hästar på insider! 12 november
Våldsbrott mot hästar i Insider TV-programmet Insider tar upp det ökande problemet med personer som skadar eller dödar hästar runt om i Sverige.
Under de sex första åren på 2000-talet har närmare 200 hästar drabbats. I år har attacker rapporterats från bland annat Västergötland, Jämtland, Värmland, Östergötland och Sörmland. Polisen löser sällan angreppen mot hästar. Brotten är normalt sett lågprioriterade med låg straffskala skriver TV3 i ett pressmeddelande.
TV3 den 12 november kl 22:00 och TV8 den 16 november kl 22:00.

detta får vi hjälpas åt att komma ihåg!!!

Intressant!

Ser gärna att ifokusare med bättre minne än mig hjälper till att påmina om när det börjar närma sig, vill också se!
Jag har tänkt på det, hur mkt man ser i tidningar att det rapporteras om just folk som med flit skadar andras hästar.
Är så hemskt fundersam till hur de människorna tänker egentligen och varför de gör som de gör. För med de flesta brott eller ren agrevissitet emot andra människor eller djur som råkar vara ivägen kan jag även om jag absolut inte tycker det är rätt på något vis, förstå hur de hamnat i den situationen, om inte annat än lite halft. Men det här med att värka leta upp ett djur och med flit skada det på det viset, det har jag jätte svårt att förså.
lisette, kan du inte låsa den längst upp i listan då? :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Kom på vad som vore trevligt att ha här på forumet, en almenacka!
Där saker som vi på forumet tillsammans är intresserade utav, så som tillställningar, tv-program och annat hästrelaterar som kommer upp kan finnas inskrivet. (Kanske inte mindre tävlingar, att Lisa hämtar sin nya häst osv däremot) Vore inte det någonting?
åh, vi har varken 3:an eller 8:an..

#5 Oh ja, bra idé, en almanacka!! =)
#6 Tigg in dej hos nån kompis den dan :P

#4 bra idé anna!
#5 det är på önskelistan! =)
#6 man kan se gamla avsnitt på 3:ans hemsida.
#8 vad bra :)
detta ska jag se får blunda när det e hemska saker men höra vad dom säger, dåligt att ofta som sakt åker dom inte dit tror inte polisen tar detta på allvar riktigt då gör dom itne mycket arbete i det hela. Kul att insader tar upp det för då brukar det hända saker :)

Jag tror personligen att polisen gör så mycket de kan. Problemet är att vi har för få poliser som skall täcka för stora områden.
Självklart ska man kolla på detta! eller höra

#11 höra? nu blev jag nyfiken igen… =)

#12 Som Ledin sa man får blunda (eller gömma sig under täcket) när det visas läskiga/otäcka bilder. annars är min syn ok 

Jag är mest fundersam till vad Insider kan visa som vi inte redan vet? Har de luskat rätt på en människa som har gjort hästar illa och förföljt honom/henne med dold kamera eller? (Som de brukar göra.) Om inte så undrar jag var programmet går ut på.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

kanske får man höra från några hästägare vars hästar blivit utsatta för detta? jag tycker helt klart det ska bli intressant, även om jag får se det sen på nätet.
Usch, helt hemskt.
Vi har ett slakteri i vår kommun, och ägarens dotter har slaktat x antal FODERhästar där. Hon har velat låna sällskapshästar och efter ett tag har de bara "försvunnit".
Ägarna har frågat om de får komma och hälsa på hästen, Nej det går ABSOLUT inte, frågat om bilder, nej det går ABSOLUT inte, mår hästen bra då? Jadå, självklart! Så hemskt…
Inte hennes egna hästar ens, utan hästar hon lånar…
Johanna - Instagram

#17# Det låter ju som hon som det har varit skriverier i alldeles nyligen. Vi har även diskuterat det här på forumet om någon häst som ägaren letar efter. Är det samma?
ska absolut se på Tv3 den 12 november ;)
#17 - Men gud så hemskt :O
Men ägarna har väll rätt att komma endå, det är ju endå DERAS häst.
När jag hade en häst på foder så skrev vi på ett fodervärds kontrakt där allt stod, om ägaren skulle tycka att jag inte tar hand om hästen så hade hon rätt att ta tillbaka han. Jag hade rätt till 4 veckors provtid, ect ect. Jätte smart och enkelt att göra så, då slipper man råka ut för hemskheter. :(
Nej jag missade det, järnspikar också xD, är van att det ska gå på Torsdagar efter Efterlyst, va dåligt att dom bytt dag 
När går reprisen? Om det är någon repris?
Jag tror jag ska kika in på Tv3s hemsida o kolla om man kan kolla på det där…. Men jag hittade inget :/
MEN GUD VAD DÅLIG JAG ÄR!, hahahaha, klockan var över tolv när jag kollade vilket datum det var, hahahha vad dum jag känner mig!!
Tur att jag inte missade det :D

#20 haha jag var tvungen att kolla datumet… =)

Lite offtopic men ändå inte:
Reportaget i Expressen igår (11/11-08) var intressant och på P4 interjuvade Lotta Bromé en representant ifrån veterinärkåren som ochså arbetar för att det ska kriminaliseras (tidelaget). Han berättade att endel djurägare inte ville anmäla brotten heller.
Har jag missat det? :o Går det inte ikväll?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#24 Varr bara lugn, de går i kväll. Det var bara jag som tänkte lite fel dag :D
#25 hha, tänkte väl jag också! :D Blev lite förvirrad av era inlägg ;)

fy fan! 

