död
Alla kanske i bryr sig men jag vill skriva av mig min kanin dog(lillan den svarta).Jag vet inte varför hon dog men hon blev skremd eller frös hon i hjäl.Jag är så ledsen.Föratt de inte ska hända igen jag fylde på extra mycket Halm.

Stackars dig
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Frös ihjäl? :O Hur kallt har ni? Min systers kanin bor i stallet och där är samma temp som ute, just nu runt -3..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
kaniner kan inte frysa ihjäl, om dom är vana att vara ute och har vinterpäls + halm. jag har själv haft en kanin som bott ute hela sitt liv. när han blev äldre så märkte jag att han blev väldigt stel av kylan, men han dog inte av det.
kan ju ha varit så att hon va sjuk och dog av det. hur gammal blev hon?

#2.Jag vet inte om den dog av de men de ärvad jag tror o jah hade glömt läga till halm.
#3 hon va ca 1,5år

Jag är ledsen men jag kommer att bli gladare föratt jag fyler år då.=)

Ger du dina kaniner apelsiner? Vi hade två kaniner som dog hastigt för ett par år sedan. Vi fick då tips av en veterinär att ge kaninerna apelsiner några gånger i månaden för att det är något ämne i dom som kaniner behöver och får dom brist på det ämnet så kan dom bara tvärdö sådär. Tyckte det lät helskumt men dom älskar apelsiner.
Vad synd att din kanin dog :(
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Kaniner kan frysa ihjäl. Men då ska det vara riktigt kallt och den ska ha dåligt skydd. Jag tror nog att den var sjuk.
#7 Det måste vara c-vitaminen i apelsinen som veterinären mena. Men kaniner produserar det själv det är bara marsvin som inte kan göra det. Jag föder upp kaniner och ger inte mina kaniner apelsiner. Men mina marsvin gör jag det med. fast det är ingen nackdel att ge dom apelsiner men kaninerna behöver det inte.

#7 ok tack jag ska ge min kanin apelsiner jag hoppas att hon gilar de
#7 det va smart tips :) blir en apelsin till våran med. Men du #0 glömma lägga in halm hade du städat hos den? något måste den ju ha. Här iaf lever min kanin i uthuset den har det stort o bra visst samma temp som ute men det e vindstilla o mängder med halm. Hon kryper små gångar fast hon har 2 olika hus o en lektunnel så väljer hon där jag bullat upp massor med halm åt henne i botten har jag ´spån eftersom det tar upp fukten bra. Som bajs o kisslåda kör jag med en kattlåda där görs alla behov så restan av buren ren. Din frös knappas ihjäl o du låter inte som så himmla ansvarsfull ägare ändå i mina öron man glömmer inte sitt djur.

Apelsiner gav jag aldrig mina kaniner. Min sista levde till den blev 13½ år och vi fick t o m avliva honom pga åldern då.
Men nog tror jag att kaniner kan frysa ihjäl. Blir det riktigt kallt och blåsigt finns ju folk som har kaniner i burar som det blåser igenom. En kaninutebur måste väl vara isolerad. Mina hade jag i stallet och sista åren inne i köket.
Beklagar att din kanin dog så ung. :(

Jag kanske ska skaffa en till kanin min ena kanin(fiffi) är galen hon springer runt i buren o låter som en gris o jag ser att hon saknar sin kamrat lillan.Så pappa sa att ska kanse ska köpa en till kanin men då blir de en hane.(vi kastrerar den så klart)
De är dvärg vädur de är madagaskar färgade.
Hem sida www.kaninhem.se
Pappa sa att de blir min födelse dags present tills imorgon jag fyler ju år imorgon =)
Kaniner kan frysa ihjäl om:
- De inte har tillräckligt med strö
- Det drar oavbrutet kallt genom buren (dvs oisolerat)
- De inte har tillgång till vatten
- De inte har tillgång till stråfoder
- De är sjuka/gamla
- Det blir samma temp som under andra världskriget dvs närmare 40 minus
Men det lät ju inte något vidare att kaninen frös ihjäl pga slarv eller obetänksamhet, be dina föräldrar hjälpa dig när du grejjar med kaninerna eller gör en avkryssnignslista som du kollar när du rengjort buren så du inte glömmer något viktigt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#4 Glömde du att lägga in halm? Har kaninerna varit utan halm alltså?
Jag har oxå hört att citrusfrukter inte alls är bra för kaniner!
*** Kärleken övervinner allt ***
hade kaninerna inget stråfoder alls? Då är nog risken ganska stor att den fryst ihjäl.
Min kanin hade en halv halmbal i sin vinterbur. Vi knölade in fullt i hela buren och hon älskade det. Gjorde gångar och ett mysigt bo i mitten. Stack man in handen i boet var det aldeles varmt där inne.
Ska du få en till kanin får du nog vara mer uppmärksam på omvårdnaden.

#16.Ja de hade ingen halm när jag åkte till finland men redan nästa da så la morfar på halm .När jag komm hem(den28)fick jag reda på att hon dog den(27) på morfars födelse dag så jag ränsa buren o bombade med halm.
i går ringde jag uppfödaren o sa att jag inte ska ha en hane utan vänter tills mars april eller va de du hon sa när hon skulle få fler kanin ungar.Då ska jag skaffa hona o då hiner jag skaffa en bur till i fall honorna skulle börja bråka.

Jag ränsar buren 3 gonger per vecka.
Jag fyler år i dag o kaninen jag ska få i mars april eller maj.De blir min födelse dags present. =)

14 & 16, det var en veterinär som rekommenderade mej att ge dem apelsiner, vi hade två stycken och den ena blev 10,5år och den andra drygt 12år så farligt och/eller giftigt tror jag inte att det är.