Börja rida en äldre häst?
Jag undrar vad ni tror om att börja rida en häst som är 13 år och som endast varit riden som 3 åring? Klurar på att börja rida min donna efter nästa års föl och då är hon 13 år.. Hon är inriden men har gått med föl sen dess..
Totalt vansinne eller kan det faktiskt gå? Klurar på hållbarhet etc..
Anledningen?
Jag kommer ha tre boxplatser och kommer ha henne, hennes som och det framtida fölet. För att vinna lite tid tänkte jag låta henne vila och rida henne lite istället fram till det att sonen ska börja ridas in..

Har hon inte stått på grund av skada så ska det inte vara några problem att lååååååångsamt sätta igång henne.
Jag var just med om ett sto som stått i tre år, nu 10 som är såld och igångsatt. Detta är något som händer ofta för väldigt ofta så förändras folks förutsättningar att ha häst och då kan hästen bli stående några år, innan försäljning eller att man själv kan rida igen.
Ta det bara lugnt som när man rider in en häst så ska det inte var några problem.
#1 Nej hon ska inte ha ngr gamla skador vat jag vet iallfall. T
änkte börja långsamt som du skriver, rida som hon vore en unghäst. Klurar också på om jag kunde hitta ngn riktigt bra som kunde gå igenom henne innan.. Det är ju inte helt ovanligt att de kan bli lite låsta efter flera dräktigheter etc..

#2 då har dom nog varit låsta innan, att gå igenom hästen det är att rekommendera man vet ju aldrig varför hon är satt i avelsboxen.
Tror inte heller att det är något problem om det inte har hänt nåt speciellt m hästen. Testar man att så att säga börja om från början o checka av så tror jag det funkar. Dom har väldigt bra komihåg. Märker jag på mina som vi idkar "ponnyridning" till o från hagen på ibland 

Jag började ju rida min Gobban som 15 åring och han hade ju inte ridits innan.
Jag tänkte jag skulle se vad hon tycker om det.. hon hade haft lite vilja under inridningen så det märks nog rätt snart om hon uppskattar det eller ej.
De kan ju också få en hel del egna idéer kring hur saker och ting ska vara när de gått med föl en längre tid
jag red för 2 årsen en häst i samma ålder (14 år stått sen hon var 4år) o sits som denna :) Jag gjorde så här. Börja som vanligt sadel o tränsträna ut å gå. sen longera henne o sen smått hänga, det syndes att denna häst fatta vad det hela gick ut på o var riktigt snäll. efter 2 v red jag ut med en annan en kort sträcka (20min skritt). Jag tor det e väldigt bra att man arbetar med avelsston att dom får vila från vara avelsto o bygga lite muskler o kondis. Denna dam jag red var en pigg o fjantig men det har hon alltid varit. Hur är hon förövrigt din häst är hon en lugn tror jag det går bra denna jag red var ju en fjant man ändå gick det hela jätte bra :)
Den här damen är en fröken!