Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 3827 ggr
tezzie
0

Tony Andre Hansen avstängd.

Nu är Tony Andre Hansen diskad och avstängd oxå!

Läs mer här

*** Kärleken övervinner allt ***

Lindbygarden
0
lisette
0

fast det är ju helt ok eftersom hästen förmodligen varit dopad.

tezzie
0

Ja jag tycker att det är korrekt att han blir fälld för detta. Undra vad lagkamraterna tycker om detta??

lisette
0

förmodligen att det är *svordom*. det hade jag tyckt, snacka om att paja för hela laget.

Manda29
0

Helt rätt att bli avstängd. Bara taskigt att ställa till det för dom andra.

tezzie
0

Men man "skitar ju ner" ryktet för hela laget!

Yessica
0

Hur många fler ska bli diskade egentligen?! Det blir ju ändringar heeela tiden. Tråkigt för ridsporten som får så mycket skit också. =/ Läste någonstans att snart kommer kanske sponsorerna inte vilja sponsra längre för all negativ publicitet. Men skönt att dom svenska ryttarna är fria! :D

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

tezzie
0

Jag tror att ridsporten har varit kraftigt förskonade alldeles för länge. knappast första gången en häst dopas i större sammanhang!

Tycker att det är skitbra att det faktiskt uppdagas!

Lindbygarden
0

Håller med Tezzie!

kudden
0

För det första tycker jag jättesynd om Tony som smuttskastas såhär. Capcasin som hästen har fått i sig räknas inte som doping, utan som otillåten medicinering vilket är två helt olika saker. Att hästen har fått i sig det medlet är ett misstag. Jag tyckerdet är fel att man har nolltolerans innom ridsporten, då det är så lätt att man får i ett otillåtet medel av misstag. T.ex. hur många har inte varit på en tävling ätit ljust bröd med sesamfrön och skinka på? Det räcker att ni äter det med händerna o sen klappar hästen på mulen så är hästen "dopad" av tre(!) olika otillåtna substanser. Jag tycker det är helt fel att dopa alt. medicinera hästen inför tävlingar, har dopingtestats 10 gånger i år själv och klaratr alla test. Men då måste det påpekas att de testerna trots att de är internationella inte är det minsta lika de i Hong Kong. De har de främsta labbet, i värden! 

Jag tycker att FEI bör vakna upp och inse att en nolltolerans inte är främjande försporten, att kanske tillåta då 0.003% som Camiro hade i blodet. Ta en Ipren innan tävling och klappa hästen på halsen så har den 0.9% riktig doping i blodet.

lisette
0

men det är väl ändå självklart det ska vara nolltolerans inom ALLA sportgrenar när det gäller doping/otillåten medicinering? var ska man annars dra gränsen då?

exemplet du ger med sesamfröna är lite dåligt tycker jag. hästen måste ju få det i sig, tror inte det ger utslag på något prov för att hästen haft fröna PÅ sin kropp. likadant med iprenen,.

Ahnna
0

Den dagen ipren utsöndras genom mina fingertoppar ska jag sluta med hästar, tror jag… Oskyldig

Befinner man sig på en så pass hög nivå inom tävlandet så bör man ha klart för sig vilka substanser som inte går förekomma i stallet eller i närheten av hästarna. Åker man ändå dit fast man är oskyldig, för att det har skett av en ren olycka, så har man inte tillräckligt bra koll på stallpersonal och rutiner, anser jag. Eftersom alla andra (som inte har testat positivt, menar jag) har klarat sig så kan det ju inte vara särskilt svårt att undvika "accidental doping", om det nu är det det är frågan om. Nolltolerans är väl det minsta man kan begära i en sport med så pass mycket pengar inblandade! Om man skulle tillåta 0.3 eller 0.5 eller whatever så öppnar det ju för en massanya preparat som inte ger högre utslag än så men som förhöjer hästarnas kapacitet. En sån sport, där det är tillåtet att mickla med mediciner, vill jag inte syssla med!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kudden
0

Tyvär är ju ridsporten iprincip den ända sporten där det är nolltolerans, men enbart hos hästarna. Varför testar man inte ryttarna? 

Ang. Sesamfröna så får du en på läppen,samtidigt bufflar hästen till dej i ansiktet, fröet hamnar på ett känselhår och hästen slickar sig om munnen, o voilá dopad. Bara det att våra instrument är inte tillräckligt kännsliga, än. Iprenen har du i handen innan du sväljer den. Det hamnar då korn i nanometrisk storlek i den handflata, och det behöver inte hästen ens få på en slemhinna för att den ska vara dopad… Svårare är det inte. Att det var så många som också klarade sig från OS beror på att Hong Kongs instrument är visserligen värdsledande, men det hjälper inte när det finns tusentals olika medel som ska kollas, de kan inte ha 100% utvecklad utrustning om allt. Otur för de som åkte fast skulle jag tycka då alla använda saker som deras förbund godkännt, hallå ett antibitmedel… Hade det varit "riktig" doping hade jag reagerat mer och även tyckt att det var rätt att de reagerar så som de gör.

SofiaOfSweden
0

På vilket sätt blir man en bättre ryttare genom att dopa sig? I friidrott t.ex. är det självfallet att prestationer kan förbättras genom ökad uthållighet eller förbättrad styrka inom ex. skidåkning. Men vad har man för nytta av det som ryttare eg.? Missförstå mig inte, det krävs styrka och kondition för att tävla i OS till häst men inte så mycket att du behöver träna två konditionspass och styrkepass om dagen för att ligga i nivå med dina medtävlande (som friidrottare gör)

kudden
0

t.ex mot spänningar, nervositet osv? om man har brutit handen får man ta en ipren o ändå rida… doping enl. mig…

SofiaOfSweden
0

Jag okej, nu är jag med. Tänkte inte på spänningar etc. Ipren tycker jag är att ta i, på vilket sätt skulle det räknas som doping? Särskilt i och med att det är ett receptfritt medel på Apoteket som vem som helst kan köpa och medicinera sig med.

tezzie
0

Jag anser att det ska vara nolltolerans i varje sport!