Hoppa gammal fjording?
Hej!
Jag behöver nämligen eran hjälp nu. Jag ska få en foderponny och har hittat en fjording som jag är intresserad av. Men det är ett enda problem den är nämligen 18 år och nu efter nyår räknas den ju som 19. Jag vill nämligen tävla (Absolut inte några högre klasser men iallafall klubbtävlingar) och hoppa (ca. 1 gång i veckan) . Tror ni att det går? För den hade besiktas i somras och var förvånadsvärt frisk i kropp och tänder för sin ålder. Snälla , vad tycker ni ?
Ålder är bara en siffra på ett papper.
Är hästen frisk och pigg finns inget som hindrar att den tränar och tävlar - givetvis förutsatt att den är tränad för uppgiften, men det gäller ju hästar av alla raser och åldrar.
Som sagt, ålder är bara en siffra på ett papper. Visst många tycker att '19 det är mycket för en häst, dom är så gammal och ranglig då'! Men absolut inte! jag rider en ponny som är 20 och ränkas som 21, och ska börja tävla den lokalt nu. Är hästen fysikst tränad för att tävla, så tävla! Fast då måste den ju också tycka om det, vilket hästen jag rider gör, hon älskar det! Det betyder ingenting att den är 19! Visst du kanske kommer få höra'vad gammal hon är' eller 'jag skulle aldrig tävla en sånn gammal häst', men det är bara för att dom har en häst som är ung, men din häst aknske är mycket bättre och erfarnarne än deras, och dessutom så räknas inte deras komentarer, för det är ju ändå du som ska trivas med hästen. och ta istället till dig alla positiva komentarer, :) Lycka till!:)

#1 och #2 tusen tack för era svar!
nu vet jag hur jag ska göra tack! :)
senså är det rätt många som tycker att fjordingar bara duger till skogsmullar, men dom kan mkt mer än så , bara med rätt träning osv. :)
ska förmodligen ringa på den ponnyn =D

jag brukar säga max 25 för att tävla men som #1 det brors på om hästen ärr pigg och frisk =)
Jag har en kompis som tävlade sin B-ponny tills han va 26. Nu är han för gammal och en annan liten tjej ska hoppa hästen lite grann för att lära sig. De försökta att ställa av Kalle (som han kallas) men då blev han mager och ville inte äta och blev sur. När de försökte hoppa lite med honom blev han med en gång pigg, glad, framåt och en underbar häst. Han är en grym hoppar och flyger fram. Han hoppa upp til LA när han var 26!!!! Nu vet jag inte riktigt vad han gör eller hur mcyket han hoppar bara att en annan tjej rider honom :D
Åldern på en häst är som sagt bara en siffra. Så länge hästen är frisk och tycker det är ROLIGT så ör det helt ok att fortsätta. Lycka till med fjordingen :D //Julia

Ålder spelar ingen större roll så länge hästen e pigg å kry å tycker att de är kul, vet en häst som e 26 som tycker de e shit kul att få komma ut å skutta ibland då o då å framför allt om de e nån lite klubb tävling (Även om de bara blir ca.30-50cm inte några större höjder som förr) så blir han nöjd att fått vart me bland allt ståhej å fått åka iväg å visat upp sig lite,

Jag vet en häst som fyller 32 i mars, han är hur pigg och frisk som helst. Dom skulle kanske tävla med honom åxå. Jag har ridit han en del, när han var 30, jättepigg och skitstark ville galoppera mycke :)
Så självklart kan du tävla om hästen är frisk och orkar :)
Mitt halvblod vann KM i hoppning vid 25 års ålder utan problem. Han trodde att han blev 5 så fort han kom in på en bana =)
självklart ska du ringa och testa!:) och det är inte så att fjordingar är till för ' skogsmullar'. det är ingen häst egentligen ursprungligen. Visst dtyp ardenrar osv. stora arbetshästar, dom 'r kanske byggd som arbets häst, men det beror helt på vad hästen tycker om att göra! tycker dom om att hoppa, då gör man det, det spelar ingen som hellst roll vilken ras det är!:P