rida i hästens hage?
jag är intresserad av vad ni tycker om att rida i hästen hage?
själv tycker jag att man helt enkelt inte rider i hagen för det är där hästen tar det lugnt och bara är häst. arbetar den gör man på annat håll.

Förr när det var fryst under snön och mycket snö så red vi ofta i sommarhagen på kvällarna. Då lyste det upp från min ridbana och man slapp rida ut i mörkret. Mycket mysigt att rida i djup nysnö utan spår i.
Men jag rider inte i hagen om någon häst går i den. Men det gör dom ju inte på vintern eftersom det är sommarhagen. :)

handlar om när hagen är tom på hästar. =)

Jag tycker inte att man rider i hagen!!
*** Kärleken övervinner allt ***

#2# och #3# Vad är det för fel att rida i sommarhagen när man inte har någon annan möjlighet eftersom det är mörkt ute?

ja sommarhagen kan jag gå med på på vintern, men inte hagen de går i på dagarna.

Jag trodde faktiskt att vi pratade om den hagen som hästarna använder… Sommarhagen kan jag tycka är okej (på vintern såklart), annars så tycker jag att hagen är en plats där hästarna ska slippa jobba.
*** Kärleken övervinner allt ***

Vinterhagen har jag inte ens funderat att rida i. Den är så lerig och tråkig ändå så..
Fast just nu har vi fått över 1 dm snö. Men det är inte fryst under så det är mjukt underlag.
jag skulle ju inte rida i hagen dom går i på dagarna, men att rida i tex sommarhagen på vintern ser jag inget fel i..

Näe inte rida i hagen dom går i om dagarna!

Två tjejer i stallet va ute å red på min häst och en annan å flög av stup i ett å då vi inte har någon ridbana så stängde jag in dom i hagen där dom fick rida :) Annars tycker jag inte att man rider i hagen!
//Mickan

Mina går i paddocken som stitter ihop med vinterhagen, så dom får större vinterhage på så sätt och jag tror inte dom ogillar kombinationen då paddocken är det plats dom vill stå och dåsa på både vinter som sommar.
Jobbar inte hästen i hagen.. Men har väl hoppat upp på hästen och ridit i hagen till utgången några gånger. Lång jobbig uppförsbacke ju. :)

Rider (jobbar) inte hästen i hagen men jag kan rida runt den för att kolla staketet.

Får kanske tilllägga att det inte händer mer än någon gång per år. Shettisen har fått dragigt ved i hagen eftersom vi gallrat ut pinnar i den. Men det är ju en begränsad period det ochså.

Jag säger som gejsa! Helt ok att rida i sommarhagen på vintern. Vi har ingen paddock nära så vi lånar hagen typ en gång varannan vecka. De är plant och fint när de ligger snö i den.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
jag har ridit förr i hage då det var oändliga-stora-hagar då när jag redin dom det var upperligt bra dels så fanns det inga faror utan dom kunde koppa av men arbeta i hage ne det har jag itne gjort i den bermärkelse. Men ska dottern rida lite själv stänger vi ju av vinter/sommarhagen så det e bara vinterhagen. Där rider hon men jag är givetvis med hagen är rätt liten perfekt till lekrid (bara skrittar o travar när jag håller i Kiwi) Ska hon rida ut måste jag ha med Mango eftersom fjantkiwi annars ser alal spöken å blir för het för barnen. Jag rider ut på dom själva på båda.

