Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1103 ggr
Lyrik
0

Klippning

Lör: Åkte först på hästloppis i Vendel med 2 kompisar. Köpte 1 grönt schabrak för 30 kr, 1 blått för 40 kr, 1 delat pelhamsbett med delta och kindkedja för 50 kr.

Mina kompisar fyndade oxå - köpte transportskydd, grimskaft, boots, träns, vinterjacka.

Åkte sedan förbi Storvreta Häst&Hundcenter för att handla specialmat till jycken min. Anna (AD) köpte en säck Hestekraft.

Mockade och fixade vatten, kraftfoder och hö sedan när jag kom till stallet.

Tog sedan in Lyrik för avborstning och klippning. Gjorde en täckesklippning på honom, den blev bra. Tog ca 1½ timme med lite pauser att klippa. Nya maskinen funkade skitbra, fast den var billig! Kostade bara 995 kr på Jula.

Släppte ut honom igen i hagen med regntäcket på. Sa till stallägaren (AU) att han ska täcke på ute nu när han är klippt. Men det tyckte inte hon, hon påstår att han bara svettas fast han är klippt!

Han har aldrig svettas med täcke på (tunt regntäcke) när han är klippt, inte ens när han varit mindre klippt, under de snart 10 år jag har haft honom.

Är något lös i magen, får för lite fibrer (hö). Får ej ge mer för AUSkrikandes, eftersom han är tjock, säger hon!

Thea
0

Vad roligt att höra att klippmaskinen var så bra! Får filura på om det är något för oss. Tanten ska klippas idag, äntligen!

Men är det din eller stallägarens häst? Det måste väl ändå vara DU som får bestämma vad DU anser är bäst för DIN häst?

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

m'Lady C
0

Men hallå? ska din häst behöva bli dålig i magen föra tt hon itne behagar låta dig servera hästen mer hö? Idioti, fat å andra sidan. köp hackad lusernstrå och ge honom/henne i  fodret också det rä ju en del fibrer där i. *lekmannafodervetenskaparen är i farten* Skrattande

Lyrik
0

Hon tycker att det räcker med 4 kg/dag. De har så gott om bete i hagen säger hon. ICKE!

Men hennes 2 hästar (fblsto med föl) och 1 hblsto får massor av hö, både morgon och kväll.

Igår kom jag dit "sent" (kl 18, var på Mikkelsmäss hela dagen), då hade hon hon vägt upp höet till min pålle. Tyckte det var lite i kassen - vägde det själv, det var bara 3½ kg!

Inget täcke alls på Lyrik, som var kall och öm över ryggen!Gråter Släppte ut MED täcket.

Skrev en lapp som jag satte på hans box, skrev på tavlan att Lyrik SkA ha täcke ute + skickade sms till henne i morse. Få se om det hjälper, annars blir jag flyförbannad!Skrikandes

Hjälper ej att ge lusernhack, det är höet han behöver.

Mandysan
0

Annars kan du kanske slänga in extra mkt hö när du är där? Men det kanske inte funkar?

Lyrik
0

Nej. Hon gnäller oxå på att min häst äter inte soprent upp sitt hö, har nu hönät, så slipper det bli spill.Förvånad

De kommer in 20-21. "Pojkarna" (Lyrik och Charm) får bara kvällshö, "Tanterna" + Ludde får morgon och kväll.

Han får lite Edel Lusern (3 dl/dag), men det räcker inte. Har en säck lusernhack i förrådet.

Ska ringa min vet och prata med henne om hans mage, om den är lika dålig i dag. Hon kan ju snacka lite med AU om min häst behov.

Wiemona
0

Jag tycker du gör rätt som tar hjälp av veterinären när det gäller den här typen av diskussioner och vem som har rätt eller fel. Hoppas bara hon kan ta åt sig av vad han säger

Lyrik
0

#6 Jag har haft denna vet till Lyrik i över 8 år nu, så hon vet alla hans krämpor och skador. Krångelmagen har stökat nu sedan jag köpte honom -96, mer eller mindre.

