Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2531 ggr
LinneaG
0

Vad bör en 6mån kunna?

Precis som rubriken lyder. Vad tycker du ett föl på 6 mån bör kunna?
Har som sagt fått hem ett hingstföl på 6 mån som nästan är helt ohanterad.

Vad borde han kunna?
Hur ska vi lära honom?
Finns det några övningar som gör att han litar mer på oss?

Har haft honom hemma hos oss i lite mer än en vecka. Och det har redan blivit skillnad.

Är det för tidigt att börja träna? Tex, gå promenader, kunna stå i stallgången, täcken osv?

Väldigt tacksam för svar!

lisette
0

promenader tycker jag gott ni kan ta med honom, nyttigt för honom att se sig omkring. borsta, lyfta hovar.

sen tycker jag faktiskt bara ni ska hantera honom mycket, låta honom lära känna er först och främst.

thilda-
0

**vad jag tycker att en 6månaders ska kunna är:
**1. Stå uppbunden själv på gången
2. Kratsa hovar och rykta utan problem
3. Kunna verka hovar
4. Kunna ledas i grimma och grimskaft..

Täcken och sånt tycker då jag att en unghäst ska få slippa.

thilda-
0

oj såg inte förns nu att han va rätt så ohanterad :)

Kristina-
0

Träna att stå uppbunden och att lyfta hovarna och borsta honom är ju bra att börja med tidigt. Korta promenader , och visst kan man träna att ha täcke på en stund. Men det är viktigt att han får vara liten också så att man inte håller på för mycket och att han har kompisar att leka med, och då helst i hans egen ålder. Lycka till med den lille !

Lorita
0

Vid sex månader har mina varit utställda, det betyder att som är leda, kan lyfta alla hovar, kan stå bundna, är tvättad med slang, karisma hade varit bunden vis mamma Kiaras sida vid tömkörning och hon var också löshoppad lågt samt kunde stå själv i stallet. Täcken/filtar har dom också haft på sig.

Jag avänjer aldrig mina hästar tidigare än vid 8 månader, helst senare.

Börja du att jobba din unghäst lite smått när den blir nio/tio månader så skulle jag börja med lite kort longering och röstträning. (max 10 minuter och gång)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinneaG
1

Första morgonen när han skulle ut ur boxen tog det nästan 30 min att få på honom grimman. Och gick inte att fånga honom i hagen, man fick sätta sig ner på huk 5 meter från honom så kom han fram tillslut.
Men nu kommer han fram frivilligt och hälsar, dock är grimman lite läskig fortfarande men det går betydligt mycket bättre.

Molla
0

En sex månaders tycker inte jag ska kunna en massa, snarare att det är nu du ska börja introducera en massa! =)

Det som thilda skrev tycker jag att man ska börja med, men i sakta mak, det ska vara roligt att umgås med människor också! Promenader i skog och mark, över stock och sten är bra, det tar bort fokuset från "träningen" och gör det hela lite roligare. Du får också en följsam häst som tycker att dina upptåg är roliga.

Jag löslongerar också unghästarna, det gör att vi lär oss läsa varandras språk. Röstkommandon introduceras från första gången i corallen, för att sedan förja med under hela utbildningen. Med löslongeringen kan man också korrigera på ett bra sätt, sätta reglerna för hur man beter sig och visa vad som händer om man inte vill lyssna (ex backa, eller bli bortmotad). 

Lycka till med den lilla! Har du bilder, eller jag kanske har missat?

Lorita
0

#6 jag fångar dom med longerlinan först, det blir så bökigt att få på grimman direkt. När du leder kan du ha en lina bakom och lätt trycka på hästen fram.

Men tänk på att hästar behöver pauser för att tänka, ett steg framåt och sen tänka en liten stund sen ber du om ett steg till.

Han är lite och måste få tid att fatta och förstå, ingen hast kan något från början, dom måste lära sig förstå oss tvåbeningarFlört

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 - Här kommer en bild på honom, har ingen bättre bild tyvärr.

Molla
0

Vilken söting!

AnnaLundin
0

En halvårsgammal fölunge bör kunna ledas i grimma och grimskaft, helst stå uppbunden och överleva att man borstar den över hela kroppen och lyfter på hovarna.

Det finns ingen anledning att ett föl ska kunna mer än då, man har gott om tid att introducera övriga kunskaper…

Lorita
0

Bild på Ametist två dagar med filt och vi tränar lite lätt att han inte ska dra i grimman, så fort han släpper släpper även jag motståndet

Lorita
0

Torka litet föl, Ametist står i egen box, träning som tog max 5 minuter och dag, Ametist föddes en regnig vecka så vi fick ta in honom ofta och torka honom

Lorita
0

#7 en riktig liten sötnos du har om du tar det lugnt och lägger en pusselbit till den andra, så brukar det bli bra. En viktig sak dom ska vet och det är dom tre förbjudna inte sparka, inte bita och inte knö.

Inta knö, då är det viktigt att lära hästen flytta för tryck, ganska enkelt när som är små men lär med kärlek Flört

LinneaG
0

Skriver samma här som jag gjorde på Dressyr.