På sommarhalvåret är jag nere o rider i hagen nästintill varje dag. Varför? - jo för att det är lättaste sättet att leta på den "dumma" flughuvan som vägrar sitta kvar på hästen 

Jag kanske ska tillägga att i sommar så ska jag bygga en gräs paddock i det som är sommarhage, den kommer vara 20X60 meter, alternativet skulle vara att inte låta hästarna gå där och beta.
Jag tror dom föredra den ytan att beta på också
är man på firmafes eller klassfest då kopplar man av och tänker inte på jobb eller skola och samma är det för hästarna, jobbar dom så jobbar dom är dom lediga så är dom lediga var dom än är 

helst vill jag inte rida i hagen men förut hade jag ingen annan möjlighet då vi inte hade någon padock elr annat att rida på endast små korta grusvägar.
Jag har ALDRIG funderat över på att man INTE ska rida hästen i den hage dem går i förräns ngn sa att man inte bör det…funderar o funderar men vet inte vad jag tycker egentligen..
kan tänka som #18 faktiskt…undrar om en häst funderar över var dem jobbar när dem INTE jobbar..hrm..tål o funderamer på faktiskt…
förr i tiden red vi alltid i hästarnas hage, inte samtidigt som dem gick där men man tog in alla hästarna på kvällen o så hoppade vi o tränade dressyr på em/kvällen…den paddock som fanns var mkt liten o hård.
brukar rida i vinterhagen på sommaren ibland. Men inte i den hagen dom gått i under dagen, =)
Har suttit på Windy i hagen någon gång, inte direkt ridit utan mer skrittat/trav upp henne mot grinden isåfall - deras hagar är stora allihopa och går dem längst bort är det rätt jobbigt att gå hela vägen tillbaka :P
Men skulle inte rida "på riktigt" i hagarna. Och nu har jag ändå ingen häst att rida, så…
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Varför skall man inte rida i hagen? Det har jag alltid gjort när jag inte ridit i skogen, eftersom jag aldrig haft någon egen padock.
Likadant nu, när jag tex tömkör blir det i någon av hagarna.

#23 en del tror att hästen inte kan koppla bort arbetet i hagen om man rider den där, något som jag bara tror är akademiskt förmänskligande av hästen. Hästen lever har och nu, underbart lycklig 

#24. Tror jag med.
Vilka påhitt
.
Jag tror inte heller att hästen bryr sig om var man rider, faktiskt… Men kanske att de uppskattar att komma bort från hagen när de rids. Jag skulle inte rida i hagarna ute i "mitt" stall för att de är ojämna och med en av dem innehåller mycket skog, inte speciellt ridvänliga.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Mina hästar brukar iaf koppla sommarhagen med lättja och gräs. (tror jag iaf) För varje gång som vi tar en galopp där så brallar dom. Dom är lyckliga där. Brallar inte alls lika mycket när man galopperar i snön på tex vägen.
Det är vad jag tror.
Men jag vet att många inte låter sina hästar få bralla på ridbanan ens. För där ska det jobbas osv. Mina hästar brukar jag släppa där så dom får bralla av sig när det tex är halt ute och det är bra underlag på ridbanan. Dom brallar inte mer för det när man rider dom där sedan.

#27 jag håller med dig. Vi släpper oxå våra hästar på ridbanan på vintern. Vissa perioder är ju hagarna så hemska så dem knappt kan gå ordentligt. Då är de med glädje jag låter min buse leka lite i paddocken!
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Nog kan man rida i hagen, det ser jag inget fel i.
I sommarhagen har vi delat av en "ridbana" och när det blir för mycket gräs där så släpper vi in hästarna för att beta ner lite.
En häst lever "här och nu" tror inte att den misstycker att få arbeta i hagen.

jag ser inget fel i att rida i hagen, men jag har märkt att iaf mina hästar är en aning stökigare i hagen. Peppe red jag ute på "sommarbetet" en gång och det slutade med att jag låg på backen, hehe. Blacky har jag ridit i rätta hagen 2 gånger i sommar när paddocken var för dammig. halva hagen är helt platt så det funkar bra
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag har märkt att hästen beter sig helt annorlunda när man rider i hagen. förstår inte vad man ska in och göra i hästens hage när man ska rida?

#31 jag använder ju paddocken som hage det är 35 X 35 meter grusat som dom annars skulle mista i sin hage. Samma kommer det bli av den dressyrbarna jag ska fixa där det är som torrast och planast på vår mark, 20 X 60 meter skulle försvinna från beteshagen bara för att jag vill kunna rida ett förlängt dressyrprogram ibland.
Jag märker heller ingen skillnad på mina hästar om jag rider i hagen eller någon på annan plats. Nu är ju mina uppvuxna med att jag samutnyttjar ytorna.