Nästan varit nära döden pga den.Gråter

Wiemona
0

Hoppas ni får rätt på magen igen och att du och stallägaren kan komma överens. Om du vill ha täcke på din häst så får hon respektera det. Förstår att du är extra mån om att din gamle inte ska frysa. Att hålla igen på höet är väl oxå dumt av henne. Tycker du att det blir för kraftigt(med tanke på att han redan är rund) kan du ju "spä" ut det med lite halminblandning. Hoppas det ordnar sig så att ni inte blir ovänner

Lyrik
0

Jag betalar full hyra, där ska det ingå 10-11 kg hö/dag + TÄCKESBYTEN!

Han är dålig på att äta halm, tycker det är hans lakan!

Han har precis som mig problem med lederna (jag är reumatiker, pållen med), så därför vill jag ha på täcke, åtminstone ute.

gejsa
0

Betalar du full hyra och det ingår täckesbyte och så mycket hö så SKA du ha det nu. Det är ju redan den 2 oktober för sjutton. Annars är det ju bara att flytta som gäller.

m'Lady C
0

*skakar på huvudet*

Jag akn itne låta bli att tycka at tidn stallvärd är knäpp. Ni får ursäkta men det är min åsikt.

Där jag ahr Harry så har jag fri tillgång på hö och halm, Ho nsom har stallet sa att när jag strör till hennes hästar så behöver ajg itne lägga in så mycket, men ajg får själv ta hurmycket jag vill. Likadant med hö, hon hade gett samltiga hästar igår så att det var kvar imorse. säkert en 4 kg nånting.

Idag mockade jag åt hennes 2 hästar, så mockar hon åt Harry i 2 dagar. tycker hon är skitbra min stallvärd!

mazze
0

Usch, vad jag hatar sådant! Enda gången någon annnan i stallet ska lägga sig i, är om hästen far illa el om dom undrar över något som dom inte vet el förstår. Som ägare känner man sin häst bäst spec. om man haft den länge. Nä du, packa hans hö själv o se till så att hon inte plockar ur den. Hoppas att det blir bättre!

gejsa
0

#12# Nja, där håller jag nog inte med dig riktigt mazze. Att man som hästägare känner sin häst bäst. Ibland kan inte folk sköta sin häst. Och när det är så hoppar jag alltid in och säger till. Inte står jag där och ser på när hästen far illa.
Men ang detta fall så är det stallägaren som har fel. Så här får man inte göra heller helt enkelt. Fast man äger stallet så äger man inte hästen som står inackorderad.

Lyrik
0

#13 Har ju precis flyttat från ett stall med en MKT knäpp stallägare. Får väl hoppas att AU bättrar sig.

Igår hade hon räknat ut en foderstat åt min häst på det hö som det inte finns en analys ännu.

Hö 8 kg betet ej inräknat

½ kg havre, ½ kg betfor, ½ kg Grund

Det är väl ingen D-ponny jag har!

Lyrik
0

#10 Betalade halv bete, halv stall i september, full hyra i oktober.

Nu har min pålle iaf täcke på ute, fast hon protesterar!

Hängde in 6 kg hö till honom igår i nätet. Funderar på att ge några liter lusernhack på morgonen oxå, för att öka fibermängden.

Vet tyckte att jag skulle ÖKA på höet. Han är inte så dålig i magen ännu, bara lite lösare än vad han brukar vara. Men det kan gå snabbt till att bli ännu sämre, som kräver vetvård. Varit dålig sedan lördag.

