Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2060 ggr
tezzie
0

Åke Svanstedt avstängd!

Efter att Kalla fakta tog upp om Åke Svanstedt så har han nu blivit avstängd (fått körförbud) I avvaktan på utredningsresultaten som beräknas komma 23 december.

Vad tycker ni om detta?

*** Kärleken övervinner allt ***

tezzie
0

Jag personligen tycker att det är bra att han får körförbud, men han kan ju iofs fortsätta att träna hästarna.

Jag vet däremot inte riktigt vad jag ska tro om allt detta. En viss sanning finns det säkerligen, men jag tror verkligen inte att det är ett vanligt förekommande hos travtränarna! Frågan är ju vad vittnena skulle tjäna på att hitta på en sån här historia?

Lindbygarden
0

Jag tycker att inte han ska få körförbud före det att det faktiskt är bevisat och han är dömd..

De tar ju faktiskt bort hans möjlighet att utöva sitt jobb.. Detta kan bli förödande för honom och tänk nu om han faktiskt är oskyldig?

tezzie
0

Jag hoppas att han är oskyldig!!

Jag tror inte att detta har någon större betydelse för hans jobb i framtiden (om han är oskyldig förstås), han är ett så pass stort namn att han kommer att ha fulla stall i träning iallafall och vara en attraktiv kusk! Skulle han visa sig vara skyldig får han det tuffare…

AnnaLundin
0

#3 - Jag tycker det är fel att han är avstängd, förstår inte vitsen med att man inte låter honom köra lopp med motiveringen att de ska kunna utreda i lugn och ro - eh, vaddå? Varför skulle de inte kunna utreda om han inte är avstängd?

Sen tycker ajg att man behöver en mer nyanserad bild av vad som faktiskt ahr hänt. Jag rekommenderar att man läser den här bloggen och gärna letar runt en del i länkarna till vänster bland andra inlägg. Denna killen belyser frågan från alla möjliga håll, utan att göra sensationsjournalistik av det.

Det som skrämmer mig mest är att han redan har dömts i mångas ögon, alldeles för många tycker "ingen rök utan eld". Fast synar man de s.k vittnena lite i sömmarna så kan man hitta en hel del frågetecken i deras berättelser och motiv….

Jag hoppas att det görs en grundlig utredning och att en domstol sen får ta ställning till de bevis som kommit fram. Är Åke skyldig så ska han dömas, men är han oskyldig så ska han bannemig frias och kompenseras för ett stort avbräck.

Problemet är att folkets domstol redan har dömt och öven om han skulle frias vid en rättegång så kommer en friande dom inte befria honom från folkets misstankar.

Kom ihåg att det har florerat rykten runt såväl Åke som flera andra travtränare om detta med att "ela" hästar, i väldigt många år. Det har gjorts oanmälda besök på Åkes gård för att leta bevis och då hittade man INGENTING. Man undrar ju om en tränare - vem det än må vara - skulle vara så dum och fortsätta med förbjudna träningsmetoder (som de flesta dessutom anser är totalt värdelösa!) när tränaren ifråga vet att det florerar rykten om saken, eller efter att ha haft STC på plats och finkammat gården….

tezzie
0

Oj, vad många rätt du hade där Anna!! Ska läsa bloggen!

AnnaLundin
0

#5 - egentligen kanske du ska scrolla ner i blogglistan i vänsterkanten för december och börja med det första inlägget efter Kalla Faktas program…

AnnaLundin
0

Jag kan ju också tillägga att jag i egenskap av moderator på travsidan på Buke har tvingats lusläsa trådarna (för att hålla efter dem, så de inte spårar ur) om detta ämne, så jag har nog sett alla argument trettioelva gånger om och lite till.

tezzie
0

Detta är ju oxå intressant

AnnaLundin
0

Här är en till blogg med intressanta vinklingar om saken.

http://www.anders.hesselgren.se/

Lindbygarden
0

Kanon att ni får med allt då kanske man slipper elaka inlägg från andra:o)

Mille
0

Jag tycker att det är fel att han blir avstängd innan han är dömd, för på ett vis får han ju redan ett straff då. Är han skyldig däremot borde han få livstids uteslutelse från stc, men som sagt inte innan han har blivit dömd. Med tanke på ponnytravets dopingstraff borde detta bdömmas mycket hårdare.

