Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 565 ggr
JoJos
0

Hej Hopp i kylan

hoppas ni alla har de bra där ute i vårt avlånga land.

själv har jag de inte så värst bra. hunden haltar nåt ofantligt mycke på bakbenet, o hästen blir jag av med på lörda *snyftar*Gråter

känns inge kul =/

någon som har en solskens historia att muntra upp med??Fundersam

MVH

Rökkvadis
0

Stackare! vad händer med hästen på lördag ska den flytta eller?

JoJos
0

Gråterja jo de e juh så jag fick henne av en gubbe som inte har varken intresse eller kunskap av att ha henne.. innan jag fick henne hade hon stått i 4 år och inte blivit värkad på över 1 år. kunde knappt gå,nu är hon så fin ser inte ens ut som samma häst.

vi skulle precis skriva papper på att han gav henne till mig, men då kom han juh på att hon ser juh ut som en häst nu och inte ett åbäke längre o att hans gård behöver en häst som "livar" upp stället!!

har aldig kännt att jag kunnat mena ordet HATA men nu kan jag säga det och mena det till 1000000000000%Gråter

gejsa
0

Hej!

Men tog ni inga kort på henne när hon kom? Jag menar att ni kan gå till Miljö och hälsa som tar hand om djur som inte sköts och visa fotona. Tala sedan om alltihop hela historien. Han kanske rent av är känd hos dom att han inte sköter djuren. Varför väntade ni så länge som ett helt år innan ni ville ha henne? Muntligt avtal gäller ju det står ju ord mot ord. Har han sagt att ni skulle få henne förut så kan ni ju propsa på det. Jag skulle aldrig lämna ifrån mig henne om jag vore du om ägaren verkligen har misskött hästen.

Carola

Kiara
0

Muntligt avtal gäller om man kan bevisa vad som sagts och uppstår en tvist så är det den som vinner på affären som ska bevisa fakta. I detta fall är det den som köper/får hästen som ska bevisa att den har rätt väl så knivigt.

Det finns undantag när det gäller muntligt gäller och det är vid fastighets affärer, mitt råd är skriv alltid, även vid små avtal och alltid när djur är inblandade för då är det mycket känslor med.

Jag har just tvistat (hus) om hur vida muntligt gäller och då vi hade helt olika uppfattning om vad som sagt så blev det stora pengar ut till våra advokater.

Det kan vara bättre att erbjuda sig att köpa hästen. En advokat arbetar till stor del som medlare och då är det bättre att bete sig som en vuxen från början och kompromissa. Vi betalade advokaten 10 000kr och det var inte många timmar som han fick lägga ner.

JoJos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med er till fullo. jag har tyvärr inga kort och tror inte heller att dom som äger gården där jag har henne har det heller.. Hästen stog redan där när jag kom och då hade dom redan verkat ner hovarna rätt fint o så men hon va juh inte särskillt vacker alltså rätt bening och kunnde juh som sagt inte gå,Fundersam så här såg hon ut för ett halvår sedan så kan ni juh jämföra med den bilden som jag la in i första inlägget..

MVH

*L*
0

aj då det var inte bra men det blir bättre jag har en historia:jag ska provrida en valack snart spännande

gejsa
0

Ja, om det är som du säger att hästen var vanskött så kan väl dom på gården vägra att lämna tillbaka hästen. Jag antar att det är en travare. Inte för att vara elak nu men det är ju oftast dom som blir vanskötta för att dom är så billiga att få eller köpa för några tusenlappar.

Om gubben ändå bråkar så vad ska han göra eg? Tror inte att han vågar stämma er för att han inte får tillbaka hästen. Försök ha is i magen och vägra ge tillbaka hästen så får ni se om gubben går vidare. Tror inte att han gör det faktist. Har han lämnat bort hästen ett helt år så kan ni ju först begära stallplats för ett år och mat som den fått. Om inget är skrivet där så kan han ju inte bråka heller. Var dom som äger gården fodervärdar eller har dom något papper på att dom skulle sköta hästen ett helt år gratis och sedan bara ge tillbaka hästen?

Carola

JoJos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.. Det är INTE en travare hon är korsning fullblod/arab.. nä inga papper hade blivit skrivna alls. gubben ville att hästen skulle stå hos dom för att hon skulle få sällskap,och att dom fick göra vad dom ville för han har inget intresse alls..

