Islands hoppare
Woho! Nu var man med igen.! Vill gärna att ni kan visa lite bilder på era islandshästar hoppa. Finns nog inte många i sverige. Men överallt annars kanske.? Jaa, man får hoppas!
mvh PiaMiriam_94
Har ingen bild på "mina", men länkade till en bild på min kompis islänning ute på terrängbanan i en annan tråd. Så vi tar den bilden igen..;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 wiie :D
hehe snygga framben! :D
Haha jo han hoppade liiite högre än vad han behövde då.. Och lite lätt "rakt upp-rakt ner" ;) Men så var det ju första gången på terrängbana också, så det är väl förlåtet. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hejsan, här är min ena isis, Smári, när han hoppar (han har hoppat max 110cm) Och hans hoppteknik är ganska bra =) Förutom avståndsbedömningen som vi kommer att träna bara marken blir mjukare ^_^ Men på de här bilderna var han i en liten period som bestod av att inte hoppa så megasnyggt ;) Men skriv gärna vad ni tycker om hans hoppstil! ^_^

Är det bara jag som tycker att isisar emd vinterpäls ser ut som shettiar? :P
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#7 ne då :) jag åkte alltid förbi en hage, när jag åkte hem, med hästar i för ca. 3 år sen. Trodde att det var shettisar men ett år senare fick jag veta att det var isisar :P haha
Jätte fina bilder förresten! :)
Paparzzi - Ser snyggt ut. :) Det är ju ofta avståndsbedömningen som de har lite lätt problem med sådär..;P Har ju vart med om ett antal helikopterhopp..
Och det syns ju rätt bra på min bild också hur bra bedömningen är. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#7 Precis vad jag ocså tänkte!

#7 Vissa gör det, det håller jag med om. De mindre "längre" modellen kan göra det när man ser dem på bild eftersom man inte ser höjden då..;) Fast så har vi ju den lite större mer fyrkantiga modellen som i alla fall jag inte tycker har ett dugg gemensamt med shettisar.. Men så är jag ju van också. ;)
Ursäkta att jag kommer med en icke-hopp bild, men vill bara visa en som inte ser ut som en shettis, trots vinterpäls. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#12 - Duuu.. Vad säger du om att fixa fjording-man på honom?! :D HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!
Nej!
Inte Valles man! Skulle jag se honom i stubb skulle jag gråta.. Troligtvis hans ägare också. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hahaha.. Han är ju black och allt.. Man skulle inte se någon skillnad.. ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Moahahahahaha.. *gör som Mr. Burns och säger "Excellent"* Hahahahahahahahaha.. Ooooh.. ;'D

Jo, jag känner oxå igen helikopterhopp! ;D Min andra isis hoppar så xD Väldigt bekvämt oxå.. ehm, int! Jag kan kanske lägga in en bild senare.. hinner inte nu!

Lovar bilder i sommar när jag har min isis igen!
Hon hoppar bra för att vara en islandshäst, lite helikopterhopp förekommer. Dom är ganska obekväma; först en god fart mot hindret, sen stopp och sen när man minst anar ett hopp rätt upp i luften. Det brukar bli en halvmeter mellan min bak och sadeln då, krävs skicklighet ibland för att hållas på i landningen. ;)
#7 Vissa gör det, min gör det för hon ser så liten och kompakt ut med hennes enorma vinterpäls, speciellt på bild där man inte kan jämföra hennes storlek till något. Hon är 138 i mkh.
#19 Haha känner igen det där, exakt! Stgbyglarna brukar inte sitta kvar på fötterna då..
Det värsta är ju att hoppet brukar komma i samma veva som man är beredd på att vända runt hästen och ta om det..:P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Och här kommer en bild när jag o. Smári hoppar 70cm för första gången xD Som sagt, avståndsbedömningen är inte vår starka sida. Han har hoppat 70cm för två år sedan med Totte. Men jag känner mig riktigt modig som vågade hoppa så högt ;D Inte högt när man räknar med vad ni andra hoppar :O Men jag har haft hoppskräck i snart 2år (A) Men nu börjar det äntligen släppa igen :D Under den tidenvågade jag knappt hoppa 30cm (A)
Oj, förlåt. Blev en massa annat nu!

Och ja, hoppning är inte min starka sida ;D
Paparazzi - Jag förstår dig. På en islänning med noll bedömningsförmåga så ger man sig inte på vilken höjd som helst..;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex! Vad menar du nu? Är islänninar dåliga på att hoppa eller vad menar du? Har iofs inte hoppat så mycket med min. Alltså löshoppat (har ju inte knappt börja rida honom än). Roligt att veta ifall dom är dåliga.
Det är väldigt olika, vissa är jättebra och kan hoppa högt, men jag har inte träffat många islänningar med bra avståndsbedömning.. Så hoppen blir väl inte alltid bekväma. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#26 Du träffar snart på en, min :D
Bilder kommer som sagt först i sommar….

Ok kanske därför som Fille slog ner bommen när han löshoppade för två år sedan.