Fick ej tag på henne igår, men fick sms sent igår kväll. Då hade hon pratat med en foderagronom ? som hade sagt att lösa mage beror på för mkt protein (hennes favoritämne!) och för lite fibrer. Eftersom enligt henne får min häst mkt proteinrikt kost är han nu dålig i magen. Fundersam

PimTheGreat
0

Min Pim e rund om magen och när jag var på klinik med honom sa de att han skulle gå ner för ledernas skull nu tycker ju inte jag att han e sååååå överdrivet fet. men men vad han går på nu e 4 kg ensilage morgon och kväll. 1/2 ikeapåse halm morgon och kväll. ca en halv mugg betfor (pelleterad) och 2 dl havre morgon och kväll. Detta känns för lite för honom som e 17 årigt varmblod. men min stallvärd tycker det e rimligt så han går ner i vikt, då e det ju bara att hoppas hon har rätt så jag inte svälter min häst. Känns inte bra. Det vet hon om.

PimTheGreat
0

kan inte motionera honom så mkt heller då jag endast får skritta honom tills vi kommit in på kliniken igen

Lyrik
0

#17 Min får inte motioneras så mkt pga sina artroser.

Han är för rund, men det är svårt att få ner honom i lagom vikt. Väger ca 650 kg nu, normalhull (för läänge sedan, varit konvalencent i mer eller mindre 5 årGråter) ca 625-630 kg. Stoor kille!

Min vet tyckte han var hyfsat lagom nu, han får gärna gå ner lite till, men huvudsaken är att han inte går upp.

Brukar få i det gamla stallet få 10-12 kg hö (protein 46, energi 8), 1 liter betfor torr mängd, 1½ liter helhavre, 2 dl foderjäst + Miner, linfrö + pulver.

emsems
0

älska loppis! vi hade loppis i söndags här och jag köpte 2strykkappor i brunt läder med matchande bakskydd för 200(!!), en repgrimma för 20, 4 paddar oanvända för 50 spänn och ett dressyrträns för 50 spänn… helt sjukt! vill ha loppis varje dag!

Lyrik
0

Min ena kompis, Anna och hennes stallägare (normal!) ska anordna hästloppis i sitt stall i höst.

gejsa
0

#16# Det är alldeles för lite grovfoder åt en stor häst. Ge mer grovfoder och ta bort havren och betforen hellre ett tag.

gejsa
0

#18# Det är ju inte bra för din häst att byta hö fram och tillbaka heller ju. Du skrev någonstans att din häst skulle få icke analyserat hö nu. Vad jag förstår har du fått analyserat förut eller?

Din häst ska ha lugn och ro med mycket hö att äta. Inga fler avmaskningar heller. Säger veterinären att han ska äta mer hö tex så får hon väl ge sig din stallägare. Du som har haft din häst så länge vet bra mycket mer än vad hon vet. Sedan kan hon väl betala veterinärräkningen som du kanske måste betala snart för att hon vägrar att ge mer hö. Hon låter som en sådan där som går och tar tillbaka hö i hagen när ägaren har åkt därifrån. Vet en här i stan som gjorde det. En ägare glömde något och åkte tillbaka efter ca 5-10 min då stod hon där och rafsade tillbaka höet i en påse från hennes häst. Fy fasiken.

Lyrik
0

#22 Det första höet vi hade i nya stallet fanns det ingen analys. Ingen idé ta analys på 1 hästsläp hö. Nu började vi med det nya höet (det proteinrika?) i sön. Hon SKA skicka analys på det papprerna ligger i sadelkammaren…Fundersam

Hade analyserat eget hö (fick köpa eget eftersom hösilage ingick i hyran) i gamla stallet som vi flyttade ifrån i juli.

Nu hade hon skrivit på tavlan igår att "Killarna" (Lyrik och Charm) får 3 kg hö var på morgonen. Så hon har gett med sig lite iaf. Stoppar i själv 6 kg hö i hans nät och hänger upp i boxen. Kommer in 20-21 nu. Så han får iaf i sig 9 kg hö/dag nu.

Magen var liite bättre igår, inget rinn längs bakbenen, bara lösa högar i boxen.

