Foderfrågor mm!
1. Min stallägare (AU) påstår att min häst kommer att svettas som en gris eftersom det höet hon har köpt in innehåller mkt protein. Hon har ingen analys på det, men bonden säger att det har 55-60 protein?
Kan en häst svettas pga för mkt protein från höet? Jag har fått lära mig att protein från grovfoder är ofarligt, värre om det kommer ifrån kraftfodret?
2. Hon påstår att en gammal häst INTE behöver så mkt foder, speciellt då en gammal kbl som är något för rund just nu! Behöver ej ha täcke på sig!
3. Min häst har fått biverkningar 1 gång efter avmaskning (innan betet, Ivomec), fick kolik då. Hon påstår att det inte stämmer?
Ingen?
Ja, för mkt protein kan ge en häst som svettas mer än normalt, en "blöt häst". Men då pratar vi om MKT för mkt protein. 55-60 gSRP/kg foder tycker inte jag är mkt i den meningen. Hade det varit det dubbla mot det, dvs 100-120 gSRP/kg foder, hade läget varit annorlunda.
Jag gissar att höet har en energi på ca 7,5 MJ/kg foder vilket brukar vara "normalvärde" i hö. Det ger en kvot på ca 8 vilket inte är något problem alls. Ett normalt bete brukar ha en kvot på 10-14.
En gammal häst brukar behöva MER foder än en yngre. Man brukar säga att en gammal häst och ett föl har ungefär lika behov, för att illustrera kravet på ökning i kvalitét och mängd på foder. Oavsett detta ska (bör) hästen få minst 1,5 kg HÖ/100 kg kroppsvikt (alt 1 kg ts/100 kg kroppsvikt), dvs en häst på 500 kg bör minst få 7,5 kg hö/dag.
Ja, en häst kan få kolik efter avmaskning. Det kan bero på många orsaker. Hästen kan ha haft så mkt mask (MKT ovanligt!) att det helt enkelt blivit stopp i tarmarna av alla döda maskar. Hästens mage kan också reagera på det starka medel som avmaskning faktist är och få magknip helt enkelt, dvs kolik! Kolik kan vara många olika saker och är ett samlingsnamn för smärta från buken.
Hoppas du blev lite klokare!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Håller med #2# till fullo, en gammal häst skulle jag nästan ge fri tillgång ifall den klara av det! (Inte blir toktjock alltså!)
#2+3 Hon har ingen analys ÄN, ska skicka iväg idag sa hon. En tant som hade köpt av samma hö sa det var så proteinrikt + även bonden.
AU säger att det är ett "stuterihö", för proteinrikt för "normala" ridhästar som skulle behöva ett "sporthö" med lägre värden. Enligt henne skulle bara Ludde (5 mån föl, hbl med fblmamma) hade det. Inte min gamla kbltravare (25 år), hans kompis (hblval 10 år), hblstoet (dräktig, fölar i april) och fblstoet (10 år, mamma till Ludde).
Min häst väger ca 650 kg, brukar ge honom 10-12 kg hö/dag i det gamla stallet, Nu får han bara 4 kg på kvällen. Visserligen finns det bete kvar i hans hage, men det är inte mkt.
Han reagerade på avmaskningsmedlet med kolik. Som tur lindrig variant.
#4 Hur mkt hö har ni sagt ska ingå då?
Ska ingå 10-11 kg hö/dag.
Mer kan inte en häst äta, påstår hon.
#6 Då tycker jag att du ska utnyttja det, börja ge honom själv efter du har pysslat om honom varje dag.
#7 Han kan ej stå inne själv, då har han Solvalla i boxen! Mkt sällskapsjuk herre!
Tänker väga hans kvällshö själv hädanefter, eftersom hon snålar med höet till min häst, men inte de andra.
#8 Jap, det kan nog hjälpa lite att du väger det själv…. Då kan du ju ha så mkt du tycker är lagom;)
#2 Hon har bestämt att de vuxna hästar (4 st) ska avmaska med Ivomec eller liknade (den familjen
) den 7 oktober.
Min fick Noromectin 3 dagar innan han åkte hem från betet den 3/9. Inga biverkningar den gången iaf. Fick Quimax 3 dagar innan han åkte till betet 3/7.

