Rida ute ?
Jag har varit rädd för att rida ut innan pga att jag varit rädd för att rida Fantomen. Men nu är jag inte rädd för att rida honom. Och imorgon tänkte jag rida ut, men problemet är att jag inte har nån att rida ut med, och nu är det lov och då är jag oftast själv i stallet. Jag tycker att det är så synd om Fantomen att hela tiden gå i ridhuset.
Det finns en liten ridbana ute, inget staket eller nåt, men man kan rida där, det tar typ 10-15 min att rida dit. Och då undrar jag tror ni det är roligare att rida ute på en bana, eller inne i ridhuset för hästen?
Vill igentligen rida i skogen, men har ingen att rida ut med.

Jag tror nog att alla hästar mår gott av att slippa ifrån ridhuset ibland, så jag tycker du ska rida ute :)
Skönt att du inte är rädd längre!
*** Kärleken övervinner allt ***

på banan ute skulle jag tycka 
Tror hästen tycker det är roligast ute, och är bra för luftrören också.
Ute på banan är nog skönare för hästen om den ofta går i ridhus. Där är ju lite mer att titta på och frisk luft.
Kan du inta ta med en kompis eller något som kan följa med första gången till banan? Kan kännas tryggt om du inte vatt ute med han själv innan.

Jag skulle ta banan! Men om han bara har gått i ridhuset länge så skulle jag ta med mig någon mer ut, för han kan bli sprallig om han inte har varit riden ute på länge ;P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
Jag tycker att du ska göra som chriistina skrev; att du ska ta med dig en kompis till ridbanan.
Lycka till och skriv sen hur det gick! :)
Kastanjegårdens Kaniner

Kan du inte rida ut själv bara då? ;) Jag tycker det är mysigt om man pratar lite med pållen, eller sjunger lite ;) Jag brukar prata om alla problem jag har i livet eller så ;) kalla mig knäpp men det känns bra att få prata ut! :)
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.

Om du börjar med små rundor först och kanske att någon går med er, så kanske det känns säkrare. Sen kan du ha en rem runt halsen för säkerhets skull, alltså som du kanta tag i om det skulle vara något. Men jag hade tagit med någon som gick jämte. Lycka till :)

#10, ja fast jag tänkte om hon absolut inte hade ngn att rida med, en liten sväng duger ju ;)
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.
Hästen tycker nog att det är trevligare att komma ut. Det är den naturliga miljön. Finns det några djur, som inte blir glada när de får komma ut (av dem som är skapta för ett sådant liv)?
Ta uteridbanan om du känner dig trygg med det, men var beredd på att han kan bli pigg och sprallig av att komma ut, speciellt i kylan :)
Det skulle vara hemskt om du blev rädd igen för att hästen var pigg och du inte är helt ''botad'' ;) Samtidigt kanske det hjälper till att känna att du klarade av det där lilla bocksprånget eller att han gick för fort jämfört med vad du är van vid i ridhuset..
(Jag ar själv just kommit ut från rädsel-träsket efter en hel del tillbaka fall för att jag känt mig ganska orädd men så har nåt hänt. Nu vet jag att jag är helt friskförklarad, för nu blir jag inte rädd trots att min pålle skuttar iväg, gör en helomvändning eller stressar upp sig av nån anledning :) Jag vet inte om tillbaka fallen har hjälpt eler försenat mig, men jag vet hur besviken jagblev när jag märkte att jag blev rädd - igen.)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
I ridhuset bockade han och jag satt kvar för första gången, han har bockat fler ggr innan och då har jag flugit av, men inte den gången :) Kände mig ganska nöjd då :D Men det betyder ju inte att jag aldrig kommer trilla av när en häst bockar ;) Men ändå. Ute kanske han tar "större" bocksprång, och nu är marken ganska frusen. det skulle nog inte vara så gött och trilla av då :P
Men jag kan ju börja med små rundor tills jag känner att jag klarar av honom ute…
#15 jo, men du känner nog när du är botad :P Jag kan ju inte veta hur trygg du är nu, det kan du bara själv :) Och ridning ute är något jag alltid förespråkar..x) har varken ridbana eller ridhus x)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.