Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1047 ggr
Surviver
0

Sadelfunderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Min lilla Hitte blir tre år i april och jag tänkte börja så smått med att vänja honom att ha en sadel på ryggen för att sedan tömköra och ha sadeln på när vi är ute och går osv. så småningom blir det ju även dags för inridning men jag har ingen brådska, hellre att han får växa till sig ordentligt först. Nu till mitt bekymmer, hur ska jag göra med sadel? jag har funderat på att köpa en westernsadel av något slag i början för att sedan köpa en "vanlig" när han har musklat till sig mera, eller är det bättre att satsa på en begagnad "vanlig" först och sen byta den när han musklat om sig. Tanken är att han ska bli mestadels skogsmullehäst så en westernsadel vill jag ändå ha så småningom. Jag är helt rådvill, hur gör ni som har unghästar, vad börjar ni med? har ni några tips på sadelmärken som kan passa en varmblodskille med låg manke och bred rygg? Om jag köper en westernsadel vad ska jag tänka på då? vilken typ av westernsadel? Ja ni ser ju, jag är totalförvirrad.

Surviver
0

Är det ingen som kan hjälpa mig överhuvudtaget? kom igen nu, vad hade ni gjort?

iita
0

Jag har oxå en liten kille nu som ska börja vänjas med sadel, jag lånar en beganad som ligger bra, för att sedan när han är helt färdig och fått rätt muskler att hitta rätt sadel som han ska ha i framtiden, min åsikt är alltså, hitta nån billig, bra sadel som du kan använda tills han är klar, för att sedan hitta rätt, sen om det är västernsadel el vanlig spelar nog ingen större roll, så länge sadeln ligger bra.

tezzie
0

Jag är väldigt dålig på just detta så jag väljer att putta upp till de som har mer kunskap ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

thilda-
0

förlåt men alla hästar fyller år på års skiftet :)

Zabbio
0

Crow är inriden med bomlös - men INTE sladdriga soffkudde bomlösa, dom är livsfarliga ;)

En startrekk espaniola har han, den har paneler och är precis som en vanlig sadel men mer följsam. Den bekvämaste sadel jag någonsin ridit i, och den gav mih en mycket bättre sits dessutom. Och hästen gillade den, och den gled inte trots lös sadelgjord och tvärvändning inför en köttätande sten.

Den kostar några kronor men är en utmärkt skogssadel. Nackdelen är väl att den inte är helt optimal att hoppa eller rida lätt i, även om det går utan större svårigheter. Och det är svårt att hitta shabrak till den :P

Westernfolket brukar väl inte börja med engelska sadlar? :P Ser inte varför du inte kan rida in honom i den sadel du ska använda.

En del säger att man inte ska rida in med bomlös, men min enkla åsikt är att det beror helt på vilken bomlösa det är. De tillåter ju mer muskling och förändring innan de blir fel, och växer hästen ur den kan man köpa ny ''bom''. Men man ska vara noga med vad man väljer, allt med specialpaddar går bort hos mig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Surviver
0

#4 Alla hästar räknas som ett år äldre vid årsskiftet ja, men för den sakens skull så ändras INTE det datum dom är födda på . En häst som är född 30 december är inte tillväxt utvecklad som ett åring den 1/1 bara för att den teoretiskt sett räknas som åring då.

Surviver
0

*puttar upp*

Chestnut
0

Sånt här är alltid svårt :/

Till själva invänjningen skulle jag ta en skitsadel som passar "okej", mycket kan hända när man har en unghäst och inte kul om den pajar en dyr sadel…

Den skulle jag även ha de första inridnings veckorna (om den ligger någonlunda och inte gör ont på något sätt). sen när hästen är stabil och har lite muskler skulle jag nog prova ut en ordentlig sadel, western eller inte väljer du.

/Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess