Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1773 ggr
emsems
0

kyla eller värme

nu har jag funderat på en sak.. jag tänkte köpa in kyllera till hästen efter hårda arbetspass, för att slippa gallor osv, men när jag började kolla runt så hittade jag kylande, värmande och kylande/värmande. då kände jag att jag blev fundersam. kylande för att hålla benen fräsha och fina eller värmande för att hålla den friska och bra, eller båda? tidigare har jag använt bluelotion, men nu blev jag tveksam…

vilket ska man ta, och varför?

MiaMaria
0

Kyla är till för färska skador, för att hindra svullnad. Värme använder man för att få upp blodcirkulationen i skador och det kan även användas i förebyggande syfte.

Mandysan
0

#1 Jag är helt ny på det här med linement, men jag har förstått att man kan använda det förebyggande. Men när ska man stryka på det, vart och är det något linement du kan rekommendera? (Ni andra som kan får givetvis svara oxå).

Förlåt ems att jag "kapar" tråden lite…..

MiaMaria
0

Det beror på vad du vill ha det i för syfte. Du kan använda det efter träning, i förebyggande syfte och vid massage bland annat. Dom som är i geleaktigare form är lättare att applicera tycker jag, men det är en smaksak.

Blue lotion är först kylande sen värmande, finns både normal och extra stark. Är geleig i formen

Radital är riktigt starkt alkoholbaserat, värmande, flytande till formen.

Racing linement har jag själv aldrig testat.

Kyl resp värme lera kyler resp värmer

Arnika är ett massaglinement, det är arnika blommor i det och det kan användas både som linement och som våtvärmande. Finns både som gele och flytande

m'Lady C
0

För ansträngda muskler är värme alltid skönt, jag använder Radital liniment till mig själv och itne till min häst. För om man lindar på raditalens vämrande så kan hästen få brännskador i huden.

Jag använder den kylande och vämrande bluelotion-varianten som finns. den som först kyler o sedan värmer efter hårda arbetspass.

På spark och bettskador (inte som är öppna o blödande men varma o svllna) tar jag på enbart kylande liniment för att minska svullnaden.

Mandysan
0

Okej… Bara en fråga till, vart använder man Blue lotion, på benen, ryggen eller?

emsems
0

ok, men om jga alltså vill att det ska bli så bra som möjligt för henne efter hård träning. ska jag ta kylandeoch värmande då? (för att förebygga skador och så)

emsems
0

putt

1111
0

Tycker du fått bra svar. Kyla gör man bara på saker som är För varma möjligtvis saker som är svullnader som ska ner. Nya saker som plötsligt kommit upp. Annars så värmer man för att få igång blodcirkulationen och hjälpa kroppen.

Är Blue Lotion värmande eller kylande behöver vi veta om vi ska hjälpa dig med hur du ska använda det…

Liniment kan du använda i stort sett över allt, på muskler, kotor osv. Bara inte nära ögon och annat ;) 

Efter hård träning så kyler du ner benen direkt efteråt, sedan så värmer du för natt och resten av dygnet osv.

/V

emsems
0

blue lotion är kylande sedan värmande. alltså borde det ju vara bäst. plus att man kan linda ovanpå.

CBA
0

Fungerar inte den Canadensiska Leran så att den kyler först och värmer sen om man gör ett omslag med det med tex tidningspapper eller plastfolie och enbart kylande om man inte gör omslag med det ???

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

MiaMaria
0

CBA, ja precis

CBA
0

#11 Ah, då hade jag för mig rätt :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.