Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 684 ggr
monsterblom
0

sto med mkt vilja

mitt sto är en isis med mkt go i sig. det stör inte mig så mkt, jag har ju valt henne efter hur hon är. men nu är det så att så fort hon har fått töltat eller eller gått i nån annan snabb gångart så blir hon ännu piggare och lite stissig. hon har ju en snabb skritt så det är jag van vid, men hon försöker alltid smyga upp i traven eller tölten.

jag rider henne på ett rakt gummibett och kommer inte byta.(kanske ska tillägga att de innan bara hade ridit henne på islandsbett) jag tror inte på att rida på enbart bettet utan mer på skänklar, men jag skulle vilja ha lite råd om saker jag kan göra för att få henne att förstå att han inte får göra som man vill utan ska lyssna på ens signaler.

vad skulle ni göra?

monsterblom
0

putt

Ahnna
0

Du behöver nog jobba på dressyren och lydnaden, styrkan i kroppen (hennes kropp, alltså!) och generell avslappning. Hästar som pinnar iväg i snabb takt efter t.ex. en galopp, eller i ditt fall tölt, är oftast ganska lättstressade inombords. Med dem behöver man hela tiden jobba på avslappning med lugn röst, klapp på halsen, långsamt tempo och så vidare. Ju starkare hästen blir, desto lättare får den att t.ex. trava långsamt utan att dra iväg och öka takten. Det tar lång tid och innebär mycket konsekvent arbete, men det är väl värt det!

Tycker inte att du ska byta bett, det är inte där problemet ligger. Skulle du använda ett skarpare bett, som de förra ägarna uppenbarligen gjorde, så behandlar du bara symptomen men får inte en mer lugn och stabil häst för det. Jobba hela tiden med mjuk hand, lugn kropp i sadeln, försök göra alla övergångar långsamt och metodiskt utan hets.

Jobba på undertrampet med bakkärran så att hon fokuserar sin kraft bakifrån och fram istället för att springa ifrån dig. Ta gärna hjälp av koner eller hinkar som du kan lägga volter runt, rida slalom emellan och så vidare. (Använd fantasin!) Drar hon iväg för dig så backa ett steg och bromsa ner, prata lugnt med henne och gör t.ex. en volt eller serpentin så att hon får tankarna på annat än att springa fort. Öppnor, slutor och andra sidförande övningar är också bra för att få hästen på nya tankar, och de är lättare att göra ute i skog och mark om man inte befinner sig på en stor yta.

Tänk hela tiden på att bromsa med sätet, inte med handen. Öppna bäckenet och sitt djupt i sadeln, slappna av i ländryggen och axlarna så att du inte spänner dig och trissar upp henne på grund av det. Andas!

Jag har precis samma problem med mitt fullblod som är f.d. galoppör och hon blir alltid på tårna efter en galopp eller travökning. Ju lugnare man själv är, desto lättare är det att påverka hästens tempo.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

swedensess
0

kolla på fodret också, ge henne tex ingen havre om du nu gör det ;)

Ahnna
0

#3 Behöver hon havren så ska hon väl ha det i så fall? Såna här saker handlar sällan om foder utan om svaga muskler och inövade beteenden. Mitt fullblod är som sagt exakt likadan och har inte ätit havre sen förra vintern. Just nu äter hon bara grovfoder och 3 dl betfor för att gömma mineralerna i.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ledin
0

en pigg häst är pigg ovasett foder men fodret kan hjälpa dom att ha det där extra så visst har båda rätt ändå tycker jag. Ahnna gav mycket bra tips där #2 hoppas det gav dig lite bra tips o hjälp :)

monsterblom
0

tack så mkt för rådet. hon har inte så mkt muskler utan de är under uppbyggnad. de förra red henne först och när de tröttnade lät de henne stå i ungefär 2 år innan hon hamnade hos mig. men jag ska prova övningarna ett tag fram och se om de ger resultat.
jag vill ju inte tycka att det är jobbigt och tråkigt att rida henne. så nu hoppas jag att det kommer gå bättre :)

(skulle tippa på att hon tycker att det är superkul att få komma ut och röra på sig efter att ha gått i hage i ca 2 år :))

hestellen
0

Kan säga att övergångar är A och O! O halvhalter såklart.

Gör massa övergångar o va KONSEKVENT. Det är det bästa tipset du kan få. Det som funkar bäst på sånna hästar (har själv en likadan).

Och tänk på att du inte stressar upp dig själv. Va lugn hela tiden o ha tålamod, men ändå bestämd. Ska det va halt så ska hon stå still tills du säger till. Det är bara att nöta varje dag o med en sån häst får man alltid stämma av sånt för att bibehålla att hon ska vänta på dig=)

Sitter man o "racar" o busar massa så får man än häst därefter. Nu vet jag ju inte om du gör det, men.

Man kan ju inte begära att hästan ena dan får göra som den vill o springa o sen ska den lyssna o vänta nästa o sen busa sen lyssna osv. Rider man noggrant varje dag så kan man ju nån gång då o då kanske busa om man vill.När det har satt sig liksom=)