Foderstat till föl?
Jag har tankar på att köpa föl och skulle vilja ha lite tips på vad föl äter utom hö/ensilge.
Vad äter ditt föl? Vad skulle du ge?
Har läst mycket om att foderstaten hästen får som liten påverkar resten av livet.

Vad man ska ge beror ju alldeles på grovfodrets värden.
Jag funderar på samma sak.. Men när hästarna går på bete och fölis har lärt sig äta riktig mat då ? :/

Men tips på vad man kan ge utöver grovfodret?

#2# Frågar du mig? Då innehåller ju betet höga värden. Om fölen diar samtidigt så är det ju ok.
Men har man ett föl som ska växa upp över vintern så är det ju jätteviktigt med ett bra hö. Allra viktigast är att veta värdena i det när man har föl och dräktiga ston. Och då även mineralerna.

Jag tror tyvärr att vi har ganska dåligt hö, var så svårt att få tag på i år.
Fölet är född 0806, han kommer bli stor häst, mellan 160-165 i manken men ganska lätt i typen.
OM du har ett ganska dåligt hö bör du ge så mycket lusernhack som möjligt i stället för hö.
Min erfarenhet är att det brukar vara svårt att få i halvblodsfölen så mycket proteiner som de behöver även om man har ett riktigt bra grovfoder. Ett proteinfattigt grovfoder gör det näst intill omöjligt att få till en bra foderstat till fölet.
Så, lusernhack kombinerat med proteinrikt kraftfoder av något slag - vilket fabrikat använder du helst?

#6 - hittills har jag bara haft havre, betfor, mineraler och vitaminer till mitt hbl sto. Det är väl Krafft på mineralerna.
#6 - havre är inte idealiskt för fölutfodring, det behövs något med mer proteiner i. Har du lätt att få tag i Krafft så välj Groov 125 eller K. Pluss grön att komplettera med.

#8 - Det jag skrev ger jag till mitt sto idag, hon är 14 år.
Ska åka förbi granngården imorgon och kolla.

Våran fölunge förlorade sig mamma nyss, endast 4 månader gammal. Och vi blev rekommenderade att ge honom hö/hösilage, lucern, blandkross & vitamintillskott.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Anna har gett dig jätte bra svar där.o)
Du undrade över hur mkt min kille får idag. Han är ett halvblodsföl på 7.5 månad. Stor och jag räknar på en vuxenvikt på iaf 650 kg- skulle nog kunna komma upp på 700 tror jag om han går över 1.70 vilket jag minst tror att han blir. Han får alltså fri tillgång på hö med 8.3 MJ och 56 smältbart. 3.8 kalcium och 1.5 fosfor..
Jag har därför valt 700 kg som vuxenvikt. Den mängden hö jag räknar med att han pillar i sig är dryga 6 kg MEN nu diar han fortfarande dagtid så kraftfodergivan är inte maxad.. Då blir det för mkt av det goda.
Så han får 1.3 kg lusernpellets ( räknas som grovfoder) + har sänkt havren till 300 gram ( mer energi och mindre protein jämför med lusern också högre fosfor) +70 gram soja ( för att få upp proteinet). Han får också en halv liter betfor som blötläggs..
Därtill får han lite mineraler, evitamin och tokosel en gång i veckan..
OBS! Detta är alltså inte max då han egentligen ska ha mer enligt foderstatsberäkningen men där tas inte hänsyn till ngn digivning!
Så när han är helt avvand kommer givan att höjas.
#10 - ett fyra månader gammalt föl borde få fölpellets som är mjölkpulverbaserade. Hans tarmflora är inte på långa vägar tillräckligt utvecklad för att tillgodogöra sig näringen i grovfoder ännu! Hade det varit mitt föl hade jag tagit bort lusern och blandkross och ersatt det med fölpellets!
Blandkross - innehåller det dessutom korn? Korn är direkt olämpligt som fölfoder pga sitt låga lysin-innehåll.
#12 håller med dig.. knepigt av vet att inte rek ngt av de riktigt bra fölpellets som finns på marknaden…o(
Hade inte du ngr bra länkar till fölpelletstillverkare?
#13 - veterinärer har sällan riktigt bra koll på det där med utfodring.
Fölpellets finns bland annat hos Dodson & Horrell, Salvana m.fl. Kolla bland alla fodertillverkare för många av dem har fölpellets - men tyvärr INGEN av de svenska, dvs varken Krafft, Hippo eller kvarnby har… :(

#12 , himla tur att man har er här på nätet. Det är våran vet. som har rek "fel" två gånger. Man lär sig av sina misstag i alla fall, tack för hjälpen!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

I fredags åkte jag och pratade med en foderexpert från Krafft. Hon tyckte jag skulle ge Groov 125. Och jag fick även alla papper så jag kan skicka in hö för analys. Så skulle jag återkomma till henne när jag fått svaren och då diskutera vad han kommer behöva äta.
#16 - Groov 125 är det bästa som Krafft har att erbjuda i fölfoderväg. Till äldre föl (ca 8 månader och äldre) fungerar det oftast bra men till yngre föl är det enbart att elda för kråkorna, då deras tarmflora inte klarar av att utvinna någon näring ur ett såpass grovt foder.