häst lös
skulle ta in oskar för att borsta av och frisera honom. han gillar inte elstaketet så han planterar sina fötter i marken som den envisa och starka fjording han är.
stod med elrepet i ena handen och han i andra och försökte locka med mig honom. samtidigt gick det förbi en hel drös med människor som skrattade åt oskar och mig. vill han inte gå så går han inte.
helt plötsligt gör brago ett utbrytningsförsök och lyckas. stormar elrepet (som givetvis inte har strömmen på) och springer rakt över vägen in i trädgården. bockar, sparkar bakut och rejsar som sjutton inne i min ömma trädgård.
de som gick förbi hjälpte mig ut med oskar, satte för öppningen igen. brago höll på att springa rundor. jag fick in oskar i stallet, hämta bragos grimma och ut och jaga honom.
precis när jag kom ut ur stallet så ser jag brago komma i full karriär (öronen spetsade) mot vägen, ut på vägen och började springa där.
jaha det var det sista jag såg av den hästen tänkte jag. men han kom springades mot mig och stannade hos mig. på med grimma och in i stallet. hästkräk.
oskar innan sin frisering/borstning
Du och dina äventyr ;)

haha visst är det tur att det händer saker i ens liv? *fnissar*
lite dagsfärska bilder på mina gossar

Rackar hästar =) Har oxå varit med om det där.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
vad grönt ni har det!! haha här har det ju snöat (inte för att det fanns kvar på marken men..)
när vi klippte fjordingen som fanns på stallet så klippte vi alltid det vita lite kortare än det svarta, så det svarta stack upp ca 1,5 cm ur det via, svincoolt! eller någongång när vi ville göra honom lite häftig så klippte vi ner det vita , så det blev helsvart några cm, sedan högt vitt igen, sedan svart osv, så han fick en randig tuppkam! haha =)

det är så himla skrämmande, det var ju tur att de andra två hästarna höll sig på rätt sida av staketet. men lillen hade riktigt roligt. han trodde traktorsläpet skulle äta upp honom…

#6 ja här är fint fortfarande faktiskt, är glad för det. men man märker att det har regnat mkt, har fullt med hovar i trädgården nu. gräset är så himla sårbart nu…
jag har faktiskt inte orken att klippa hans man så, jag vet att det svarta ska vara lite längre. men han har så himla mkt man, den är jättetjock. vet inte om det är vanligt på fjordingar eller om dom som alla hästar har varierande tjocklek på manar.

gejsa o elin hur är gejsa och nisses manar?

#9 oskar har mer svart än vitt i sin man. såg att din har en tunn tunn ål. oskars är jättetjock. :D

Ems, det du beskriver är kreneleringsklippning elelr borgklippning (fritt översatt från norska) och är tydlgien relativt vanligt där på utställningar och liknande….. Det är klart effektfullt!

va fin han blev lisette :P
haha, så är jag rädd att Pigall ska göra när jag tar ut Ballerina, vfr ska småttingar alltid försöka rymma ?! ;)
Jag klipper nisses man en gång varannan vecka.
Nisse har så att det svarta är högre än det vita, de går som en båge och är smal och inget ligger ner, jag e jätte petig med nisses man så det inte sant, de brukar fnissande säga;
- Jasså, äre dags för klippning nu igen?
Jajjjameeen säger då jag :)
/Elin
Hahahahahahahahahaha.. Förlåt att jag skrattat med det lät så roligt.. ;P Själv så har vi en islänning i stallet med stubbman.. Han kliade av sig allt i sommar, men han har inte eksem.. :/ Men det ser ju rätt så kul ut.. :P

#10# Gejsas man är jättefin och relativt lätt att klippa. Men dottern hennes RoxeLina har jättetjock man och rätt så svår att få fin. Men klipper man den rätt så kort är det lättare. Då får dom ju mindre hals också. Vi klipper rätt av så det är jämt. Spar man 1-2 cm mer svart så är det norsk klippning.

tycker fjordningar är finast i lång "hängande" man, annars blir halsen så ruskigt bred
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Undrar fortfarande varför jag aldrig har ridit en fjording.. :P De verkar ju vara så grymt härliga!! ;)

#17# Klipper man den rätt så blir inte halsen så bred.
#18# Du är välkommen att komma och provrida på Gejsa. *ler*
#19 - Hehe.. Då kan jag ju träna Fille samtidigt.. ;) Hehe.. Jadu, det får vi se om det kan bli möjligt!! :) Skulle vara underbart!! :)

Ja, du skulle kunna få pröva honom med. Vi var ute och klättrade med honom i dag. Elin min dotter red vår unghäst Sorro också. Flera bilar kom det och en gående med hund. Så det var duktigt av dom. Håller ju på och travar honom nu med huvudet sänkt. Han är så rolig så lättlärd så det är inte klokt. Ska till en duktig islandstränare på tisdag kväll med honom. *ler* Du får ångra dig att du inte hade tid med honom i vinter. haha
Det går framåt!! :) Vad roligt, grattis!! :) Jaha, på tisdag? Vem är det? :) Haha.. Jooo, tyvärr så går det ju inte.. Ska dessutom utomlands 20/12-5/1, så det hade inte gått ändå.. :( Men tack för att du erbjöd dig i alla fall!! :)

Vill inte sätta ut namnet här. Men i Eskilstuna är hon känd inom islandshästfolket iaf. Nej, jag vet att du inte kunde. Det var synd för dig. Men kul för mig. *Ler* För nu gör jag ju det själv. Verkar ju fungera att få honom trava och tölta med just nu. Det var ju det jag var rädd för att jag inte kunde göra. Men är ju rädd för att förstöra så man inte får en fin tölt.
En fråga. Visst är det väl bra att trava på tygeln och tölta sedan. Eftersom dom ska vara starka i tölten. En del säger att vill han tölta så tölta. En del andra säger du måste rida dressyr på tyglen och ha en bra trav först osv. Du förstår vad jag menar hoppas jag?