Sen känner jag mig lite skeptisk till om det verkligen fungerar. I debatten sa vittnena att de kört hästarna med slaggjord o norsk osv. Jag skulle aldrig våga görs något sådant bakom en häst, slaggjord eller ej. En skrämd häst borde lätt slå sönder en slaggjord, och hur sjutton hinner man dra i norsken OCH använda grisfösaren?

Ledin
0

själv vet jag inte vad jag tycker…. men de som har jobbat med han måste ju ha sett en del oxå, hoppas de talar sanningen så allt kommer fram. så alla får reda på OM detta är falsk eller sant.

youtube1
0

Jag gillar trav o är ine på de men hatar när de slår ihjäl(gjör överdrivna spö drivningar) hästen med spöt föratt vinna.

de till och med lägger tyngder så att hästen springer snabare pga de får man inte ha benskydd.

Jag  det sama i galopp (när man använder spöt).

De är bevisat att travarre har mäst hjärt problem o de flästa psyke problem.

Om Åke har gjort de han sägs har gjort borde han åka fast o inte få ha häst not mera. då hoppas man att de andra kuskarna blir av skräkta av de med el .

Lorita
0

om han är oskyldig då, vad får han för kompensation för avstängning och förtal?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

#12 förklara gärna vad slaggjord och norsk är för nåt, inte lätt att veta på ett ridforum =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tezzie
0

En slaggjord är en rem som fästs över hästens bakdel för att hindra den från att slå bakut helt enkelt. Hästen kan röra sig obehindrat i trav, men får det jobbigare att slå bakut. Den kan ju inte lyfta upp baken som den gör, när den ställer sig på frambenen och slår med bakbenen. Har man lagt på en slaggjord, blir det något svårare för hästen att slå lika högt och kraftigt, som den annars kan göra.

andaloce
0

Jag tycker det är fel att Åke är avstängd innan riktiga bevis finns, och innan den riktiga domen är fast. Tyckar man dömer honom i onödan, än sålänge.

Tror faktiskt tyvärr att det finns fler än en som använder sig av sk grisfösare, fast inte i så stor utsträckning, och säkert fler amatörer än proffs. Att använda grisfösare på häst borde egentligen ge lika mycket negativa svar hos en häst som positiva (alltså att hästen presterar sämre eller bättre).

Jag har inte läst bloggarna, men det kan jag tänka mig är intressant läsning, ska göra det när jag hinner!

Tusen
0

#16 (och ev #17)

Förklaringen på slaggjord är korrekt men "Norsk" är sk. Norskt huvudlag och innebär att man kan reglera skygglapparna. Oftast sätts de så att man kan fälla ner dem under loppets gång för att få hästen mer koncentredad på upploppet. Att det kallas för norsk beror på att man i Norge har förbjudit spö under lopp och för att få hästarna att spurta fäller man ner skygglapparna. Detta har tyvärr bara en bra eftekt de första gångerna.

Bomull eller tussar i öronen har inget direkt namn utan kallas mes för dövning och används dels för att lugna heta hästar (de kan även i vissa fall ha luva med extra dövning), dels kan man hos vissa hästar rycka tussar (och ev luva) för att få hästen att spurta över upploppet.

tezzie
0

#19 Tack, då tar jag bort min förklaring på norsken, haha :-)

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Jag tycker också att straff för överdriven eller felaktig drivning skulle skärpas upp betydligt men det där om att man lägger vikter på hästarna är något man gjorde mer förr för att få hästarna att sträcka ut mer på benen. Används fotfarande inom ponytravet. Även Islandshästar har tyngder för att få fram en fin tölt t.ex.

Och visst får man anväda benskydd i travet. Det har nästan alla travare. De slår ofta på sig på olika sätt och därför skyddas benen mot detta.

