Häst som sticker
Hejsan, Jag är ny här och har en fråga. Det finns kanske redan andra trådar om detta men sökfunktionen funkar ej så bra för mig.
Jag undrar hur man får stopp och hur man säger till en häst som sticker/drar iväg i full fart när man rider?
Hästen börjar redan dra när man börjar trava. Det hjälper inte att rida in på en volt. Även när man skrittar och rider in på en volt så blir hästen starkare och vill börja springa när man går ut från volten.
Jag är ej så duktig, så förklara gärna tydligt. (Jag vet att man inte kan lära sig genom att läsa på datorn men jag är bara nyfiken på hur ni skulle agera i en sådan situation.)
Kastanjegårdens Kaniner

Många tydliga halvhalter och mycket växlingar mellan gångarterna + mycket beröm när hästen gör rätt. Volter skulle jag undvika men jag skulle rida noggranna vägar och som sagt med tydliga halvhalter.

Jag skulle hålla en sådan häst sysselsatt hela tiden. Rida olika vägar, tempoväxlinagr, halter osv. Vad är det för häst du rider?, ålder, ras ?
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#1 Okej, tack för tipsen! Det är lite svårt att rida noggranna ridvägar då det inte finns tillgång till paddock utan man får rida på små grusvägar.
#2 Det är en varmblodig travare på 19 år och hon är alltid jättepigg. Jag har endast ridit henne några få gånger men eftersom hon redan börjar sticka ifrån mig så vill jag kunna förebygga.
Kastanjegårdens Kaniner

OK, lät som på din beskrivning att du red i paddock, volt ute för att lugna hästen funkar inte heller så bra, det kan ge motsatta effekt när du vänder ut volten.
Försök att alltid rida en slinga när du rider ut så du slipper vända hästen för hemåt går alltid fortare.
Jobba fortfarande med halvhalter (ta en förhållning och låt hästen samla sig ett/två steg och rid på igen) gör det ofta. Sen så kan du försöka göra skänkelvikningar, tå tre steg gör en halvhalt innan. Cerpentiner förgående av halvhalter, vid varje ställning av hästen, stanna gör en halt rygga ett två steg. Jobba hela tiden med små mini övningar så hästen är vaken på att det ska komma något nytt hela tiden och inte bara rakt fram. När det är bilfritt så klart 
Cerpentiner rätt utfört lugnar hästen bättre även på ridbanan, genom att man får ställa och tänka halvhalt flera gånger.
Okej, jag var kanske lite otydlig, jag rider alltså inte i paddock.
Jag har försökt att hela tiden få henne att arbeta istället för att bara "gå" men ska fösöka bli änu mer noggrannare med det. Jag ska testa det med serpentiner då det är bilfrit ;)
Om hon skulle sticka iväg hur ska jag då säga till henne att det var fel? För när hon har stuckit en gång så är hon ju på hugget att sticka iväg flera gånger…för jag måste väl på något sätt säga till henne att man inte får göra så?
Kastanjegårdens Kaniner

Man måste nästan se dig och hästen för att helt kunna hjälpa dig.
Eftersom hon är ett varmblod har hon nog gått rätt fort med vagn i skogen, så något som kan hjälpa det är att skritta henne enbart på vägen och hitta små dressyr platser längsvägen där du kan trava och göra övningar, en liten plats i skogen med glest mellan träden där du kan rida olika vägar runt i trav.
Det kan nog vara en bra idé att bara skritta på grusvägarna, då det är där hon har stuckit iväg längs vägen. Jag har fått stopp på henne när jag har lyckats svänga in på någon infart, eller en liten skogsstig, med andra ord: svängt av henne från grusvägen.
Kastanjegårdens Kaniner