Men något kul med de hela är att idag blev det bestämt att jag nästa vecka ska kolla på en häst =) en jätte fin arabvallack på 8 år Skrattande

gejsa
0

Oj! Där klampade jag rakt i klaveret tydligen. Trodde bombis att det var en travare. Såg ut så på bilden också. Den första bilden som du har får jag inte upp. Har bara sett den när hon står inne i lösdriftshall eller något. 

Fullblod/arab säger du. Kanske inte konstigt att gubben hade svårt att ge hästen mat så den blev fin i hullet. Araber och fullblod är ju oftast svårfödda.

Har ju själv ett fullblod/halvblod hemma. Glad 

Det verkar som om ni redan har gett upp. Synd! För jag tror nog att ni hade vunnit annars. Att ge tillbaka hästen blir kanske bara synd om hästen. Att den kommer att gå ner i vikt igen och må dåligt.

Varför haltar din hund då förresten och vad är det för sort?

Carola

Kiara
0

Jag måste rätta dig fullblod är svåra att få i hull men araber där är det inte så jobbigt faktiskt men det är klar fullblodet kan ha slagit igenom. Araber är mycket sundare hästar än vad dom har ryckte för det är faktiskt en ursprungsras.

JoJos
0

hehe jag har annars en bild på min sida på henne de e samma som jag la upp som första bild..

jag har inte gett upp men jag vet inte vad jag ska göra heller då jag känner att jag står rätt ensamLedsen

tjejen som äger stallet är juh samtidigt glad att bli av med henne för då slipper vi gubben men lessen för att hon försvinner,

men om inte annat så får jag väl se hur de går tänkte åtminstone låta de gå några dar och se vad dom gör med henne.. gubben har redan djurskyddsverket på sig för att han har för mycke hjortar o för liten mark.. mm,mm,mm,mm så blir de något som inte går som de ska med hästen så kan jag garantera att jag hellre klmpar upp dit o tar hästen med mig hem och blir anmäld för stöld.Fundersam

gejsa
0

Svar till Kiara!

Jag har aldrig ägt en arab men alltid hört att araber är svårfödda och även heta. Är det inte så?

Det stod en arab hos mig och ägaren sa själv att hon var ovanligt lättfödd men i vanliga fall är dom svårfödda. Detta sa alltså en arabägare till mig.

Svar till JoJo!

Men om redan djurskyddet är där och snackar med gubben så skulle jag ringa dom och tala om som det är. Att han vill ha tillbaka hästen och ni vill behålla den osv… då kanske dom säger att vänta med att lämna tillbaka den för vi ska snart göra något drastiskt. Kanske så som att ta hjortarna från honom och att han ska få djurförbud kanske. Då får ju hästen flytta iaf.

Vänta du med att titta på hästen som du skulle göra i veckan. Det kan ju bli så att du får behålla hästen i stället.

Carola

JoJos
0

Jag har nu ringt till djurskyddet och de svar jag får är att jag har inget direkt bild bevis på hur hon har sett ut innan men de jag kan göra är att vänta och se hur hon blir skött och är det så att hon blir misssköt igen så kommer dom gå in och göra något åt det då..Fundersam

JoJo*

gejsa
0

Ok! Så dom tyckte att han skulle få hästen och få ytterligare ett djur FAST HAN HAR FÖR LITE MARK ÅT SINA HJORTAR? Otroligt!

Man kan ju undra vad djurskyddet är till för eg.

JoJos
0

Ja jag usch*stampar i golvet* fattar mig inte riktigt deras syn på vissa saker ibland.. blir så arg och lessen.SkrikandesSkrikandes

Har du sett båda bilderna nu på henne? är det kanske inte så mycke skillnad??

gejsa
0

Nej, jag får inte fram den första bilden. Förstår inte varför.

Kan ni andra se båda bilderna?

gejsa
0

Joooooo nu kom den! Bara poppade upp liksom. Har ju modém som går väldigt sakta så det måste ha varit det.

Ja, på den här bilden ser hon ju fet eller dräktig ut iaf. Fast hon går ju på bete så……Ser fin ut annars.

Har ni frågat gubben om ni inte får köpa henne då?

JoJos
0

SkrattandeJo hon var riktigt fet efter betet *L* och jag kan juh hålla med om att hon såg dräktig ut oxå Räcka ut tungan

Jo visst har jag fråga men han gnäller bara om att han har haft henne sen hon va föl och det är en tävlings häst,hans går håller på och för falla utan livet som hästarna lever här,mm,mm,mm,mm.

MVH