Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 1414 ggr
Lina
0

Wintec hopp köpes.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här som har en Wintec cair hoppsadel till salu i framtiden? framtiden= när jag köpt häst.

Till inte alltfördyrt pris.

MiaMaria
0

Skkickade med min jag hade till Musse till dom som köpte honom. Jag köpte den för 5000 och dom gav en 1000-lapp för den bara så jag skulle bli av med den… Annars hade du haft första tjing på den =)

Lina
0

så typiskt:/ hehe tack iaf;)

Thea
0

Hur kan du vara säker på att en Wintec passar just den häst du köper? *nyfiken* 

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Lina
0

jadu det har jag ingen aning om.. men det kan jag ju inte veta om någon sadel.. men det går ju o ändra bommen på en sån också är där cair. etersom jag ska ha en unghäst så chansar jag på en sån.

emsems
0

vänta då med att köpa sadel tills du har en häst… det är supersvårt att hitta någont som passar och man vågar inte köpa fel.. lika bra att spara pengarna och köpa när du har hästen hema och kan prova

Lina
0

jag hade inte tänkt o köpa sadeln förrens jag har hästen.

Mandysan
0

Jo men en wintec passar ju i princip ALLA hästar, visst det finns undantag men dom är inte många. Av ca 30 sadlar som jag har provat på min häst är wintec och bates dom enda som passar. Inga andra sadlar.

(Wintec och Bates är precis samma sak förutom matrialet dom är gjorda i)

Thea
0

#7; Nja, inte riktigt sant. Det är inte bara bomvidden som ska stämma för att en sadel ska passa. Det är många fler faktorer som ska stämma in, rörelsemönster, mm.

Jag har också tur, min häst kan ha Bates/wintec, men JAG kan inte rida i dom sadlarna på henne pga hennes rörelsemönster. Hon puttar fram mig för mycket i sadeln pga hennes stora aktion med bakben och rygg. Därför fick det bli en annan!

//I

mazze
0

Wintec passar inte alla! Hade faktiskt tur o fick tag i en som passade på Bus nu. Men köpte en för flera år den som jag aldrig fick bra på Bus. Jag har nu köpt en allround, provade även hoppsadeln men den låg förfärligt illa på henne så var inte så säker på att det funkar. annars så är det faktiskt bra om det funkar då man bara kanske behöver byta koppjärnet vid förändring.

Mandysan
0

#9 var den gamla en CAIR? eller var den ullstoppad??

mazze
0

Den var ullstoppad.

Mandysan
0

#11 Okej, dom ullstoppade sitter inte lika bra…

mazze
0

Nej, men Cair är bra men är ändå inte säkert att det passar. Är ju som sagt bara att kolla skillnaden på hopp- o allroundsadlarna. Allround gick men inte hopp.

Mandysan
0

#13 Jag har oxå hört om den skillnaden.:/ Men allround och dressyr modellerna passar många iaf…

mazze
0

Ja, dom passar nog bra på dom som har "normala" ryggar, en sådan sadel gör man ju inte så mkt special på. Jag har ju svårt att hitta sadlar pga av min hästs rygg men fick den här att funka trots allt (med lite fusk av en fårskinnspad).Oskyldig

Mandysan
0

hehe min häst har en h*lvetes rygg! Det är bara wintec som ligger bra på henne….

mazze
0

Det är ju bra det. Min har låg manke med rak,kort o rund rygg. Huvudsaken är att man hittar något som passar o som man trivs i. Tycker att det är en bra sadel för pengarna! (bara det passar)

Mandysan
0

#17 Japp visst är det en bra sadel;) min häst har problem pga att hon har broskbildningar i bogen och hög manke.

Syrran har precis köpt en Bates…Den är tydligen ünderbar..;)

1111
0

Köp sadel efter hästen, inte bara för att sadeln ser bra ut eller du tycker om den, det är mkt stor chans att den inte passar!

Även om du kan vida ut bommen så finns det mängder med andra viktiga punkter som även ska passa för att sadeln inte ska göra ont.

/V

Mandysan
0

#19 I och med att sadeln är stoppad med luft så formar den sig efter hästen….Det minimerar risken att sadeln inte skulle passa.

Thea
0

#20 Om det ändå vore så enkelt….Visst, den är luftstoppad, men den luftstoppningen jämnar bara ut små, små avvikelser. Det är ett rent försäljningsknep från tillverkaren om att de ska passa "alla" hästar i och med luftstoppningen! Trots att den är luftstoppad måste ändå sadeln passform passa hästens rygg under arbete.

Lite info om cair-systemet: Den övre delen av bossan är ullstoppad helt enl traditionella sätt och det är bara mot hästen en tunn luftstoppning finns. Till skillnad från flair där hela bossan är luftstoppad. Luftstoppningen hos cair ligger också i små "fack" och det gör att luften bara kan röra sig inom ett väldigt litet område och justera just inom det området. Det minskar luftens förmåga att jämna ut en icke passade sadel. Det luften ffa gör är att "dämpa" musklernas rörelser till själva sadeln och luften kan upplevas "mjukare" av hästen och det kan göra att dess vilja att använda ryggens muskler ökar. Men fortfarande måste sadeln passa just den hästen och det är långt ifrån bara bomvidden som ska stämma.

//I

1111
0

#20 Luftstoppningen gör ingen skillnad emot andra stoppningar, den kommer fortfarande ha samma utformning i grund och botten. Är det bara stoppningen som sitter ivägen för dig på en annan sadel med normal stoppning så är det lätt och biligt att ändra på.

Luftsadlar är annars även svårare att hitta hästar som passar än ullsadlar. 

/V