Hur ska jag göra/visa att han gör fel?
Skulle mitt gamla sto springa/gå över mig eller bita eller liknande skulle jag bli tokig. Men är lite rädd att man kan vara för hård eller att jag tom är för mesig när jag håller på med honom. Hur borde jag göra?

Lorita
0

#15 han är ju liten lätta att flytta och vet nog sin plats några månader till, det är som med ett barn man mankerar lite lätt, lyssnar han inte utan gör om samma sak så är man ännu mer tydlig. Men som med all uppfostran så är det viktigaste att vissa att hästen gör rätt och förstärka rätt beteende hos hästen än att bestraffa bort ett dåligt.

mer råd är inte lätt att ge för dom är så olika känsliga, du får lyssna och testa men oftast behöver man bara lugnt visa vad man vill och vaccinera sig med tålamod

Molla
0

#15 Visa att han gör fel kan man göra genom att skärpa tonläget. Vill dom bitas brukar jag nypa läppen, gärna med lite nagel som gör lite ont. Sparkar är inget att mjäka med, det kan bli skador och måste direkt visa att det inte tåls. Men det är inte ofta som fölen tar till sparkar, vi har haft några bara, tillhör inte vanligheterna. Men då bullrar vi och gör det obehagligt så fort de är påväg att sparkas. (glöm inte att föl har en spakreflex när man tar uppe på korset, kanske det har växt bort vid 6 mån?!, men det är ju inget de rår för)
De flesta "felen" föl gör är ju inte så stora fel, mycket går att ignorera för att sedan förstärka när de gör rätt. För oftast vill de vara till lags och älskar beröm! =)

Är det några speciella "fel" du funderer på som han gör?

exitingsvillemo
0

#17 sparkreflex? Det har jag aldrig hört

studs
0

stå uppbunde,gå i grimma,borsta och lyfta hovar. Men 6 månander har du fler hästar i närliggande ålder`? han borde juh gå med jämmnåldriga kompisar.

exitingsvillemo
0

#19 alla hästar bör väl gå med jämnåriga kamrater, men det är ju inget som säger att dom måste det.

Många hästar får flytta direkt från mamma, till ny ägare vid 6 månaders ålder och det är inte många som har tillgång till jämnåriga kompisar.

Självklart ska hästen ha jämnåriga kompisar om man har tillgång till det, men den dör ju inte av att inte ha det heller.

Huvudsaken, tycker jag är att den har sällskap av ngn annan häst oavsett ålder.

Lindbygarden
0

#19 Jag får nog hålla med om att det är viktigt med yngre kamrater att leka med.. har han kamrat som är ngt ädlre så får man se till så det inte leks för hårt..

Hingstföl i synnerhet behöver ngn att kampleka med, jag ser på mina här hemma och det är mycket mycket bus i hagen..De munbrottas och nyper knäveck.. ibland står båda ner på knän och munbrottas etc.. De har mkt roligt ihop..

En stor fördel med kamrat är att de blir så mycket lättare att hantera då de får utlopp för allt "bus" i hagen..

Sen om han går ensam med ditt sto så kan han faktiskt redan vid 8 månaders ålder bli könsmogen och att en sån liten hingst skulle betäcka är verkligen big NONO!

bebbe
0

#18 om du någon gång är i närheyen av ett yngre föl så testa att ta dom på korset, du får nästan säkert se att det kommer ett litet "skutt"Glad

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Annette
0

Jag har en hingstunge jag köpte vid 5 månaders ålder, relativt ohanterad men tam. Det enda jag gjort med honom är att borsta, lyfta hovar och leda honom. Han har inga jämnåriga kamrater, men leker med vår valack hela dagarna. Han är nu 7 månader gammal.

#12. Vad är syftet med att börja filtträna en 2 dagars fölunge?

Lindbygarden
0

#23 Många valacker är bra lekfarbröder.. Vår 06 älskar att munbrottas dock inget fan av för mkt galopprace:o)

Annette
0

#24. Vår valack är så himla rolig. Om treårsstoet leker med fölungen kör han bort henne och tar över lekandet :)

Kanske skall tillägga att vi har mamman också och att han ännu inte är avvand.

Aribigga
0

En sexmånaders unghäst tycker jag bara ska kunna umgås med människor, inte vara rädd eller vara bufflig. Vara van vid att man tar på dem och vara van vid grimma. Det är ju bara bäbisar! Att umgås med människor ska vara roligt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lorita
0

Det naturliga för ett föl, om man ser hur den lever som vild, det är en blandflock, ca 8 hästar är det i en normal hästflock, en hingst, ett eller flera ston och unghästar 1-3 år gamla.

Det är alltså väldigt viktigt för den unga hästen att ha äldre förebilder, som lär den det sociala mönster som en flock är uppbyggd av.

