NH och sånt..
Vet inte riktigt vart jag ska börja, men..
Eftersom alla andra i stallet tränar NH med sina hästar har jag funderat på att börja träna med halvfoderhästen jag med, följa strömmen liksom. :)
Men jag har tvekat lite inför det, för jag har inte riktigt förstått anledningen varför jag ska börja med det. Hästen är ju så snäll i all hantering ändå. Fast det verkade ju ändå rätt kul, så kunde ju testa lite..
Igår tog jag alltså ut en kompis för att hon skulle visa lite hur man kunde göra och hur Perellis olika lekar gick till och så. Gick riktigt bra, hästen var följsam och trevlig med det mesta. Så började tveka ännu mer om det verkligen var nödvändigt.
Men när vi kom tillbaka till stallet var stallkompisen där, en NH-tränare. Vi började prata lite om NH och ridning. Hon förklarade lite hur hon hade gjort med hennes häst och hur hon hade överfört markarbetet till ridningen. Jättespännande att lyssna på!
Hon rider alltid sin häst i repgrimma, vilket jag sa till henne att jag inte skulle våga göra, eftersom jag gärna vill ha ett nödstopp. Då fick jag en tankeomvändning av henne: Varför måste nödstoppet just vara bettet eller hackamoret?
Har idag funderat mer och mer på det, och insett att det kanske är ganska taskigt mot hästen egentligen att rida med bett och ha nödbromsen i bettet. Så nu vill jag börja om..
Så min fråga är, hur får man nödstoppet att vara sitsen istället för bettet?
Hur hittar man den säkerheten?
Kommunikation. Det är det mycket av markarbetet går ut på, och då menar jag markarbetet som i att ryttaren är på marken, och man kommunicerar genom kroppsspråket istället för genom artificiella hjälpmedelsom tyglar, bett, pisk osv.
Läs mer om NH, finns många bra böcker om ämnet. Dessutom på biblioteket! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Att tro att ett bett i munen är en säkerhet för att få stopp på hästen är att lura sig själv. Säkerheten sitter inte i ett bett eller kraftigt tygeltag. Säkerheten sitter i en häst med stort förtoende för sin ryttare.
Rid på ridbana med bara repgrimma och försök där. Där blir ju nödstoppet staketet :o)
Du slipper oroa dig och kan koncentrera dig på att svänga, öka, sakta ner med sätet och vikthjälper.
Börja i skritt och övergå till trav när du känner dig tillräckligt säker
Inlärningen börjar från marken. Det är mycket jobb innan man på rätt sätt kan överföra det från ryggen.
Det är ju lättare öfr dig som redan verkar ha en lyhörd häst.
Grundläggande arbete är viktigt, om man tar genvägar blir det lätt fel i slutändan. Då är det bara att börja om igen, från marken.
Tack för svaren.
Ska verkligen försöka jobba mer ifrån marken nu, ska även ta en träning för en NH-instruktör.
#2 Jo, det var det jag insåg. Har aldrig riktigt reflekterat över det tidigare.
#3 Jag skulle inte våga bege mig utanför ridbanan med bara grimma än. :)

Tycker det låter som om du är inne på ett bra spår :D
har bara en tanke sak till för dig *^_^*
Om det skulle hända något och hästen sticker:
Bett: du tar i tyglarna, hästen försöker förmodligen komma undan genom att höja huvudet och ta bettet. Detta ger hästen större synfällt och den kommer fortsätta rusa om den inte stannar av smärta.
Repgrimma: du tar i tyglarna, hästen kan inte komma undan utan huvudet dras ner mot bogen, detta miskar hästens synfällt och den kommer sakta av. (detta betyder inte att du behöver ta så hårt efter som repgrimmor är väldigt starka).
Vet jag att jag rider en häst som har tendens att sticka så jobbar jag klart alldra hällst från marken men om man nu då endå ska rida så känner jag mig tryggare i repgrimma:)
Bara en tanke men som sagt förtroende, respekt med hjälp av markarbete är det verkliga hjälpen :D Lycka till!
Tänk på att när man rider i reprimma med bara kroppen och ett rep som "styrning", så är det svårare att styra än att stanna!
Så ingen ridning i grimma förens allt fungerar från marken, det är min åsikt!
Om man vill träna från ryggen med att svänga, stanna osv. med vikt och tryck, ja då kan man ju faktiskt rida med träns till en början men hela tiden ha långa tyglar, och barbacka för att hästen lättare ska känna dina rörelser!
En häst reagerar mer på vikter och ryttarens tanke än man tror. Så lättast är att rida barbacka.
#6 Det är faktiskt sant, har jag inte tänkt på. Tack. :)
#7 Ja, tror jag ska testa med träns på först. Men med sadel, för vår massör har sagt åt oss att använda sadel eftersom han haft ont i ryggen.
som andra skriver så tycker jag också att man ska träna på marken först.
Först och främst kan man lära hästen och sig själv att kunna beröra hästen över hela kroppen. Med händer och grimskaftet. och även andra saker som tex bollar och plastpåsar.
tänk på att din energi är viktig. andas lugnt och var avslappnad.
DET är tex friendlygame :)
sen när man kör porcupine game, Den här leken lär din häst följa en känsla - att ge efter för tryck åt olika håll, fram,bak,sidan.
huvudet upp o ner. Tänk på att börja med en lätt tryck tex på nacken för att hästen ska böja huvudet. och så fort den ger efter, så släpper du och slappnar av i din kropp. när du ger trycket så ska du tänka #flytta dig däråt tack" så du får din energi till hästen på just DET stället.
oj, nu blev det en hel roman haha. men jag gillar det här. Och jag har just kollat på en ny dvd av Parelli, så jag är lite ivrig eftersom det är så intressant
7gamse finns ju på nätet.
tänk också på att hästen ska få tid att tänka mellan varje moment

seven games finns bland våra länkar längst upp på ridsport :)
*** Kärleken övervinner allt ***

om du e intresserad av western och NH so kolla in John Moore! :)
Fantastisk man som har lart mej massor!!!! :D jag rider alltid med repgrimma, oavsett western som hoppning, om jag har nagot alls. Jag har fatt en extremt mycket battre kommunikation med mina hastar sen jag borjade med detta.