Vinterträning för hopphäst?
Ni som har hopphästar här på ridsport, hur lägger ni upp er träning under vinterhalvåret för att förbereda er inför kommande säsong?
Det är ju inte alla som har ridhus att träna i :(
Berätta gärna =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Min tävlingssäsong slutar aldrig riktigt. Nyårshelgen är jag i Mechelen och tävlar med några hästar för att sedan åka på en liten lokaltävling i Sverige den 4:e på andra hästar. Eftersom jag har så många hästar varierar jag när hästarna vilar så vissa vilar våren o andra hösten osv. Men i deras uppbyggningsperiod som vi kan likna det med tränar jag mycket styrka och lydnad. Du säger att du inte har något ridhus? Jag e lite bortskämd så jag har de, men har inte alltid haft och tycker fortfarande bäst om att rida ute.
T.ex. bästa styrkeövningen för bakbenen är kort galopp. Myten säger att man inte ska rida på hårt underlag, de sliter ju på lederna, men är en gudagåva för senorna. Därför kan man galoppera jättelångsamt på grusvägar och asfaltsvägar. På hårda vägar kan man träna övergångar halt-kort trav är även de både styrkeökande och lydnadsövning. Skänkelvikningar, bakdels och framdelsvändningar. Har du tillgång till en skog brukar de oftast finnas relativt bra underlag om de inte är för blött? Rida i djup snö är ju härligt, se till att intervallträna mycket. Galoppombyten är jättebra träning!
Det var allt jag kom på för tillfället=)