Många som har unghäst flockar har också en eller ett par lekfarbröder i form av gamla vacker Så du behöver inte vara orolig för att din unghäst inte har det socialt rätt, ett sto+en valak+ unghästen, det är en bas flock sen så kan man plocka in unghästar om man har möjlighet. Om du nu vill att ditt föl ska bli naturligt uppfostrad.

#25 så går det till i vår "flock" också Flört

Lindbygarden
0

#27 Men det är väl ändå viktigt att en liten hingst inte börjar betäcka? Ingen som sagt att han inte ska gå i blandflock utan att det behövs ngn att leka med också..

Lorita
0

Klart att han inte ska betäcka, det bästa är ju att tidigt i vår kastrera eller då skilja på sto och hingst.

Vad jag skrev och vill belysa det är just missförståndet om vikten av jämnåriga hästar. Det är som vuxna hästarna som uppfostrar fölen till riktiga hästar, flockar med enbart jämnåriga unghästar tenderar att bli lite väldigt mycket djungelns lag. tex har inte en häst lärt sig stå vakt när andra sover förren den är över två år, släpper man då en flock med enbart ettåringar så störs deras sömn, då dom inte kan slappna av när dom sover.

Jag tror du anser att din familj är viktigare än dagis för dina barn och att du aldrig skulle släppa ditt barn på dagis utan vuxna. Först är det de vuxna hästarna som utvecklar fölet, sen kan de ha kul med ett eller flera jämnåriga kompisar om det finns att tillgå.

Lindbygarden
0

#29 Jag föredrar också blandad flock men det är svårt med småhingstarna om stona inte är ombetäckta.

För som sagt det finns 8 månaders som betäcker och det är ju inte att rekomendera att skära en så liten om nu ens de släppt ner båda kulorna.

Min lille går ju med sin mor sen igen när hon inte ger mjölk längre.. Dock inga problem då hon är dräktig.

Lorita
0

#30 skiljer man inte på hingstföl och biologiskt sto så brukar dom inte betecka sin egen mor (men jag skulle inte chansa ändå) det är en inavelsspärr alla djurarter har.

Ska han bli valack så tycker jag med bara är bara att ta stenarna tidigt så man slipper hingstproblem. En annan lösning det är ju att skicka stoet på betäckning, vad jag förståt så finns det redan planer på det.

Annette
0

#30. Det är  en av orsakerna till att jag behållit min valack. Förr hade jag alltid bekymmer med unghingstarna eftersom jag bara haft ston. Då var jag tvungen att kastrera tidigt, nu kan jag vänta om jag vill se vad det blir av dem :)

Till sommaren skall lillen på hingstbete, är det tänkt.

Lindbygarden
0

Jag skulle ändå vara försiktig med att låta hingst gå med sto. Om han är 6 månader nu så innebär det att han iaf är minst 10 månader innan betäckningsstationerna öppnar.

Molla
0

Vi delar inte våran flock förrsän vi släpper på bete, då går stona åt ett håll och hingstungarna med en valack åt ett annat. Vi har aldrig haft problem med att småpojkarna rider på stona, men det är ju klart att vi håller koll, men som sagt aldrig hänt!

Postar en bild på pojkbus, isis valack och unghingst:

Lorita
0

#33 jag hade då hellre skaffat en gammal valack som kompis till hästen, den kan göra mer social nytta än en jämnårig. (inte för detta ha något med vad föl på 6 månader bör kunna)

Lindbygarden
0

hahaha nej vi spårade iväg därOskyldig.. förlåt linnea!

en lekglad valack går ypperligt det också..

exitingsvillemo
0

vill bara försvara mitt inlägg lite ang kamrat i samma ålder.

Naturligtvis är det bästa att ha kamrater i samma ålder (+ övriga äldre hästar) men #19 inlägg fick jag till att låta som: HAR du ingen mer i samma ålder? VAD är DU för sorts hästägare FY SKÄMS.

Därför ville ag påpeka att det viktigaste är att den har sällskap oavsett ålder. Men har man tillgång tll jämnåriga (vilket många inte har) är ju det det bästa alternativet.

#22 Har jag faktiskt inte varit med om, på någon av mina fölungar. Så mina måste ha taskiga reflexer då isåfall ;)

Lorita
0

#37 en vuxen häst är viktigast sen kommer jämnåriga om man vill att fölet ska lära sig sociala regler.

att dina fölungar inte sparkar bakut beror säkert på att du handskas så mycket med dom att reflexen försvinner, immunisering kallas det och är väldig bra om man börjar med tidigt Flört

Molla
0

#38 Jag träffar ju fölen från dag ett och då har de ju kvar reflexen… Är för en mer naturligare hästhållning där fölen får vara föl, så det där med att börja peta och träna från första dagen tycker inte jag är bra. Men måste man promt visa mamman med föl vid sidan är det ju ett måste.

Lorita
0

#39 man kan ju lämna fölet hemma Obestämd 

Jag tror starkt på att fölet föds för att vara en del av människan och därför ska man fort även få in hästen och människans samvaro som en naturlig del i det nya fölet liv. Sen blir allt så mycket enklare om man kan hantera fölet om något händer med föl eller sto.