Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1493 ggr
J-Parnebo
0

gå i form?

Jag har en femårig-arab/halvblod på prov som jag snart ska köpa. Helt underbar häst, skulle vilja få henne att gå i form, så hon bygger upp sina ryggmuskler.
Tips på hur jag kan få henne gå i form, hon är insutten och inte riden så mycket. Någon hjälptygel eller något som gör att det blir lättare?
Ska ta ut tränare så småningom!

Peppe
0

Mitt tips är att skynda på med tränaren, det är så stor risk att det blir fel över internet. det är aldeles för komplicerat att rida för att man ska kunna skriva det i text =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Haag
0

Håller med #1. Ta hjälp av tränare redan från början så kommer det gå fint :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

J-Parnebo
0

okej, ska  börja ringa tränare, så att jag hoppas få ut någon nu när det är jullov. Ngn som är tips på en bra tränare i göteborgsområdet? :)

SofiaOfSweden
0

Under tiden du söker tränare är mitt tips att ge er ut i skogen och klättra samt köra offroad över stock och sten. Tänk på att vara lätt i sitsen, stå gärna väldigt mycket så hästen får en ärlig chans att arbeta med ryggen. Även långa skrittpass på lång tygel hjälper till att bygga upp överlinjen (från rumpa till nacke).

Detta kan (bör) du också köra som komplement till dressyrträningen med din tränare!

Fruxo
0

#4 Håller med

Fin korsning har själv haft den korsningen.
Vad är det för stam?

SofiaOfSweden
0

Tillägg: tränare finner du på www.tranarportalen.se

J-Parnebo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket :)
Hennes mor heter Klara, är oregad.(halvblod)
Hennes far Khoruce, och morfar Arrogance.(arab)

Zabbio
0

Ja, tränare är vad du behöver, det du kan göra själv är att skritta mycket off road på ''svår'' terräng och inte låta hästen stressa upp sig :) Då kommer hon självmant lyfta ryggen och ta ner huvudet för att hålla balansen. Säker på foten blir hon också, och du lär inte få problem med att hon blir ''stark och galen'' när ni rider utanför ridbanan om hon är van vid det, så länge du är konsekvent :)

Lätta bara i sitsen om du kan hålla en bra balans där, annars kan hn ite finna sin egen balans och då åker huvet opp o ryggen ner ;) Uppför backar och dyl. behöver man stå upp, ta mantag och låt henne inte ''springa ifrån'' arbetet med ryggen, men undvik naturligtvis att hålla igen med tygeln hela tiden för då lär hon sig att bli stark. Annars på plan mark är det bättre att sitta så att du själv har bra balans, men se till att inte hamna för långt bak i sadeln för då trycker du bort hennes rygg med bakvalvet/kanten. Det gäller även barbacka :P

Och undvik hjälptyglar för allt vad du gör, form och muskler kommer bakifrån, hjälptyglar, speciellt på en så orutinerad häst, leder bara till böjd nacke. Möjligtvis kan en skicklig ryttare använda hjälptyglar som blir dubbla tyglar, för då kan man reglera hur mycket som behövs och bara hjälpa till ett ögonblick när det behövs, som med stångbett. Men halsförlängare och thidemantyglar m. fl. där det bara blir en tygel kan inte ge eftergift på det sättet. Och inga hjälptyglar gör nytta om hästen inte redan kan böja sig, ställa sig m.m. och det bara är det där sista lilla med att få rätt på huvudet för att visa vägen, kvar. Annars lär de bara hästen att koppla bort halsen och ryggen, så att den kan sänka ryggen och kröka nacken ändå.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

J-Parnebo
0

#8 tack för tipsen (:

HannaT
0

dags att ta ut tränarn nu jennifer :) höra med någon på storås?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

J-Parnebo
0

#10 visst :)

Fiona
0

Jag har samma problem med min arab, han är väldigt omusklad i ryggen. Han går gärna i fel form, sänker ryggen och höjer hals & huvud, får underhals.  Bra övningar är att rida off road i skogen (man rider i skogen i stället för på vägen), klättra, tömmköra & skritta långa pass b.la. Men sen är det viktigt att dom får i sig protein också för att kunna bygga muskler. Har du analyserat hö? Vi har inte analyserat vårat hö men jag fick tips av Anna Lundin här på sajten att öka hans lusern giva med ett kilo. Och han börjar redan att runda upp lite över ryggen. men somsagt tränare också som du har på gång behövs verkligen!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg