Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3246 ggr
jn84
0

Brandlarm?

Vad har ni för brandlarm i stallet?

Det har nu i veckan kommit fram att vi inte har ett enda larm mot brand så nu ska vi skaffa ett som ringer upp en jour. Men vi har inte bestämt om vi själva ska ha den jouren, om larmet ska gå till en bevakningfirma eller dirket till SOS Alarm.

Nån som vet vad det kostar att ha SOS Alarm som mottagare på brandlarm?

hestellen
0

Hmm, har faktiskt aldrig tänkt på det..Har mitt stall typ 20-30m från mitt hus..Men det är en väldigt bra idé! Ska nog försöka fixa det! Vet ingen som har det i stall. Men nu när du säger det så varför inte!

Har ingen aning om kostnad men vet att det kan va aningen småjobbigt. Jobbade/ar som hästskötare där man även ägde ett sågverk som hade larm till SOS o dom ringde alltid vid strömavbrott vilket hände ganska ofta under perioden jag bodde där, vilket ju iof är bra, men vid strömavbrott på natten är det inte så kul o springa till telefonen kanske.. "Hej det är SOS blabla"

Lite skumt o bli uppringd av SOS xD Men som sagt väldigt bra ändå!

lisette
0

det lär nog kosta en hel del tror jag.

vi har inte larm i stallet, skulle det börja brinna hos mig är det redan försent när brandkåren kommer hit ut. tog över en timme för brandkåren att komma när mina vänners hus brann ner/upp.

tezzie
0

Inget larm i de stall jag stått i heller.

Tror det är extremt kostsamt, dels kostar utrustningen, underhållet och alla falsklarm. För väljer man att ha direktlarm så får man betala för falsklarmen, även om du ringer och säger att det är falskt!

*** Kärleken övervinner allt ***

Maliiin
0

Nej inget larm i stallet gär heller!

Vore kanske bra å ha men finns hus precis intill så får väl hoppas att någon ser om det nån gång skulle hända:/

[Jennniie]
0

Vi har ju inget hus intill, utan stallet är fristående. Så ett brand larm känns bra i detta fallet :
O tror nog att larm till oss är bäst. Så man slipper falsklarm o onödiga kostnader. :)

LinneaG
0

Vi har inget larm i stallet, har faktiskt inte tänkt så långt.

Men vi har en första hjälpen tavla och två installerade brandsläckare vid varje ingång/utgång.

jn84
0

Precis som Jennie skriver så ligger ju vårt stall inte vid några hus. Dessutom har vi redan själva larmapparaten med uppringningsfunktion installerad sen ett tidigare inbrottslarm. Så det blir ingen stor kostnad att koppla brandlarm till det.

Brandstationen ligger kanske 2 minuter bilväg bort så det känns som att vi har goda chanser att klara en brand.

Blir nog larm till våra telefoner, men frågan är vad vi gör om det går? Inte så kul att ringa brandkåren direkt kanske om det bara är strömavbrott (om det går för det?). Måste kolla med larmkillen…

hestellen
0

#2 Jag har visserligen brandstationen väldigt nära, kanske tar 30sek om dom gasar snabbt! Men jag tänker inte på att brankåren ska komma i första hand utan att man först o främst ska hinna få ut hästarna!!!! Så jag förstår inte hur du kan tänka att det inte är nån idé :/  O bättre sent än aldrig kankse..

Zadeira
0

Vi har inget brandlarm i stallet. Vi har som nån sa brandsläckare i varje stall (det är uppdelat på två byggnader, en för ridskolehästarna och en för privathästarna), men inget som larmar.

Tyvärr går det så j**** fort om det tex får fart i höet på loftet eller liknande, och då hinner man troligtvis ändå inte få ut mer än möjligtvis ett par hästar, även om man har brandlarm. Folk med stallnyckel (vi har nämligen låst på nätterna med en sån där vad det nu heter-nyckel som fungerar som dörrhantag också) bor ett par hundra meter bort bara, och även om det skulle larmat tvivlar vi på att någon skulle hinna upp i tid.

Men man vet ju inte, och hoppas att man slipper få reda på det.

jn84
0

#9 Jag tror också det går väldigt fort. Men vi har inget hö på skullen så det kanske dröjer lite längre. Och börjar det brinna i tex klubbrummet kanske man hinner göra nånting innan det är för sent..

Säger som du, hoppas man slipper få reda på det..

hestellen
0

#9 Men är inte ett par hästar värt väldigt mycket ändå!? Allt man kan göra o minsta antal man kan rädda i en sån situation är guld värt tycker jag.. bättre o kunna rädda 2 än att förlora alla..

lisette
0

#8 det är oftast inte elden som tar hästarna utan den giftiga röken. sedan är de flesta stall gjorda av trä, innehåller en massa hö/halm vilket gör att det brinner ännu bättre. så nej, många gånger hinner inte brandkåren dit innan stallet brinner upp.

tezzie
0

Jag tycker nog att det är bättre att satsa på BRA information till hyresgästerna i stallet, hur agerar man vid brand, en brandspruta och kanske en kniv (om man behöver skära loss uppbundna hästar).

Fast det är klart, hade man råd med direktlarm och ev. falska utryckningar så skulle jag nog också ha larmat!

*** Kärleken övervinner allt ***

Ledin
0

vi har ett larm som gapar utanför stallet som en stor tratt dels så sak inte djuren där inne blir för döva o rädda men vi sak kunna höra det. Det är rätt gammalt men vi prova det o det funka :) Detta finns även i ladgården och mellan utrymmet eftersom allt är ihoppbyggt så finns det 3 st olika alla börjar tjuta för att man ska höra det. Men det ska väl finnas brandvarnare så det larmas in? för det hade ju vart det bästa. Brandsläckare har vi o brandfiltar har jag skaffat.

[slo]
0

#1 Men det var antagligen för att dom var för snåla för att betala för en batteribackup, alternativt ville ha den tjänsten att det larmade vid strömavbrott. Så behöver det nämligen inte vara ;)

Denna kommentar har tagits bort.
hestellen
0

#Aha, ja kanske det, vet inte..Men eftersom det va ett sågverk så kan ja tänka mig att man vill va på den säkra sidan kanske..