Rida till musik
Hittade en gammal hästtidning i stallet sedan 1994 häromdagen och satte mig och läste den ett tag, och då tog dom upp det med att rida till musik.
Dom skrev bl.a om att det kan bli lättare för både hästen och ryttaren att hålla takten om man säger.
Igår testade jag att rida till musik och vilken fart det blev på min häst, hon blev genast piggare och verkade gladare.
Jag blev också gladare.
Tänkte inte så mycket på takten men jag tyckte att det var väldigt kul att rida till musik!
Någon annan som brukar rida till musik? Hur reagerade era hästar?

brukar alltid rida till musik när jag rider i ridhuset, min häst älskar det . ….

Jag brukar ha musik på i högtalarna när det finns i ridhuset (fungerar inte där jag står nu), men lyssnar annars ofta i hörlur i ena örat då det just hjälper mig med takten, att slappna av, stänga ute saker utanför ridhuset osv.
Puttar upp, kul att höra olika reaktioner :)

Jag red dressyr me mp3 i öronen i veckan. Det har aldrig gått så bra =)
När vi har fri ridning på klubben så har vi alltid musik på, jag blir gladare, likaså hästen, det blir lättare att hålla takten och jag koncentrerar mig mer. Riktigt mysigt också..
Jag har aldrig testat men det låter urbra:D ska väl ta med mp3 nästa gång:)
Min ponny gillade Abba…. brukade ha radio på i ridhuset och hade jag inte det så sjöng jag själv… hellre än bra
Vad kul att alla har upplevt positiva reaktioner :D
Brukar också alltid ha musik, när jag rider ut har jag högtalare på mobilen, med lurar känns lite farligt då jag alltid rider på trafikerad väg med 90 km/h som genomsnittshastighet.
Men hade en elev för länge sen som hade jättesvårt och jag menar jättesvårt med att hitta rytmen på en extremt rytmisk häst vilket gjorde att hon alltid la honom fel och stördei hoppen. Hon fick då börja sjunga bäbä vita lam när hon hoppade en bana och vips såkom hon inte fel en gång. Det hjälpte henne massor och än i dag tänkor hon den i huvet när hon börjar hoppa, automatiskt slutar hon tänka på den efter några språng, men hon har ändå takten kvar;)

Jag rider gärna till musik om jag har möjlighet till det :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
När jag rider själv brukar jag ha musik på med högtalarna i mobilen, vill helst inte ha i lurar om det händer något. jag tycker dels att det är roligare till musik, inte helt tyst (alternativt störande ljud såsom bilar, personer som går, andra hästar osv)
vet inte riktigt om jag har lättare att hitta takten, men tycker i alla fall att det är roligare att rida till musik - men jag lyssnar ju nästan ALLTID på musik annars ;)
Johanna - Instagram
Är jag själv eller rider med en kompis sätter jag på musik men om någon redan rider i ridhuset så gör jag inte det ;) Min häst tycker det är roligare med med musikoch jag med xD

Jag VILL rida till musik men jag har inget ridhus… Vill inte rida med hörlurar.
Rider också med musik dom gånger jag rider i ridhuset. Pållan blir jätteglad, går med spetsade öron och huvudet gungar i takt med musiken, skitkul tycker hon! Lättare att slappna av, speciellt när det kommer en bra låt och man bara måååste sjunga med.. 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#13 du kan ha mp3-spelaren med dig men istället för att sätta lurarna i öronen så kan du antingen sätta fast dem i flätor med en gummisnodd eller fästa dem i ett knapphål eller något och sen dra på full volym så hör du det ändå :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Rider inte till musik hemma, då jag alltid rider/kör ut. Men har gjort på ridskolan förut någon gång till juletid sådär, abba vrålade ur högtalarna och så var det fult julpynt i ridhuset också, hade den räddaste hästen i stallet och jag kan säga att vår uppvisning inte blev så lyckad ;)
Har också hänt att jag spelat låtar på mobilen när jag varit ute och kört själv någon gång.. Rider jag ensam i ridhus tycker jag det är bra med musik, men inte om jag rider/kör ut. Jag gillar att det är tyst och lugnt då, DET är mysigt. :)

Finns inget bättre än att rida med musik!:D Speciellt om man tar ett träningspass i ridhuset=) med radion på ist för mp3.

jag lyssnar alltid på musik när jag rider =) både jag och min häst blir lugnare =)