Att många travare har problem med hjärtat beror nog inte så mycket på att de tränar för hårt eller felaktigt utan mer på att man jobbar med medveten inavel. Ofta är föräldrarna väldigt närbesläktade och då uppkommer fler ärftliga missbildningar i avkommorna. Du vet alla vill ju ha den bästa hästen och då tror man att genom att avla på en duktig hingst och ett duktigt sto så blir det en duktig avkomma. Är då stoet och hingsten t.ex halvsyskon (och även ibland helsyskon) så bryr man sig inte om det. Ofta är inaveln inom travet mycket planerat.

tantnett
0

Tyvär mår jag så illa över detta så att jag inte klarar av att varken se programmet eller läsa "faktan" om det.

Men har funderat en del över att om det nu är flertal av tidigare anstälda hos honom som kommit med anmälan så bör det ju finnas någon sanningsfakta bakom anmälan?

Och om inte? Varför har då inte dom öriga samt nuvarande anstälda gått ut och dementerat denna grova anklagelse?

Jag har själv jobbat i travstall men detta är för mig fullständigt främmande att använda sig av dessa träningsmetoder. Efter detta TV-program vågar jag knappt tala om att jag arbetat med travhästar.

Men tyvär är det ju så att ju större travstall och mera pengar så blir det till slut pengarna som styr och hästarna blir enbart förbrukningsvara.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Lorita
0

#22 ibland kan det ju vara så att man vill skada en före detta arbetsgivare, sen är nog inte media så intresserad av den andra versionen så det är nog inte lätt att få ut uppgifter som försvarar honom.

Först dömd och sen straff, annars är det något som är fel, bara det att namnet är ute är ju en katastrof för rättsamhället.

Jojaton
0

Hm, jag vet inte riktigt vad jag skall tycka. Såg "Kalla Fakta"-avsnittet. Men var lite skeptisk - det var ett antal anonyma anmälningar. Visst, inte så kul om man blir påkommen och det är sant - men ändå. Kan lika gärna vara påhittat av någon konkurent (iof inte så smart m man blir påkommen) eller bara någon som inte tycker om Åke Svanstedt.
Tycker inte att det är rätt att han inte får vara med i lopp när dom inte vet om det är sant eller inte, jag hade blivit tvärförbannad om jag varit oskyldig och någon stängt av mig! Är han nu skyldig är det ju en annan sak.

Johanna - Instagram

tantnett
0

#23 Om jag skulle jobbat hos honom och det skulle vara så att han är oskylldigt dömd. Då hade jag samlat ihop alla hans anställda och gjort ett demonstrationslopp på travbanan inför TV.

Det tror jag även kunde varit intressant för media. Att då dagens lopp var över så hade utanför tävlan detta lopp visats.

Lorita
0

#25 med vilka hästar då? Dom med körförbud?

tantnett
0

#26 Loppet var ju utom tävlan. Och mig veterligt har ju inte hans anställda körförbud?  Och hästarna hade nog varit det minsta problemet att finna.

Peppe
0

#24 åtminstone 2 st har trätt fram och är inte anonyma. fattar inte varför dom skulle riskera så mycket och bara snacka skit om det nu är så att han är oskyldig, dom förlorar ju mest på det i så fall.

Han blev ju dessutom jättesur och nästintill agressiv när kalla fakta var vid hans stall

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

#15 PRECIS! Hur ska de reparera hans rykte och ersätta honom???

Lorita
0

#28 jag letar fortfarande efter mina shetlandsponnys som jag tydligen inte gav mat Tyst mig veterligen har jag aldrig ägt en shetlandsponny Tungan ute

Marrsson
0

#28 i en annan tråd vi har här på forumet så framgår det att dessa anonyma vittnen är en kvinna och en man som idag är ett par. Kvinnan har tidigare arbetat hos Svanstedt och blev av med jobbet pga att hon hade stulit av en kollega. Dessa två har för ett halvår sedan lämnat sin häst på träning hos Åke. Jag vet inte om jag själv hade lämnat hästen där om jag trodde att sådana träningsmetoder fanns?

Jag tycker att det är fel att stänga av honom från travet. Eftersom ingenting är fastställt så är det fel. Jag undrar som Lorita skrivit tidigare, får han kompensation för de? Det är ju hemskt om han är oskyldig?