#10# Men är inte noromectin och Ivomectin likvärdigt?
Kolla upp det med apoteket. För då ska du ju inte behöva avmaska en gång till. Du avmaskade ju för bara en månad sedan. Din häst kan inte må bra av en avmaskning till med så kort tid emellan.
#11 Samma "familj", Ivomec och Noromectin.
Fick biverkningar för några år sedan. Med Ivomec.
Det är hon som har bestämt det, så det är bara att lyda. Hon säger att de inte får biverkningar av avmaskningsmedel.
Hon säger eftersom det ska gå så många unghästar i hagarna, därför måste vi avmaska dem nu.
Ludde (fölet) ska gå med min gubbe och hans kompis Charm, när han blir avvänjd i november. Det ska komma en unghäst (3 år?) i oktober, men han ska bara bo här 3 veckor, eftersom han ska på bedömning.
#9 Japp. Nu vägde jag upp 6 kg hö i hans nät igår. Få se idag om hon kommer och gnäller om det.

Jag hade nog lämnat det stallet. Låter inte som någon seriös stallägare……
#14 Kan ej flytta. Svårt att hitta stall i Uppsala.

#15 usch då. då hoppas jag veterinären kan hjälpa dig att få henne på andra tankar…. läste det i en annan tråd #Klippning# var det nog
#16 Ska ringa vet om hans mage fortsätter krångla. Har bara pratat via sms till min vet nu. Mer hö ska han ha tyckte hon!
Har letat i flera år nu, för att hitta stall med hö, hyfsade hagar, hyfsad stallhyra och nära hem. Så hittade jag detta i juli…
Funderar på att skaffa hem lite eget hö till min pålle. Min ena kompis, Arianne, har 2 bönder jag kan köpa av. Kan ju köpa ett hö med lite lägre värden, helst grovt.
Lyrik gillar bäst när det är grovt, helst ska det var som halm. Tycker inte så mkt om när det är fint, även om det slinker ner.
Grovt hö måste väl vara bäst för hans knasmage som vill ha MKT fibrer?

Visst är det bättre med grovt hö än tunnt hö. Tarmarna får jobba mer då.
Du kan tala om för din jäkla stallägare att man kan förstöra hela magen och tarmens balans genom att avmaska. Därför ska jag inte avmaska mina två hästar som blir dåliga resten av vintern när jag avmaskar. Så hon är ju defenetivt ute och cyklar. Jag råder dig att låtsas avmaska eftersom du gjorde det för en månad sedan. Din häst kan bli jättedålig om du gör det en gång till eftersom du har en häst med redan jättedålig mage. Fan vad jag blir förbannad på sådana där besserwissers.
I Danmark är det redan på recept för att man inte ska avmaska för ofta. Då måste dom ta träckprov först för att se om det överhuvudtaget behövs avmaskas. Tycker inte veterinären att det behövs så får dom inget avmaskningsmedel. Ev kommer det att bli så här i Sverige med vad det lider. Det kan du tala om för din stallägare. 
#19 Då kan jag skaffa hem lite eget hö till min pålle. Bara det finns plats för det i stallet, skullen är inte klar ännu.
Stallets hö är inte grovt, iaf mitt tycke.
Får låtsas avmaska min pålle.
Hon skrev på tavlan i stallet att antingen kan hon göra det om man hänger medlet på boxen eller gör man det själv.
Ska försöka få tag på min vet oxå innan lör då pållarna ska avmaskas.

Ja, låtsas göra det för din häst,s skull. Herregud vad jag blir arg.

