Tölt, drygt 2 år sedan
Hittade en gammal bild på mig och Órion på Istölten våren -07 i Jukkasjärvi.
Som ni kanske ser har han inga som helst problem med benlyft, men han har perioder han är väldigt travtaktig i tölten som gör det svårt att hålla kvar honom i tölt.
Vi har jobbat mycket på skritt och trav, alltså har vi sysslat mycket med grundgångarterna.
Ibland går han jättebra och oftast går han egentligen rent som en klocka! Han går vanligtvis alltså så rent som det bara går.. Men den här travtakten verkar vara något återkommande, det har hållt på i perioder sen något år då han sträckt sig och stod i drygt 2 månader.
Efter att jag provred honom för att se om han blivit bra igen hade det skett en enorm förändring, han gick på SÅ bra och hade oerhört höga benlyft vilket han inte haft tidigare.
Sedan dess har han börjar lyfta mycket på benen i tölt, men som sagt så går han ganska lätt över i travtakt periodvis.. Jag vet inte.. Kan det ha att göra med att han inte har tillräckligt mycket muskler för att egentligen orka hålla tempot när han plötsligt börjar lyfta så mycket på benen?
Och är det möjligt att detta har något med göra att han har spatt i bakbenen, som för den delen inte längre stör honom överhuvudtaget.. Dessutom fyller han 20 i början utav januari 09.
Någon som varit med om liknande eller har svar på några utav mina frågor?
Jag är öppen för träningsförslag etc.

Vill även tillägga att han är en skogsmulle, ingen tävlingshäst..
Vi köpte honom som 10 åring då han var helt ur form och hade aldrig tävlats, han var dessutom oerhört framtung, vilket vi hela tiden jobbar på.. Han är aningen framtung på bilden också, jag ska försöka få nya bilder på tölten här någon dag så man ser skillnaden då han är mycket lättare och har helt annan kroppsbyggnad från att förut vara väldigt bakhög så kan han nu samla sig tillräckligt mycket för att inte längre vara framtung.