Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2960 ggr
NinaToy
0

Exteriör hopphäst, Hagstaket.

Nu ska jag undra två saker! :)

**Sak nummer ett:
**Om man är ute efter en hopponny / hopphäst som inte gjort så mycket eller är ung. Vad ska man tänka på då? Exteriört menar jag nu. Så att de håller och har bra rörelser + hoppförmåga. Kort rygg, långa ben… Mer specifikt?

**Sak nummer två:
**Vad kostar hagstaket till två hagar som är vardera 60x60 cm?
Ge mig gärna olika förslag som elstaket, trästaket, plaststaket osv! :) Tack. :O)

Sehvrin
0

Jag hoppas att hagmåtten inte är  i centimeter Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

elin
0

#1 haha xD

/Elin

Lorita
0

Det ska som dom skriver på många utställningar hästen ska vara "nöjaktigt korrekt" synd att inte fler åker på utställningar och premieringar och lyssnar och lär av domaren. Jag skulle nog säga aldrig en häst under silverpoäng exteriört, dom håller inte. Sen är det bra om hästen har rumpa att bygga muskler på och brädd fram så att lungorna får plats. Jag skulle ha velat se hästen löshoppad också, då ser man mycket om den har hopphuvud och egenmotor och tycker att det är kul och taxerar rätt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

emsems
0

ja jag håller med lorita ang sista meningen. jag har dålig koll på vad silver är osv. men sedan beror det ju på vad du ska hoppa. om man ska hoppa typ ld, lc så är det ju inte jättevikitgt  då dom flesta kan hoppa det, medan ska du hoppa typ la-msv eller hägre så behöver man ju vara mer noggrann..

lisette
0

har ni fått gården då nina?

Lorita
0

En brons häst är en häst som inte håller måttet vad det gäller extriör och gångarter, silver är hästar som är byggda och rör sig som en häst ska och guld är hästar med det där lilla extra Skrattande

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan berätta om min hage. den har inte kostat mig mer än tråden, isolatorerna och grindarna.

jag har ett sågverk till granne och fick gratis ekstolpar av honom.

men impregnerade stolpar kostar mellan 15-20 kr/st beroende på hur tjocka de är. elrep kostar väl en 200:- för 300 meter på eko.

vitt plaststaket ser ju snyggt ut. i några år. sedan blir de gröna av mossa. järnstaket är ju oftast målat och blir inte heller snyggt efter några år, färgen flagnar sig jätte lätt.

jag tycker faktiskt att snyggast är ett vanligt repstaket. det är mest funktionerligt (heter det så?) med.

jumpingqueen
0

När du letar efter häst som inte gjort nåt tycker jag att man ska kolla på hur den är i huvudet. Lättlärd, rätt insyällning mm… ´Min första å andraponny just nu var unga när vui köpte dom: Ena är dressyrponny, utseendemässigt och i stammen. Den andra har korta ben, var totalt felmusklad, korset för sluttande… BAra inställningen räknas. Sedan rider man till och hur5 man sköter hästen gör om den blir bra eller ej!

Lorita
0

#8 Jag trodde du jobbade på ett finare stuteri, har du inte lärt dig något om vikten av att en häst är rätt byggd för att kunna hoppa och nå dom högre klasserna. Vad hjälper det om hästen har ett huvud om den går sönder och inte har en kropp som klarar högre klasser. Huvudet ska vist vara där det är också viktigt, men fel extriör då är det kört. Nu avlar man ju på hästar med bra huvuden också i alla fall inom "min" ras, både rikstävlingar och bruksprov med lynnes bedömning, men utan en bra extriör blir inte en hingst godkänd och utan ett bra huvud klarar han inte bruksprovetFlört

emsems
0

jag tänkte precis detsamma. huvudet är jätteviktigt, men man kan inte ställa krav på en häst som dess exteriör inte pallar. tyvärr vill vissa hästar mer än dom kan/kroppen klarar. man måste se till des begränsningar åxå tyvärr.

LinneaG
0

Jag vet inte riktigt hur stora hagar vi har, men tror att den ena hade vi 80*20 stolp. Men ena kort sidan är länge, kanske 60. Tror vi använde 170 stolp på den hagen, men ca. 4-5 steg mellan stolparna.

emsems
0

haha vilket roligt mätsystem! stolpar och steg.. =)

Lina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste bara skryta lite…

själv tkr jag att i "mitt" stall så är det de finaste staketen i hela saxtorp:D Man ser en liten bit av de på bilden. Fast sen ska man ha med slanor så kostar den ju en del… Trästaket är finast.;P