Jag avmaskar inga hästar, och har aldrig sett att någon verkar behöva det, men det är klart att om jag ser att någon börjar tappa hull så tänker jag ta ett träckprov innan jag avmaskar, det ska inte göras i förebyggande syfte,
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Men bebbe avmaskar du aldrig dina hästar?? Det måste du ju göra. Du som har föl och allt. Det är ju livsfarligt om ett föl inte blir avmaskat. Men när dom har blivit vuxna och går på relativt bra beten som är i stort sett parasitfria så behöver man inte det så ofta. Men isf måste man ta träckprov för att vara säker. Har man sett ägg på hästen på hösten så måste man avmaska mot det. Det är stygnflugan. Man kan inte se om en häst har mask i magen förrens det har gått för långt. En häst kan dö pga mask i tarmarna och magen. Kolik kan en häst få också pga mask. Om en häst har mycket mask och man avmaskar kan dom dö för att det kan bli förstoppning av döda maskar bl a. Ja det kan hända mycket.
#21 Fick världens utskällning igår av henne. Så jag får väl avmaska min häst ändå.
#24 Jag tycker endå inte att du ska avmaska din häst… Bara onödigt…
#23: Ang. styngflugelarver. Vi är många i stallet som har sett detta på våra hästar och har därför tänkt att avmaska mot detta och annat med t.ex ivomec om några veckor då alla hästar som ska stå i stallet har kommit. tyvärr har vi en häst, eller snarare hästägare som inte vill avmaska med ivomec då hon avmaskade sin häst med banminth i våras. Banminth tar ju inte styngflugelarver, och nu är vi oroliga att avmaskningen ska "bli förstörd" av att en häst som går med våra andra, inte avmaskas mot detta.
vad tror ni om det hela?
- inte min mening att förstöra tården, ni verkar bara ha bra koll på läget och när ämnet kom upp, så ville jag passa på att fråga =)

angående avmaskning har jag fått uppgifter av de som är ansvariga för djurläkemedel att (blekinge) avmaska vid utsläpp, regelbundet under sommaren tills installning. ca4v mellanrum om man har tex banminth, ca8v mellanrum nät du använder dej av tex Ivomec och Noromectin. använd samma medel ca 2år i sträck, byt sedan grupp. pga av att maskarna börja bli imuna.

#24# Varför fick du en utskällning då? Bara för att du tar mer hö än hon vill eller?
Nej, låtsas du ändå. Det är inte bra för din hästs mage annars.

#26# Alla i stallet ska ta mot styngflugans larver när det blir kallt ute samtidigt. Även om hon tog något annat i våras. Det hjälper inte mot styngflugan. Har man sett ägg så måste man ta ivomec eller något likvärdigt oavsett vad man tog på våren.
#28 Det var mest för att hon tycker att min häst får för mkt kraftfoder. Nu har jag minskat ner på havren och tagit bort lusernet helt - nu äter han höet bättre.
Även pratat ut med henne igår kväll, så nu är allt frid och fröjd.
Har "pratat" med vet. Enligt henne ska det inte vara några problem att avmaska pållen, OM jag ger honom exakt den dos han ska ha.
Får ju köpa 2 Noromectinsprutor - 1 är för lite, väger 650 kg.
#29: jag misstänker att ägaren redan har avmaskat med banminth EFTER att vi bestämde att alla skulle avmaska med ivomec när det blivit kallt - för att kunna säga att hon redan har avmaskat i höst och inte kan göra det en gång till.. 

#30# Lustig veterinär du har då. Jag menar jag har två hästar här hemma som blir alldeles förstörda i magen av avmaskning. Och din häst som redan är känslig i magen. Och han säger att det inte är farligt att avmaska med så starka medel två ggr i rad. Han vet inte isf vad han pratar om. Är det din vanliga veterinär?
Varför skulle det isf bli ev receptbelagt`? Det är ju för att det är så starkt och folk använder det för mycket. Som jag nu tycker att det blir med din häst. Mycket lustigt!

#31# Det har inte blivit frost i flera nätter än. Det är då som man ska avmaska mot styngflugan. Inte tidigare för då kan dom fortfarande få i sig äggen.
#32 Haft henne länge, i runt 8 år. Så hon känner till pållens alla krämpor och känsliga mage.

Lustigt då att hon inte tycker att det är någon fara faktist. Det är ju ett gift avmaskningen.