Jag tycker att man inte ska rida i nagen spesielt inte i en lerig där kan hästen halka o skada både häst oryttare.
Sommar hagen är till för somarbete man ska inte rida där man kan förstöra den. Det Spelar ingen roll om de är somar/vinter.

Jag har ridit i hagen med en av medryttarhästarna jag hade. det gick inte att rida i paddocken men hagen var lite bättre.
även om hästarna kanske blir lite stökigare när man rider i hagen så borde det var säkrare om man råkar hamna på backen. Hästen borde ju inte springa iväg om det är en springa-hem-häst eftersom den redan är i sin hage. fast paddocken ligger ju också hemma…
men jämfört med skogsridning iaf:)

Jag har ridit i hagen många gånger på många olika hästar. Men så fick jag höra ifrån en gammal hästkarl att i hagen så är det "hästens regler" och inte ryttarens, endast om man skall leda den ut eller in så får man bestämma.
Har sen varit iväg två eller tre gånger då jag har provridit olika hästar till andra person som har då för tillfället inte kunnat rida.
kan säga er att INGEN av dom hästarna gick det att rida i hagen. De gick precis som dom ville och bockade och grejade runt som tusan. Men så fort vi gick ut ur hagen och fortsatte mot en paddock eller en hage som den hästen aldrig ha stått i så gick den hästen klockrent.
Så varje gång då jag skall rida i en hage så blir det i en som den hästen aldrig har gått i förut, för dom fungerar helt egentligen inte att arbeta i sin egen hage.
Jag har ridit i vinterhagen en gång på sommaren, men jag gillar inte att rida i hagarna.
Men jag ser inget fel i att som #1 skriver att rida i sommarhagen på vintern.

Vi har aldrig några leriga hagar. Mina hästar är vana att arbetas där så det är ingen skillnad mot att arbeta dem någon annanstans.
Hästar kan skilja på arbete och ledighet var de än befinner sig. De tänker inte som människor.
Jag undrar vart alla nya påhitt kommer ifrån egentligen. Måste handla om okunskap, eller?

#37 det är definitivt inget nytt påfund, det har jag hört under hela min uppväxt och är inpräntat i mig att man helt enkelt inte rider i hagen hästen vistas i dagligen.
att påstå det är okunskap är ganska otrevligt tycker jag. bara för att du har andra åsikter betyder det inte att de är rätt.

#38. Då får jag be om ursäkt om jag uppförde mig otrevligt.
Men jag har aldrig någonsin hört talas om detta och förstår inte syftet. Ingen av de jag känner har heller någonsin undvikit att rida i hagen.

Jag tror inte hästen bryr sig om man arbetar den i hagen.
I förra stallet så red jag i hagen och det märktes ingen skillnad på min häst. Och han verkade inte bry sig när jag släppte ut honom igen.
Hade vi inte haft paddock där jag står nu så hade jag ridit i hagen där med.

Jag rider aldrig seriöst i hagen, förra vintern red jag lite i två olika hagar, det var då hagar som ingen häst går i på vintern.
Jag har inget imot att rida i hagen, men jag vill samtidigt inte rida i den hagen som hästen vanligtvis går i. Tycker att det är ett ställe där hästen själv bestämmer och då vill jag att det ska fortsätta vara så.

