Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4298 ggr
tezzie
0

Vad är detta för träns?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hittade en bild på ett riktigt snyggt träns i en blogg.

Vad är det för träns??

*** Kärleken övervinner allt ***

Maliiin
0

Det sägs vara riktigt bra det där! Kostar typ 3500 men en ja känner köpte ett sånt träns till sitt sto och hon blev mkt lugnare å hoppade riktigt bra efter att hon köpt det tränset! Så det är tydligen väldigt bekvämt för pållen:)

tezzie
0

3500??? Billigt ;)

Men vad ska det vara bra för? Ser att det ligger längre bak i nacken iaf…

Men gud så snyggt!!!

Cilla89a
0

the differens träns.. ligger inte an i nacken där andra nackstycken ligger an.. dem säger att hästen har många känsliga nerver just där i nacken där nackstyckena ligger an på vanliga träns..

jag har hört MYCKET bra om detta träns på många hästar..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Maliiin
0

Som hittat;)

Vet inte riktigtObestämd Men har inte hästar typ några punkter bakom öronen? Så kanske e typ att hästen ska slippa ha tränset liggandes där? Eller äh.. ja har inte en aning:p Haha

Maliiin
0

Svarade visst samtidigt nästan:p Men ah då hade ja ju inte helt fel:)

[louise80]
0

Tillverkas av dyon om jag inte minns fel, saluförs av equalityline

ThunderClap
0

#6 rätt, är Dyon som tillverkar det.

Vi har haft flera i stallet som rider med det (står ju bland en massa hopp och fälttävlanshästar) och de ägarna är väldigt nöjda. Jag var ganska skeptisk till det, men de flesta värkar nöjda och en del tycker att det är stor skillnad. Jag upplever det som snygagre i verkligheten när det kommer på än på bild där jag tycker det är hyffsat fult.

Ledin
0

finns billigare men över 2500 får man iaf ge :) jag tycker inte det e snyggt alls, men det e väl en vane sakt att se som sakt det ska vara bra iaf. Vet om en som köpt det ingen skillnad alls på hästen, men jag sa till henne jaja det är iaf bra för honom :)

fridak
0

hästar är ju lite olika känsliga bakom öronen. en häst i stallet har väldigt breda öronbaser och stördes av något, ägaren kollade munnen på henne först men där fanns inga problem, sen byttes det pannband för att se om det hade någon effekt och sen visade det sig vara nackstycket. hon har inte the difference men en extra padding på nackstycket och det hjälpte en hel del.

jag har bara haft möjlighet att kika på tränset en gång och det var förra sommaren, såg lite roligt ut med de som hade pullarnosgrimma, kryss på båda sidor huvudet och det tog tid för mig att hitta vilket som var bak och vilket som var framX)

exitingsvillemo
0

detta träns ska, som redan skrivits vara mkt bekvämt för hästen.

Eftersom hästen har väldigt mkt nerver just bakom öronen.

Detta träns förminskar riskerna för spänningar i nacken och genom det även rygg och övrig kropp.

Mkt bra lösning, som borde ha kommits på för länge sedan.

Men visst drar man sig lite för att inhandla det just pga det hiskeliga priset. Man borde ju kunna göra sånt här träns till ungefär samma kostnad som ett vanligt?!?

Arkan
0

Varför ska ett speciellt träns vara så dyrt för att hästen ska må bättre och ha ett bekvämare huvudlag…. konstigt :o
Det kan ju inte vara så himla mycket dyrare att tillverka, och materialkostnad..

KallaMigMimmi
0

väldigt smart måste jag säja:)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

ThunderClap
0

#11 Så jäkla dyrt är det inte om man jämför med andra märkes träns med kvalité… Det har varit dyrt då det varit en helt ny uppfinning däremot, men som det sagts i tråden de finns att få tag i för under 3.000kr nu.

joooossan
0

Tror det hade passat super till min hästpolla som endå är så rädd om sina öron, ingen som kan köpa det åt mig !? ;)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

exitingsvillemo
0

#13 jag hör ju till dom, som förmodligen aldrig kommer köpa ett träns för 3000 :- , oavsett märke. Det är högt över min prisgräns.

pippa__
0

#15 *räcker upp handen* Jag me!! Skulle ALDRIG falla mej in att köpa ett träns för de pengarna…

joooossan
0

Jag har däremot en "kontakt" om någon är intresserad att köpa det nytt av affär för 2065:-
Mörkbrunt, cob.

