spatt?
hej!
letar efter en foderhäst och ahr hitatt ett underbart ponnysto MEN hon har utläkt spatt.
det jag vet om spatt är vad jag fått veta det närmsta dagarna. att en spatthäst behöver längre tid på sig att rida fram. och att utläkt spatt inte är utläkt, bara vilande
vad vet ni om spatthästar? vad har ni för erfarenheter?
Har två hästar i stallet med utläkt spatt.. Dessa går att rida till 100%, de har aldrig haft några besvär sedan spatten "försvann".. Fast det var många år sedan.. ;)

Spatt är så olika från fall till fall så det går knappt att säga hur spatthästar är. En del får tillbaka spatten vid minsta ansträngning, en del kan ridas precis som vanligt. En del är lite småstela bak jämt. En del syns det inget på att dom har haft spatt.
Det bästa är att fråga veterinären som behandlade hästen så får han tala om genom att se på plåtarnar hur pass utbredd spatt hästen hade. Och var spatten var. Finns tre glidleder. Det bästa är att ha spatt längst ner då läker det bäst. Är det högst upp är det ofta så att det inte läker utan det blir avlivning. Så har jag lärt mig iaf.
min förra arab hade spatt på båda bak.jag masserade henne alltid innan och efter varje ridpass, hon behövde lång uppvärmning. Hon kändes alltid bäst i slutet av ridpasset.
det som var problemet var att när hon fick stå i flera dagar när tex jag var sjuk så tog det jätte lång tid att mjuka upp henne.

En spatt häst får inte stå för många dagar i sträck. Då stelnar dom till fort. Det bästa med en spatthäst är ju eg att dom får gå på utedrift så att dom rör på sig mycket.