Hingst "regler"
I förrgår kom en före detta stalltjej till stallet o talade om att man minsann måste ha gjutna stolpar till en hage där det vistas en hingst och att man alltid måste leda en hingst i träns med spö i ena handen. Alltså aldrig i grimma.
I stallet står en hingst och det var den tjejen syftade på.
Min fråga är alltså inte helt oväntat kanske om detta stämmer?

*skratt* självklart inte. Skulle polisen komma och haffa er om ni inte gjorde så också eller?
Det låter För otroligt för att vara sant faktiskt, precis som att någon skulle sitta i buskarna o smyga bara för att kolla hur hästen leds
…knappast!
Men nu var det så att tjejen tydligen hade fått lära sig det på nån verkningskurs och därför måste jag fråga.
Det där med gjutna stolpar i hagen då? är det bluff det med?
Det är en bluff det också.
Man ska ha tillräckligt bra staket som håller hingsten inne, men några gjutna stolpar behövs inte!

Vad har en verkningskurs med hingstar att göra?
Inte är det väl 1:a April än? *ler*
#4 Det har jag oxå funderat på.
*morr* jag blir så arg på den där tjejen som efter vissa omständigheter har mage o komma till stallet o vräka ur sig en massa ljug
Fy bubblan!
Jag har inga bestämda regler på hur hingstar ska särbehandlas, utan särbehandlar efter individen och omgivningen, fungerar bäst så… Min hingst leds i grimma, men går i hage med rejäla trästaket, inte så mkt för att han rymmer, men jag har ston som kan tänka sig springa egenom eltrådar för att komma till honom och har mkt främmande hästar som kommer och går.
/V
Hipstercia!! hon skulle nog bara visa sig duktig inför andra!!

Ur en säkerhetssynpunkt kan det vara bra att leda en hingst i träns, men är det en hingst som akn gå igneom en flock brunstiga ston utan att reagera så behövs inte ens det. Men grimma o grimskaft räcker långt, sålänge hingsten är tillräckligt uppfostrad.
Har hört talas o men sagohingst som de ledde till o från hagen enbart i pannluggen och han bra lufsade efter.
Tycker att har ma nhignst ska man rätta sig efter dess kynne, vi hade en ridskolehäst på in gamla ridskola som var vallack men ahn var fullkomligt omöjlig att leda ner till gräshagarna, då hade vi stigbett p åhonom, och till o med då drog han iväg med oss. Honhom fick ma nleda med spö…..
Mitt idealhignststaket (om jag ahde haft råd etc) skulle vara att ha 4 träplank på en 180 cm hög stolpe, och vid varje planka en eltråd.
Det är nästna mer vnaligt (vad jag hört) att ston rymmer in til lhingstar än tvärtom.
Jag har några hingstar hemma, tycker inte man ska särbehandla dem för deras kön - man får se till hur individen är. Jag har hingstar som är lugna och snälla, och aldrig skulle gå genom tråden (de går på två vanliga eltrådar precis som alla andra) och sen finns det de som det skulle behövs plankstaket till…
En sån som det gick att leda i pannluggen har jag haft, han gjorde inget förrän det stod ett brunstigt uppställt sto framför honom och han hade sin "betäckningsgrimma" på. Helskön kille! :)

Jag har mer problem med mitt lilla sto som rymmer till hingsten när hon är brunstig, hingsten går att hängena genom att lägga en tråd på markan, får inte över. Tre trådar och el och alla hästar leder jag med repgrimma. Jag har också dubbla staket till hingstens hage men det är för att grannens ston rymmer hit och då vill jag ha dom på nos avstånd från hingsten

Så vad säger det om hingstar rent generellt? Att de är oftast väluppfostrade herrar som stannar i sina hagar, medna stona är kåta så det räcker o blir över och rymmer både från sina egna hagar och in til lens hingst ^^

Som sagt, det beror väl på hur dom är uppfostrade. Men har man tex en hingst för avel så är det nog svårare att låta dom stå i en hage bredvid ston. För då vet dom ju vad som förväntas av dom. Men har man en hingst som är född hemma och ska med tiden kastreras så är dom ju inte lika upphetsade. När dom inte har smakat på kakan sas. *ler'
#9 visst är det härligt med hingstar som skiljer på fritid och "jobb" ;) Där jag jobbade i somras hade dom en sån, han gick att leda i pannluggen till hagen och fällde in hjalmar om man knäppte med fingrarna under magen :p
#7 Ja säkert, men så duktigt var det inte enligt mig! 

#13# Stackaren! Går du och knäpper på hjalmar på hästkraken. Tänk om någon knäppte på din. Det gör ju skitont ju.

#15 tror inte han menade riktigt så?
#0 BTW, är det samma häst på bilden? de ser ut som att en av hästarna är ditklippt men ändå inte, sen väldigt verkligt ut
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag ba skojjade…förstorade bilden nu och då såg ja ordentligt…

#16# Jasså, hur tror du att han menade då. Man kan väl bara tolka det på ett sätt?

jag tror han menade atthkan knäppte med fingrarna under magen, inte på hjalmar…

Ja, ja nu ser jag det också. Men ändå. *ler*
geisha ;) jag är kille, jag om nån vet hur ont det gör att knäppa PÅ hjalmar! Menade så det blir ett ljud, du vet?

Suck! Retas du nu slo? Jag har ju nyss skrivit att jag heter Gejsa inte Geisha!!!
Ok! Tänkte väl. Jag menar eftersom du visste själv…….ha ha

hehe det är klart han retas! du såg väl ;)?

Ja, jag tror också att han gör det. Den fulingen. 
Hehehe
Jag var lite misstänksam mot din kommentar, om det bara var jäkelskap… Så jag var tvungen att retas tillbaka lite ;)

hej jag tror att tjejen har fått det där med träns på hingst om bakfoten . på utställningar så ska hingsten ha träns , att den ska ha träns hemma låter ju bara löjligt .
mvh wanda 
#16 samma häst på bilden ja
men ena är inklistrad.

"25" Slo! Jag jäklas väl aldrig?! 
nejnej gejsa, aldrig ;)