om hästen behöver 3 kg havre och ett bra grovfoder….

Med vänliga hälsningar
Chess

AnnaLundin
0

#10 - nej, du har faktiskt fel. Du kan få ett energiskt muskelknippe även om du bara ger grovfoder, om grovfodret innehåller tillräckligt med energi och proteiner…. Det handlar bara om att låta dem äta tillräckligt mycket av det.