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

tantnett
0

#31 Ja människor är duktiga på att sprida rykten. Särkilt om dom anser sig blivit "felbehandlade".

Därför är det ju oerhört viktigt att bli rentvådd och då bör ju personer som vet hur det verkligen ligger till träda fram.

Svanstedt bör ju ha flertal anställda samt tidigare anställda som vet hur träningarna är upplagda samt vilka metoder som används?

Och då detta rykte ju kan skada honom för all framtid och om han dessutom är oskyldig anser jag att hans anställda kunde kanske gjort som jag skrev i #25, det hade ju för hela travsverige samt media rentvått honom.

lisette
0

#28 vem f*n hade inte blivit aggressiv om någon tryckt en kamera i ansiktet och nästan kört över en med en massa påståenden man inte är förberedd på?

tezzie
0

#33 Det var dessutom strax innan lopp va?

Nitro
0

#34 Stämmer bra, alla kuskar är stressade innan löp vilket är förståeligt. Att Åke snäser lite extra ibland är bara han, han har alltid varit så =)

AnnaLundin
0

#33 - Grejen är ju att Åke vänligt lät sig intervjuas av Kalla Fakta-reportern tidigare den tävlingsdagen. Sen återgick han till sitt jobb och alla som varit med en travdag vet att man har banne mig inte tid med en massa kallprat mellan loppen, när hästar ska selas ut, värmas och sen ut på banan etc. När då reportern åter står i stalldörren och inte är nöjd med svaren hon fått, DÅ surnar Åke till och hivar iväg micken för henne - FULLSTÄNDIGT FÖRSTÅELIGT! Tjejen störde ju honom liksom mitt i en arbetsdag!

Fridalej
0

#36 Precis.

Säg nåt som inte folk gör för pengar (menar nu detta att sprida ut i TV).

Nej tack, jag tror inte på det här.

lisette
0

#36 håller fullständigt med dig.

jag tror det handlar om ren o skär avundsjuka o de vill sätta dit honom. hoppas de inte hittar något och att de som är inblandade blir anmälda för förtal.

lisette
0

#36 håller fullständigt med dig.

jag tror det handlar om ren o skär avundsjuka o de vill sätta dit honom. hoppas de inte hittar något och att de som är inblandade blir anmälda för förtal.

Annette
0

Nu är avstängningen förlängd till året ut.

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=92751

Lindbygarden
0

#40 För jäkligt… finns det ngnstans man kan tycka till eller göra…ngt för att uttrycka vad man tycker?

tezzie
0
Molla
0

#42 Så dummt! För snyggt…
Jag har gått igenom ett travstall och det var oerhört prydligt. Allt på sin plats och stallskötare som donade överallt. Så måste det väl vara om det ska flyta!?

tezzie
0

Jag har aldrig heller jobbat i ett skitigt travstall :)

AnnaLundin
0

#40 - man undrar ju varifrån tidningen Ridsport fått den informationen, för enligt www.travsport.se så är avstängningen hävd! Där kan man läsa följande text:

Körförbudet hävs för Åke Svanstedt

081223 kl 12.19

STC har idag beslutat att häva körförbudet för travtränare Åke Svanstedt.

STC gav Åke Svanstedt körförbud tills vidare torsdagen den 18 december. Genom körförbudet har vi haft ytterligare tid och möjlighet att bedöma de uppgifter som kommit fram. Under den tiden har det varit olämpligt att Åke Svanstedt deltagit aktivt genom att köra lopp.

- Vårt utredningsarbete har givit ny information som skall överlämnas till polisen i Skövde. Vi fortsätter vår utredning och samverkar med polisen. Rättsäkerheten kräver att utredningsresultaten sedan skall bedömas av våra domstolar, säger STC:s generalsekreterare Ulf Hörnberg.

Molla
0

Lustigt! Men travsport.se borde ju ha rätt, eller?

tantnett
0

Jo det stämmer som #45 skriver.

Dom sa det på tv-nyheterna i middags.

tezzie
0

Hörde det oxå på nyheterna.