Ska jag fixa hem lite eget hö att ge min pålle? Kan ev genom min kompis få tag på hö med lägre värden som är grovt.

gejsa
0

Stackars dig som måste "smuggla" höet. Och din häst som blir lidande i längden också. Ja, stå på dig. Men å ena sidan ska du väl inte behöva köpa eget hö för snart ska dom väl på full ranson eller?

Lyrik
0

#24 Orkar snart inte mer gnäll ifrån henne!

gejsa
0

Ja, jag skulle iaf letat upp ett annat stall. Det borde väl finnas fler i Uppsala för sjutton.

lisette
0

ni har skrivit kontrakt va på hur mkt mat som ska ingå? har ni det och hästen inte får vad som står i kontraktet så bryter hon det..

Lyrik
0

Nu är allt frid och fröjd i stallet. Pratade med stallägaren igår, hon tyckte att jag skulle skaffa hem ett grövre hö med lite lägre värden i, så jag kan spä ut stallets hö.

lisette
0

får du billigare hyra då eler?

gejsa
0

Klart hon är nöjd ifall du köper eget hö. Då använder du ju inte lika mycket av hennes hö. Ingår inte en viss mängd hö i stallhyran? Isf ska du ju ta den mängden först och främst. För jag antar att hon inte sänker hyran iaf.

Lyrik
0

#30 Ska bara ha lite eget hö för att spä ut stallets hö som dessutom är fint, passar inte Lyriks mage. Vill ha ett grovt hö med lägre värden så hans mage mår bra.

Ge full dos med stallets hö (10 kg) + 1-3 kg grovt hö.

Sänker hyran gör hon knappas.

jen
0

#28  om hon tyckte du skulle skaffa annat hö så ska du självklart betala mindre  i hyra.

vad trött man blir på en del snåljåpar…

Lyrik
0

#32 Jag ska inte enbart fodra med eget hö, bara spä ut stallets hö lite.

Undra hur mkt man ska köpa hem. Ett hästsläp full borde räcka ett tag?

gejsa
0

Ett hästläp får du in ca 60-70 balar med ca 10 kg i varje. Så visst det räcker ett tag.

Lyrik
0

#34 500-800 kg borde räcka ett tag. Vet ej vad höbalarna väger, eller vad höet kostar per kg.

Ska höra med min kompis (AJ), det är hon som har köpt från den bonden. Hon har 2 sorters hö (2 bönder !). Ett som är mkt grovt med bra värden, ett som är mindre grovt med låga värden.

Lyrik gillar inte stallets hö så mkt, det är för fint för hans smak och mage! Han och Charm får 6 kg hö på morgonen ute i hagen, men det är mest Charm som äter.Ledsen

Inne på kvällen får Lyrik 6 kg i sitt nät, det brukar vara tomt.

gejsa
0

Ja, till en häst räcker det ju om man blandar ut det ett tag.

Lyrik
0

#36 Hade ju bara tänkt ge max 3 kg/dag av mitt hö, resten av stallets hö.

Om jag måste ge mer av mitt, vill jag ha avdrag i hyran.

Hon sa ju när jag tittade på stallet och när jag flyttade dit, att hon skulle fixa 2 sorters hö - 1 "normalhö" till ridhästar och ett med högra värden för avelston, unghästar och svårfödda. Nu har hon bara ett hö med höga värden (enligt henne).

gejsa
0

Ja, folk ljuger ju jämt. Man skulle eg behöva papper på allt folk lovar. Suck!

Lyrik
0

#38 Japp. I kontrakten står det att det ingår halm, hö, havre, korn, betfor, salt, mineraler. Inga mängder.

När jag har frågat henne så är det 10-11 kg hö.

Nu verkar iaf som hon har skickat iväg höet till analys. Få se vad den säger.Fundersam

Tänker räkna själv eller be min kompis om hjälp att räkna ut en foderstat till Lyrik, inte be henne.