Jo, fast vi har inte tränat avstånd. Så det kan ju bli bättre ;) Hur långt ifrån tror ni jag skall lägga bommen? Jag har fått 80cm men jag vill gärna veta vad ni andra tycker =)

Bomba på du, Paparazzi. Bara kul att se. :)
Det går väl alldeles säkert att träna upp avståndsbedömningen på dem, speciellt om man är duktig själv. Jag är inte det, men jag har inget behov av det heller. Ytterst sällan jag hoppar och då är det bara några småskutt. Hade jag vart hoppintresserad hade jag sysslat med nån annan ras. ;)
Hoppning ska ju inte vara bra för tölten heller har jag hört..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#31# Varför skulle det inte vara bra för tölten? Det är ju något helt annat. Har hört att det inte är bra att köra en islänning för vagn heller. Men har man en riktigt töltsäker häst så tror jag ärligt talat inte att det ska vara någon fara för något av det. Man ska ju se till att dom får göra olika saker på rätt sätt bara.
Islänningen ska vara en riktig allroundponny tycker jag.
Nej, klart att man kan hoppa och hålla på ibland. Men jag skulle tro att det är pga att hoppningen ger långa muskler när de sträcker ut för att ta sig över hindrena. I tölten ska ju hästen vara extremt samlad - alltså vill man ha korta muskler. :)
Men jag vet inte, bara min filosofi. ;) Och så länge man bara har hästen för att det är kul och inte satsar på VM eller så, så kan man ju göra lite vad man vill. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jo, men korta muskler och så som du skriver har jag aldrig hört förut. Men däremot måste en islänning vara extremt mjuk i leder och ha bra muskler överallt typ för att kunna tölta bra. Så att göra olika saker kan nog vara bra för en islänning.
vilka duktiga islandshästar! ^_^ hihi
//miriam

#39 är lite nyfiken nu bara eftersom du rider med pullarträns och hoppsadel om juag inte ser fel, jag frågar bara av ren nyfikenhet ingenting annat :P Har du köpt din islänning för gångartsridning eller hoppning? :) Jättenyfiken, då det såg så bra ut! =)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Tack #42
#44 ska du tävla gångart med honom också? :)

Om jag ska vara ärligt så är väl inte det dära med gångarterna min starka sida. så tror nog inte det blir nått sånt, passur har inte sån bra tölt.
Okej, då äre bara att träna, träna, träna då. Min har inte hälelr världens starkaste tölt, (visserligen är han bara fem år) men vi ska fixa det också =)

Putt
Ville bara säga att jag hoppar våra båda islänningar lite nu och då.
Min mammas sto, Króna, hoppar 60-70 cm utan problem. Hon tycker att man helst ska köra ponnyhoppningsvarianten. Alltså i flygande fläng och inte med nåt större allvar. Med henne brukar jag rida jakt så fort tillfälle ges. Det tycker hon är jättekul.
Med min egen har jag inte hoppat så mkt eftersom jag är höjdrädd när det gäller hoppning, jag kan hoppa en 60-80 men inte högre. Tófa behöver hoppa minst 80 cm för att hoppa. När jag har försökt hoppa henne på 40-50 cm hinder har det inte funkat för då hoppar hon inte. Så små hinder tycker hon är fjantigt.
Jag löshoppade henne en gång, då hoppade hon tokfint på 80-90 cm. (ville inte pressa henne mer då det var första gången hon hoppade på riktigt, fick hoppa efter en massa halvblod som hoppat 140 cm, så man hade nästan kunnat byta ut hindret och ställa dit Tófa istället. Hon är ungefär 140 cm.) Men för att komma tillbaka dit där jag var. Hon hoppar tokfint på lite högra hinder och när vi sänkte ner till 40-50 cm började hon riva för att hon inte ansträngde sig, hon hoppade det låga hindret när vi la en jacka över….
Men nu kommer hon förhoppningsvis få hoppa mer. Jag har skaffat en medryttare som tävlar hoppning och dressyr på stor häst. 
kul att ni hittat en tråd om isisar som hoppar folk säger ju att dom itne kan men här har vi bildbevis på att dom kan det oeky kanske inte dom bästa hopphästarna/ponnyserna men ändå hoppa kan dom allt göra. O ser även att alla ser ut att tycka att det e skit kul med. Dom är så fina, nu har jag inte fastnat just för isisar har ju bara ridit några gg på dom å det har vart kul o ovanligt. Men fina är dom, dom jag har träffat har oxå vart trevliga hästar snälla o bra på alla sätt o vis.
Jaa, alla hästar kan hoppa, de e bara o sätta i bakbenen och trycka ifrån :P. Men hoppa är kanske inte islandshästens starka sida eftersom dom trottsallt är gångartshästar :D

#54, ja om han gillar det vet väl bara du? Ifall han rejser runt där o busar är det ett klart täcken på att han tycker det är kul :D

#31 Enligt mamma som har hållt i turridningar osv. säger att vissa islandshästar bara får bättre lyft i tölten när dom hoppar en del, så det är bara bra att hoppa med dom :)
#56 Det låter ju som en bra anledning att hoppa mer :) Måste säga att hoppningen har gällt både Disas trav och galopp riktigt mycket. Hon har jättebärig galopp nu ute i skogen.
Var faktiskt och tävlade med isisen idag på en maskeradhoppning, 2 felfria rundor i 20 och 30 cm trots vår fina utstyrsel. Sillen var också med på framridningen och hon travade enkelt över ett kryss på kanske 30 cm. Så islandshästar kan de också!
Var jättemånga som frågade om det verkligen var islandshästar ;)