Gud vilka sjuka människor det finns!!!
*** Kärleken övervinner allt ***
Började nästan att gråta när hon berättade om lilla skimmeln Silver
reklam- fy f*n… Hur kan man göra så mot ett djur?
Efter reklaminslaget handlar det om ngn som har utnytjat HÖNS sexuellt…
Usch, sånt hr vill man inte ens tänka på, blir nog till att låsa stallet i framtiden och hur jag ska våga släppa dom på bete till sommaren… Usch.
Varför har det blivit så mycket Tidelag 2000?
vilken ddålig ljudkvalitet det var på klippen, eller det kanske bara är min TV… Får höja och sänka hela tiden.
#31 det är väl som dom säger, finns fler hästar/djur nu och mer "info" om det att häma på t ex nätet.
Nätet har ju överlag, gjort mycket "öppet för alla".
Folk kan träffa andra med liknande "intresse" och planer kan smidas, man får support och bekräftelse…
#33 Gud vad hemskt! Och det är ju oftast bara män!
sexuellt utnyttjande av djur, misshandel o.d, det är verkligen hemskt.
MEN tycker att programmet spårade ur lite i det sista fallet om "Chess".
Visst, det är synd om ägarinnan om det är som hon säger, att hon blivit av med djuren på falska anklagelser och hon som hade hund-centret verkade väl inte skit-seriös kanske…
Men att söka upp de nya ägarna tyckte jag var fruktansvärt onödigt.
DOM hade ju inte gjort ngt fel. Hade jag en omplaceringshund, så inte fan skulle jag släppa in gamla ägarn om denna knackade på dörren… Trakasserier kallas det.
Programmet sjönk lite i mina ögon nu
#35 Håller med! Den nya ägaren skulle ju inte ens vara inblandad i det här! Det sa dom ju i början typ..
#35 Fast hade jag som ny ägare fått höra hur det hade gått till så hade jag låtit henne träffa sin älskade hund. Kanske inte lämnat tillbaka den men iaf låtit henne se att den mådde bra.
Däremot undrar jag vad det hade med det övriga programmet att göra..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

blir spännande att se det sen på nätet.
#38, säger detsamma! orkar ju dock inte titta nu även om jag viiiill.

usch va hemskt det är. Nu ska dörrlarm införskaffas omgående! Ingen får röra mina älsklingar…
#17 men man kan ju inte slakta utan pass o legg, kollar itne slakten upp vem som äger hästen innan dom slaktar låter ju helt sjukt. Så dåligt av slakteriet o inte misstänka henne om hon kommer med hästar på löpande band. O vad känar hon på att slakta dom? måste ju vara fel även där OM vetrinärer slår ut hästar o hon får ut försäkringspengar mm låter skum denna person iaf.
#37 det vet vi ju inte, OM dom verkligen fått höra hur hundarna haft det.
Dom har förmodligen bara fått information från ägaren till hundcentret och hon var ju stensäker på att det handlade om grov vamvård.
Nä, de nya ägarna borde ha hållts utanför.
Man vet ju aldrig hur den gamla ägaren är! Det kan ju vara en sinnessjuk människa, som dyker upp en dag med pistol för att kräva sin hund tillbaka, det vet man ju inte.
Det är ju därför Omplaceringsmyndigheter har tystnadsplikt.

Har nu sett det på webb-tv. Tycker att programet var bra.
42 åringen är nästan som jag trodde… Misshandel av frun och av "flickvännen".
Och vilken tant som jobbade på hundpensionatet! att de har rätt att sälja djuren innan dommen är klar! Gäller det hästar ochså?

Misshandel nr 2 som han blev dömd för kom han inte ens ihåg… Vilken jäkla idiot!!!

herregud, jag blev knappt ens förvånad. 42-åringen, han ljuger ju så han tror sig själv, förbannat pinsamt. här snackar vi om att hissen inte går ända upp, om den går någonstans överhuvudtaget?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Snacka om att vara skyldig. Fy fasiken vad jobbigt det måste vara att bo kvar och ha dom som grannar. Resten av hans familj alltså. För vad jag förstod så bodde han inte där utan bara hälsade på ibland och sov över.

Men fy fasen vilka svin det finns ute i världen. Och att inte Sverige tar tidelag allvarligare, det fattar inte jag.
Jag kunde inte somna igårkväll efter jag sett programmet. Jag var så ARG!!!

jag började gråta, stackars hästar. tänk så ont silver måste ha haft!
ska bli spännande att se vad rätten säger om detta.
synd om mannens bror och mannens familj.

#48 Hoppas bara att straffet blir så pass långt så att hans fru kommer till insikt om vilket bra liv hon kan ha utan honom.
För barnens skull.
(Hoppet är det sista som överger människan)
Döms han så kommer han säkert ut efter 6 månader med det systemet vi har här i landet..
#42 Nä, det hade ju inte behövt vara med i TV eller så.. men jag hade ju nog undrat om jag fick reda på att hon slapp undan… kunde ju träffats på allmän plats om man var orolig..
Fast utan TV kameror.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#49 borde hon ju iofs inse redan nu tycker man. men man blir ju lätt förblindad.

#52 Tvivlar på att hon är "förblindad" Rädd är nog det uttryck som jag gissar på. Om han gör så bara för att hon "kanske" varit otrogen, vad gör han då inte när hon säger att hon vill skiljas? det är en sådan mörk och hemsk värld, våld inom familjer. Fast här är det verkligen gissning på hög/låg nivå. Misshandel inom familjer, mellan partners kan ha lika många skiftningar som fall…
Ursh , vad sjuka människor det finns ! När de visade om ponny stoet Silver så satt gråten i halsen. Hur kan man göra något sånt, och sedan njuta av att se djuret plågas ? ! Dessutom så fanns alla bevisen mot honom men endå fortsatte han att neka …
och obehagligt var det också eftersom stallet stod på gården, och någon helt enkelt gått in på deras gård och sen in i stallet . Nae vad äckligt…

putteliputt :)