Ofta när jag ridigt/jobbat färdigt i paddocken så sadlar jag och tränsar av där, jobbar sen vidare lite från marken (NH liknade) sen när det är klart då öppnar jag mellan paddocken och hagen så får hästen gå som den själv vill.
När vi hö-fodrar på vintern går alla hästar över och ställer sig i paddocken så stänger jag in dom där och sen fyller vi kärlen med hö för en vecka, dom lär sig fort dom små liven 

Kom just på att när jag red på ridskola för ett par år sen så brukade vi under våra uteritter rida till hästarnas sommarbete och galoppera på ängen i hagen där..
//Mickan

När jag hoppar brukar ja hålla till i en av hagarna för det är plant å bra där. Tror helt ärligt inte att hästarna bryr sig eller tänker på det sättet som vi gör att dom ska vara lediga där o.s.v men att dom vill ha variation tror ja, så rida i hagen kanske dom inte tycker är så kul av den anledningen.
Här kan man inte rida i vinterharna för det är för gläggigt och sommarhagarna kommer man inte ut till då de sätter "stängsel" ivägen under vintern.
Så jag har faktiskt aldrig funderat närmare på att rida i hagen. I sommras sa ponnyns ägare åt mig att jag kunde rida i hagen på betet om jag ville, men det blev aldrig aktuellt.
Har aldrig ridit i en hage, och har inga direkta planer på att göra det häller.
vad konstigt det måste kännas, nae rida kan man göra på annat ställe en just i hagen. :)
Har inga problem att rida i hagen, så länge det inte går ngn häst där i ;)
Med vänliga hälsningar
Chess

Jag är väl elak då, för jag rider, tömkör, longerar, kör och leker med hästarna i hagarna, både de som inte används för stunden och de där hästarna går. Har gjort det i alla år, med flera olika hästar. Är övertygad om att de vet när de ska jobba och när de kan slappa, har i vilket fall som helst aldrig märkt av något negativt med att jobba dem i hagen. De kommer emot mig när jag traskar in med sele, sadel, longerpisk, whatever. Låter inte som att de tycker att det är så stressigt, eller hur?
Överför inte mänskliga känslor på hästarna.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Håller med #48. Våran paddock ligger i hagen, och mina hästar har aldrig mått dåligt av att bli ridna i den.

Jag jobbar aldrig min häst i hagen, jag anser att hagen likväl som boxen är ett ställe där de skall få vara ifred och bara få vara häst.
Min förra häst accepterade INTE att man red i någon hage, det blev rodeo direkt.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Jag skulle inte ha något emot att rida i en hage, som var jämn, om jag var utan ridbana, med en häst att rida.
Är det bara jag som tänker på att många som är emot att rida i hagen har haft en häst som inte gillar det?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Innan vi byggde om paddocken så brukade ridskolan ibland rida nere i den bästa sommarhagen på vintrarna eftersom paddocken var helt otjänlig då det blev lite blött väder. Numera har vi byggt om paddocken med dränerat underlag och allt, så nu används alltid den när det inte är uteritter som gäller på schemat. Sen skrittar vi alltid igång och av hästarna genom att skritta runt utsidan av hagarna på ett litet ridspår.
Jag har inte läst hela tråden, men svarar iaf. :)
På somrarna rider vi ibland i hästarnas gamla hage, numera fårhage. Hästarna tycker det är väldigt roligt att få vara någon annan stans än i paddocken eller på hårda grusvägar. :) Vi arbetar inte sådär allvarligt i hagen, utan satsar mest på att ha kul och få lite motion. :) Väldigt mysigt att rida där. :P Men jag skulle aldrig få för mig att rida i hästarnas andra hage, där de går dagligen, det skulle bara kunna bli farligt. Det är trots allt deras "revir".
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Alltså, jag måste verkligen tahand om mina hästar dåligt. Jag brukar ju faktiskt rida i hagen ordentligt! Vad spelar det för roll? Bobby har varit deprimerad förut, men han är lycklig fast jag rider i hagen ibland! Ingen av våra 16 hästar som vi har haft/har har brytt sej om vars man rider. Inget jag ens har tänkt på förrän nu.
Dessutom tror jag INTE att Bobby tänker : F*n, nu måste vi rida i hagen som jag ska koppla av och ta det lugnt och skönt i!
Herregud man blir ju helt förvirrad. Stackars våra hästar.
jag tycker att man som #0, inte rider i hagen! okej, man kanske bara vill galoppera uppför hagen nån gång, eller bara bus rida eller liknande, men inget regelbundet. sätt hellre upp en annan 'hage' som du har som ridbana. Men #54, är det andra hästar där då? för isf så störs ju koncentrationen välldigt mycket om det är andra hästar där. Och jag skulle inte säga att man inte ska rida i hagen, men jag rider inte i hagen.