Jag själv vill ju ha svart isf dessvärre :/ Fortfarande mycket pengar men betydligt billigare.

pippa__
0

Men vrf är detta tränset så mkt dyrare än ett vanligt? Lika mkt remmar och skit ju och samma slags läder?

exitingsvillemo
0

#18 vänta nåt år till, så finns det säkert ett lågpris-märke för 400-500 ;o)

Det är nyhetens behag som gör priset, tror jag.

pippa__
0

Mmm förmodligen är det så :P

Löjligt bara med sådana fantasipriser på ett träns!! Och folk köper det!! :O

Teja-Bea
0

Det är jättevanligt att träns ligger och trycker bakom öronen på hästen. ofta pga för kort nackstycke eller för kort pannband.

Detta kan nog vara ett bra alternativ

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Lindbygarden
0

Jag skulle aboslut kunna tänka mig att köpa det!

Får väl använda det när jag inte dressyrar…

tezzie
0

#22 Nytt nick?

joooossan
0

#22 Varför inte använda i dressyr då? :)

Kimpa
0

# 18 om du tittar noga på tränset ser du att alla sidstycken, "käkremmen", nackstycke och pannband är utskuret utan någon skarv.Ett normalt träns består enbart av raka remmar som man syr till ett träns. På denna går det åt betydligt mycket mer jobb och material då det blir mycket spill av att skära till alla svängda delar.

pippa__
0

#25 Jo kanske lite mer jobb, men man behöver ju itne överdriva.. :/

Lindbygarden
0

#23 Japp:o)

#24 Det går absolut men lite svårt sen när man ska rida på kandar.. Sen vet jag inte om det är godkänt på tävling (dressyr) ngn som vet?

Men om det är bekvämare för hästen så vi hoppas att det är godkänt samt att det kommer en kandarvariant.. om det nu inte tom redan finns!:o)

SHV-Pysen
0

det verkar vara ett väldigt bra träns! Hade inte ning om att hästen hade känsliga punkter bakom öronen men det har ju hundar i för sig så det är ju bara logiskt ^^,

ThunderClap
0

#27 det finns särskilt framtaget kandar!

joooossan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#27 Som #29 skriver finns tränset i kandar, bifogar bild ;)

Lindbygarden
0

#30 Oj vad spaaaaacead den pållen såg ut *fniss*

Ja då är det ju bara att tuta och köra.. man får alltså tävla med det?

joooossan
0

#31 Hahah, joo x) Finns fler bilder inne på Dyóns hemsida ;) Det borde man väl få eller ? :S

ThunderClap
0

Mindre säker om man får tävla dressyr med varken kandaret eller vanliga tränset, men har inget TR hemma, någon som kan slå på det eller är mer vaken än mig och kan slå på nätet om det finns någonstans?

Jojaton
0

Usch, jag tycker att det är skitfult ><' men visst, är det bra för hästen så…

Johanna - Instagram

Marija
0

Tyckte faktiskt också att det var riktigt fult ^^

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

KallaMigMimmi
0

Om man ska använder pessoa är nog detta väldigt bra för hästen.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Trojaa
0

Väldigt fult träns. Men är det bra för hästen så. Inte för att jag skulle köpa det. Speciellt inte för typ 3000…

MonteMira
0

När jag var på praktik hos Emma Emanuelsson så hade de fått ett sådant träns att prova…Men de tyckte inte om det då det bara åkte fram iaf :P Men själv tycker jag att det är väldigt snyggt!

kudden
0

Tränset har en fördel, men en nackdel. Fördelen är att det ligger inte på nerven vid atlaskotan i nacken, vilket många är väldigt känsliga på. Den ligger heller inte an mot öronen som kan störa hästarna. MEN den sitter däremot åt under tungan, vilket leder till att hästen inte kan svälja som den ska och den får tryckskador under tungan. Man får avgöra vad hästen är mest känslig för helt enkelt.

tezzie
0

#38 Men då kan man ju inte ha spänt åt tränset ordentligt, för det ska ju inte kunna glida om man spänner rätt…

#39 Intressant Skrattande