Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 663 ggr
Lina
0

vitaminbrist

vad finns det mkt vitaminer i? jag har vitaminbrist och skulle behöva ta igen det.

gejsa
0

Hur vet du att du har vitaminbrist?

Efter sommaren så borde du inte ha det tycker jag. Solen har gett dig vitaminer. Alla grönsaker man äter nu på hösten osv osv

Vad för vitamin saknar du tror du?

Lina
0

jag har inte ätit ordentiligt på en vecka kanske och är trött och har huvudvärk.. jag är hemme från skola pga det.

gejsa
0

Ja, men det är ju inte vitaminbrist. Du har ont i huvudet pga att du kanske ligger mer än vanligt och dricker för lite. Trött blir man ju av att inte äta också. Är du förkyld eller?

Thea
0

Vitaminbrist bör du ta blodprov för att se. Börja inte mickla med burkar i onödan! Ät mer grönsaker och frukt om du är orolig.

På din beskrivning låter det som generell "närningsbrist" dvs kroppen går "soppatorsk". Jag får liknande symtom när jag vet med mig att jag ätit dåligt. Får en rungande huvudvärk, matthet och allmän vilja att sova. Det som hjälper är att äta, riktig lagad mat!

Kan också vara som gejsa skriver; en vanlig hederlig bonn-förkylning! 

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Lina
0

okej, det var näringsbrist jag tänkte på.. trodde faktiskt att det var ung samma sak. Förkyld är jag inte så jag har nog fått soppatorsk;)

lisette
0

det finns ju mycket vitaminer i clementiner och apelsiner. jag har snart ätit ett kg clementiner sedan kl 18,30, jag är tokig i clementiner vilket visar sig på mina gula trevliga naglar…

men vitaminer kan du ju äta ändå, jag äter mitt val kvinna +järntabletter. har otroligt dåligt järnvärde i blodet.

[slo]
0

#6 hoppas du vet hur magen mår av för mycket clementiner också… ;)

m'Lady C
0

Jag åt mitt val kvinnainnan, tilslammans med fiskleveroljekapslar och vitlökskapsalr…… snart dags o börjaemd det igne nu för jag vet hur dåligt jag mår rent kroppsligen vintertid…..

Fanken! Har glömt skörda johannesört denna sommaren okcså! >.<

lisette
0

#7 har faktiskt inte märkt ngt än, kan bero på järntabletterna..

Lorita
0

För mycket C-vitamin vid järnbrist är ju inte det bästa då C-vitamin hindrar kroppen från att ta upp järn.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

hm det hade jag ingenaning om… jag som älskar clementiner. vad ska jag nu göra då?

Lorita
0

Ät inte citrusfrukt i samban med maten men ta järntabletterna när du äter. Ät frukt som mellan mål.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

precis det jag gör… :D

tessa
0

#10: Trodde det var tvärtom - när man äter järnrik mat, som t.ex spenat, lever osv. så ska man ju helst dricka apelsinjuice eller inta annan rik c-vitaminkälla samtidigt eftersom c-vitaminet gör att kroppen lättar tar upp järnet - är det inte så?

Wanilj
0

hmmm… ja c-vitamin underlättar för kroppen att ta upp järn… Doc ska man undvika kalcium samt kaffe och te när man tar järn eller äter järnrik kost..

Skulle rek. ett besök hos läkaren för att kolla sänka och hb…

Se över din dagliga kost och se vad du äter/ inte äter…. Trötthet kan bero på mkt men är inte ovanligt vidfsa järnbrist..

Jag har haft mkt problem med mina blodvärden i samband med graviditet och förlust av blod vid förlossning…

Wanilj
0

just det…. se över hur ofta du kissar samt färgen… dricker du för lite så är ju urinet mörkt!

Som sagt det kan bero på väldigt mkt så tala med läkare!!!