Jag rider inte regelbundet i hagen, men jag brukar göra det när det inte går att rida nån annanstanns pga av underlag. Ja de är andra hästr, de är det som är bra. Han gillar inte att vara själv så då går han mycket bättre i hagen med de andra hästarna. Har ingen annan stanns att rida på bana nu på vintern eftersom det är nästan 1 meter snö och jag har verkligen ingen lust att sätta up en hage när det är så mycke snö bara för att nån annan tycker att JAG inte ska rida i hagen. Jag rider där nån gång, ibland tränar vi dressyr men oftast springer jag bara av honom där. Det funkar jättbra. Har alltid gjort :)
Jag tycker inte att det är fel att rida i hagen. Dessutom har vi en ovanligt stor hage med ridhus inbyggt. Som sagt, min häst har det bra när han får gå med de andra i hagen IBLAND. Han är lycklig och hatar mej inte för det.
om ni har ridhus där så skulle jag rida i ridhuset, men visst om han går bra där så rider du där om du vill, men min häst skulle bli så o intresserad av det jag gör av det, men alla är ju olika, och det är ju det som är bra!:)

ja men ridhuset är ju oisolerat så det fryser där när det är kallt :S Precis, det funkar jättebra för oss och det är det viktigaste :)
okej, :/ ja det är ju viktigast att du och din häst har kul och att det går bra. :)
#58 Det är väl lika kallt inne som det är ute?
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Men det är ju öppet hela tiden?
Jag rider/jobbar inte min häst i hagen, varken i sommar eller vinterhagen, rider hellre på någon äng om man får det.^^

Rider inte i hagen längre nu när jag
har min häst på ridskolan och har
ridbana , ridhus och bra ridvägar.
Men förr när vi inte hade någon ridbana
men därimot MÅNGA stora hagar , då menar
jag stora så blev de att man arbetade
med någon polle som var bråkig i hagen
för att slippa göra det på vägen eller
ute på fältet samma sak när vi red in
hästarna.

#56 Vi är ena riktiga djurplågare, vi!

www.stuteriprecious.se
På ridskolan där jag rider rev de ner manegen förra året så typ i april-maj och nu på hösten, ända tills november ungefär, hölls alla lektioner i en av hagarna.
Rider inte i hagarna då ingen av dom är så plan, antingen så lutar dom eller så är det massa träd.
Vi har massa fina ängar att rida på istället som är planare än hagarna.
Vet att andra hästägare runt oss rider i sina sommarhagar om vintern och det ser inte jag som något hinder.
När det gäller unghästar så vill jag inte rida i hagen på grund av att det är deras revir. Likaså att jag inte borstar ett föl i sin egen box utan i en annan bara för att vara på neutral mark.
Äldre hästar som man är ledare över bör ha vett att inte ifrågasätta mig även om vi är i hagen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag läste en undersökning en gång (stod i Ridsport) om hästar som rastades i paddock. Man uppmätte mer stresshormoner på hästar om de gick på ridbanan med hinder kvar. Alltså de gick lösa, som i hagvistelse. Om hindren var bortplockade sjönk stresshormonerna, men var i alla fall högre än när de gick i "vanlig" hage.
Omvänt kan man ju då säga att om man rider i hästens hage blir den lugnare och slöare….eller? Om den gillar sin hage alltså….

#68 Att hästar som vet vad hinder innebär får mer adrenalin när de vistas kring hinder är väl knappast underligt. Min donna är väldigt lite hoppad på banhinder men blir alltid extra på tårna om vi rider på en ridbana med hinder framme, även om vi inte är där för att hoppa.
www.stuteriprecious.se