Kolik? :|
Min D-ponny hade kolik i helgen, vetten kom och sköljde magen och kollade bebisen (dräktig i ca 7 månaden). Allt har gått bra, och hon har promenerats för hand. Men nu till frågan.. När vi pratade med vetrinärn om att rida henne sa hon att det gick bra med lite försiktigare ridning, det skulle bara underlätta fölningen. Men har sedan hört fråna andra att det kan vara skadligt då hon kan få ett återanfall och bör därför stå. Jag är livrädd att orsaka henne ett återanfall, men vill samtidigt att hon ska få komma och och röra på sig! :| Vad tror ni?
Hoppas du får bra svar, själv kan jag mycket lite om dräcktigheter. Mycket söt sak du har iaf :) hoppas allt går bra.

Jag kan inte heller någonting om dräktighet så jag hoppas att du får ett bra svar av någon annan :)
Skönt att det gick bra med koliken iallafall!
*** Kärleken övervinner allt ***
Lite lätt ridning är inget problem och det bara förhindrar återfall. Sen tycker jag inte du ska ut och intervallträna i två timmar, men lite lättare trim o jogg går utmärkt=) Lycka till!

Personligen tycker inte jag man ska rida runt på dom. Men promenader till hands är nog uppskattat så man behåller en grundkondition=) O så brukar dom ju gilla att röra på sig.
Känns som att det räcker med att dom ska bära runt på klumpen i magen=) Även om dom kanske klarar av det så känns det dumt tycker jag..
Dräktiga ston går utmärkt att rida lugnt fram till man märker att de tycker det är tungt. Men det där med koliken har jag ingen aning om. Men det låter klokt i mina öron att lite motion inte skulle skada iaf! (skrittrundor)
Tack för alla svar, betyder guld! :) Jag gick en promenad med henne idag och hon var pigg och frammåt som alltid, vilket känns mycket skönt! :)
Som jag ser det så är det två helt skilda frågor i ditt inlägg.
Dels frågan om koliken - det är bara bra om hon rör på sig, det stimulerar att magen hålls igång.
Dels frågan om ridning - har du ridit fram till nu så kan du förmodligen rida ett tag till. Har du inte ridit på länge så ska dunog inte heller börja nu. Det är bra om stoet har en hyfsad kondis när hon fölar, men faktum är att merparten av alla större uppfödare har stona gående i flock i hagen utan någon mer motion än så och det brukar fungera alldeles utmärkt.
#7 Okej! :) Hon är regelbundet riden fram tills nu, har börjat skära ner på ridningen till ca 3 dagar i veckan.

#8 Det kan du nog fortsätta med.
Lugnt tempo, ingen press. Det är inte helt ovanligt att dräktiga ston får kolik ibland när fölet rör sig och växer därinne.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#9 Okej. ^^