Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 671 ggr
Rorosjons
0

Vågar man?

Efter att ha sett på TV om händelserna där hästar blir skurna i underlivet, en del till döds, så har jag blivit osäker på om man vågar ha hästarna ute i hagarna :S.
En av dessa händelser ägde rum bara några få mil ifrån där jag bor, tsm med 3 hästar.

Det känns väldigt obehagligt att det faktiskt finns sådana idioter.

Nu är det ju så att mina hästar är väldigt bestämda av sig och går inte fram till vem som helst. Jo, Juni gör det, men hon går det inte att ta fast, och om man lyckas det så sliter hon sig hur lätt som helst (om det är nya människor, mig och pappa är hon jätte snäll med).
Men tänk om det kommer några sådana idioter och skadar mina eller övriga i byns hästar?
Känner stor oro över mina älsklingar. Nu kanske det inte är så stor risk att det kommer någon, men den finns alltid och man kan ju ändå känna stor oro över sina djur.

lisette
0

klart man känner oro, det kan jag med göra för man vet aldrig vad för idioter som vistas omkring en.

men att börja hålla hästen inomhus tror jag inte är rätt lösning. bara se på silver, stoet som blev knivskuret så illa att hon fick avlivas. det skedde inne i hennes box.

i boxen kan ju hästen inte komma någonvart, det är lättare för hästen att komma undan ute i hagen.

Rorosjons
0

#1 Skulle aldrig låta hästarna stå inne dygnet runt. Dem måste ha daglig utevistelse.
Kan inte förstå hur dum man ka bli.

Lina
0

Det du kan göra för att skrämma bort dem är att sätta tv- bevakning.

jn84
0

Just den här frågan har väckt hysteri i vårt stall. Två personer har i princip tappat verklighetsuppfattningen och vill installera larm, övervakningskameror och vill ha stallet låst så fort hästarna är inne.

Våra hästar står ett par mil från de ställen där andra hästar blev skurna förra helgen.

Det är för jävligt att det händer, men samtidigt tror jag inte att man ska göra en alltför stor grej av det hela. I vårt stall ränner det folk hela dagarna (11 hästar i kollektivstall) så jag är inte särskilt orolig. Stallet är låst på natten och just nu (för att tillfredsställa de hysteriska personerna) låst med kodlås mellan middagsfodring och kvällfodring då hästarna är inne.

Jag anser att rädslan inte får ta över det roliga med att ha häst. Våra småtjejer måste fortfarande kunna vara i stallet ensamma på kvällarna utan att känna sig rädda. Jag tror att man kommer långt på att hålla extra koll på sina hästar, kanske sätta upp nån avskräckande larm-skylt fast man inte har larm och be folk som bor runt omkring vara extra uppmärksamma.

lisette
0

#2 tydligen kan jag bli väldigt dum eftersom du skrev: så har jag blivit osäker på om man vågar ha hästarna ute i hagarna :S.

Obestämd

ponnyn
0

Ja. Och om det är som du säger, att dem inte finns så långt bort ifrån där du bor, skulle jag var lika rädd.