stångbett
Kan någon förklara för mig varför man inte ska ha delat stångbett. Jag vill ha en utförlig förklaring så jag kan förklara för min kompis som använder ett tvådelat pelham till sin häst.
Finns det något positivt med delad stång?
om man rider med två tyglar så kan man inverka som ett vanligt tvådelat bett med den "övre" tyglen men som någon sagt tidigare så blir själva stångverkan litet sladdrig….
Men jag ser gärna att någon kan förklara detta vidare :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

ingen annan?
Att rida på ett ledat bett med hästångseffekter (stång=rakt bett) är som att rida med ett vanligt ledat bett, men att beroende på utformningen på bettet går det upp mer eller mindre i gommen.
Man måste tänka på att hästar trivs olika på bett som verkar på lanerna, eller tungan. Ett rakt bett påverkar lanerna, ett ledat lanerna de ligger alltså i munnen på två olika sätt. Ett rakt bett kan vara skarpare för en häst för den tycker det är obehagligt, medans en annan häst upplever ett ledat bett skarpare, för den tycker det är obehagligt. Därför ska man lyssna på hästen och min personliga tanke är att hävstången ska bort oavsett vad. Sen spelar det ingen roll om det är ledat eller ej då det ger olika effekt på olika hästar.