Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 676 ggr
Alexaandraa
0

Clear round. Frågor.

Jag ska vara med på en Avslutningshoppning (Clear Round) den 6 januari. Och jag tänkte att jag skulle anmäla mig på 70 eller 80. Men problemet är att jag bara hoppat 70 (Och då nästan går han över hindrerna XD ) Men jag vet nte riktigt än, men om jag väljer 80, ska jag tänka på något då? Är det svårt när det är högre? Ska man ha mer fart? m.m

Smex
0

Det bror på vad han är tränad i för höjd. Om han är bara tränad i 70 cm så borde du ta det. För att hoppa en hel bana på 7-8 hinder är väldigt påfrestande gemförelse ett eller två hinder på 70 cm.

Så det är mer hur din häst skall orka.

Ledin
0

om du tycker att han bara går över hindrerna så ska det itne vara några probs för han att hoppa över 80. vad du ska tänka på är att träna lite på högre hinder, mera fart ne men du ska tänka på hur banan är o som #1 träna det e itne bara ett par skutt på hinderbanan :) han ska orka med. Sen 2 rundor en på 70 o en på 80 tänk på träna så han orkar detta. Du kan ju fråga om lite hjälp av nån kunning person för lite tips o hjälp träna lite.

Zaphix
0

Men hon går väl på ridskola? Har jag fått för mig..

Och då är nog det bästa att fråga din ridlärare vad hon tror du kan klara. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Marrsson
0

Hade jag vart du och skulle tävla sköthästen så skulle jag istället hoppa 60cm + 70cm och tagit hem i alla fall en rosettGlad

Eftersom du bara hoppat 70 innan så tycker jag definitivt inte att du ska prova 80cm på tävling. Även om hästen kanFlört

Lycka till!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Alexaandraa
0

Jo jag går på ridskola :P Är skötare på Fantomen, men jag får faktisk inte hoppa honom :S

Han har ju hoppat bana på 90-100 cm, så 80 borde inte va nåt problem, men jag vet fortfarande inte vilken höjd jag ska hoppa. Men om jag är osäker så tar jag ju 70 och om det går bra kan jag ju alltid efteranmäla mig..

Marrsson
0

Lycka till i vilket fall!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

olina95
0

Alltså jag skulle själv inte välja en höjd jag aldrig hoppat förut, men om du vill det, och känner att det kommer gå bra, så;

ta större svängar, för det är trotsallt högre, ha mer fart, kom rätt på hindret, liksom i mitten och gör inga snäva svängar, om den inte är jätte smidig, men eftersom det är första gången du hoppar det så borde du ta nästan överdrivet stora svängar, och hoppa det nån gång före, det skulle jag gjort, för på tävling är allt anorlunda.

Lyxcka till!:)

Thorsson
0

#5. Vem ska du hoppa om du inte får hoppa din sköthäst?
Och har du bara hoppat 70cm, så är det nog inte så passande att hoppa en bana på 80cm första gången. Har du bara hoppat 70cm, ta då och tävla det eller 60cm.

Haag
0

Tycker inte att du ska tävla högre än vad du tränar. Om jag hade tränat på 70 cm så hade jag hoppat 60-70. Men om du har möjlighet att träna innan tävlingen och det känns bra, hoppa då 80, men gör inte det första gången på tävling tycker jag (:

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Alexaandraa
0

Om jag inte får min sköthäst så blir det så att jag väljer att inte vara med ;)

Asså jag har hoppat 80 med honom en gång förut, men det var för några månader sen. Och han ska hoppa 60 och 70 med två andra personer och om han vägrar och så på 70, så stryker jag mig. Har ändrat höjden till 80, och jag vet att det är lättare för hästen att riva om det är högre, om han river så gör det absolut ingenting, och jag kan ju säga att han går som bäst när det är högre.

Man måste ju ta lite risker ibland också ;)

Alexaandraa
0

Jag skrev ju att jag bara hoppat 70 innan, men så kom jag på att jag var med på en extra hoppning på ridskolan. Så att ni inte tror att jag säger att jag hoppat 80 bara för att ni ska säga att jag ska ta den höjden ;)

olina95
0

om du känner dig säker, så testa, man kommer ingen vart inom hästar genom att inte testa, man måste testa och se vad som passar sig själv och hästen bäst, när man kommit på det, då kommer allt gå jätte bra! Lycka till!

olina95
0

om du känner dig säker, så testa, man kommer ingen vart inom hästar genom att inte testa, man måste testa och se vad som passar sig själv och hästen bäst, när man kommit på det, då kommer allt gå jätte bra! Lycka till!