Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 688 ggr
Peppe
0

Orolig i natt

I natt har Blacky varit helknas. Han är otroligt renlig i boxen i vanliga fall, det ligger alltid 3 högar längst in i ett hörn och spånet ligger helt slätt.

Igårkväll när jag kvällsfodrade så hade han sparkat ut all skit över boxen och även grävt ett litet hål längst in. Lite fundersam blev jag allt men alla kan väl få sina ryck ibland.

Men idag på morgonen fick jag en chock. Jag har aldrig sett maken till oreda i en box. han hade grävs undan allt spån i mitten ända ner så det bara var betong och försökt ta sig ännu längre ner att dömma av alla skrapmärken. spånet låg nästan 1 m uppåt väggarna och skiten gick över huvud taget inte att se, helt pulvriserad.

Inga koliksymptom, allt var som vanligt. Ska försöka få reda på om det har skjutits raketer i det området men han brukar aldrig bry sig om raketer annars så det känns inte som att det skulle vara det

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

bubbelbubbel
0

nämen så otäckt, är det någon annan häst som också varit orolig då?

Peppe
0

#1 hans hagkompis som står i andra änden av stallet var lite lös i magen, men det har han varit ett tag. den 3e hade det renare hos sig än han brukar. Blacky står lite själv i ett hörn, närmast det området där det skjutits raketer ett par dagar, han har dessutom 2 fönster åt det hållet. men som sagt har dom skjutit i ett par dagar och han har inte reagerat på raketer förut :S

bubbelbubbel
0

lustigt. han kanske var extra känslig idag, eller kan dom ha skjutit närmare stallet ?

jalla
0

Min Qlapton gräver på det viset när han blir lämnad ensam inne. Helt hysteriskt.

tantnett
0

Är det ingen som bor vid stallet som kan svara på om det varit raketsmälleri på nätterna?

Om det är mycket sådant i närheten dessa dagar skall du kanske täcka för hans fönster?

Usch det är så oerhört idiotiskt att folk inte tänker sig för utan skjuter upp raketer och smällare i närheten av stallar samt andra bebyggelser, tänker på skotträdda hundstackare m.m.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Aribigga
0

Gå och säg till dem att det är olagligt att skjuta raketer innan tolvslaget på nyårsnatten.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Peppe
0

Stallägaren hade hört lite smällare tidigare på kvällen bara… bor granne med stallet

#6 en i stallet har redan varit och pratat med dom i det området i torsdags när dom smällde så hästarna skenade i hagen bredvid. dom smällde knappt 30 min senare igen…. *suck*

bubbelbubbel
0

#6, det är det väl ändå inte ?

gejsa
0

#8# Jo, man måste ha tillstånd annars. Fast kanske inte för 1 öresbomber det är för raketer.

Jojaton
0

#8 Precis som Gejsa säger så är det olagligt att skjuta raketer innan tolv på nyårsafton. Har för mig att man måste ha tillstånd då med - men kan ha blandat ihop det.

Hoppas det löser sig med Blacky!

Johanna - Instagram

bubbelbubbel
0

det har ja AAAAldrig hört! däremot vet jag att man måste ha tillstånd att skjuta raketer tätort, men aldrig hört att det är förbjudet att skjuta innan klockan tolv.

lisette
0
bubbelbubbel
0

**Tillstånd för användning
**Enligt ordningslagen krävs oftast inget tillstånd för att använda fyrverkerier. Om en stor mängd fyrverkerier ska avfyras i ett tätbebyggt område eller om mycket folk är i närheten kan tillstånd krävas, enligt 3 kap. 7 § ordningslagen (1993:1617). Tillstånd kan också krävas vid allmänna sammankomster eller offentliga tillställningar.

Kommunerna brukar ha egna regler för hur och var fyrverkerier får användas. Är du osäker ska du kontakta den lokala polismyndigheten för att få reda på vad som gäller i enskilda fall. Där kan du också göra din ansökan om tillstånd. Ansök i god tid. En ansökan om tillstånd att använda fyrverkerier kostar 600 kronor.

saxat från polisens hemsida, och där borde det ju stå om det är förbjudet innan tolv…
hm, ska forska lite i detta imån, finner det lite intressant eftersom dom har smällt raketer här i en vecka, och kommer fortsätta säkert två till..