NH och hästproblem..
Vi har under en tid haft problem med hästen. Han har helt enkelt inte velat komma in ifrån hagen. Han har vänt rumpan till och kickat när man kommit nära. Jag har livit rädd och gått ur hage. Vilket har lett till att hästen lärt sig att ifall han hotar slipper han press.
Detta har berott på ledarskapsproblem.. Så vi har börjat träna NH. Har get många jättebra resuktat utanför hagen. Men han har fortfarande varit besvärlig i hagen.
Idag skulle jag ut och rida med en stallkompis, Rosa. Hennes häst går i samma hage som Storis. Så vi gick ned för att hämta hästarna. Rosa satte på grimma på hennes häst och skulle få henne att kissa innan hon gick in med henne. Medan hon höll på med sitt skulle jag ta Storis, men han vände baken till och kickade efter mig. Jag blev arg och slog med grimskaftet efter honom. Vi struntade i honom just då och gick upp igen.
Senare gick vi ned i hagen igen för att träna med Storis. Rosa är jätteduktig med sånt och brukar träna problemhästar, så hon brukar hjälpa mig.
Hon jobbade m ed honom i typ två timmar, iskallt!
Men det gav resultat, flra gånger fick hon komma fram och klappa honom. Var så stolt över honom.
Jag vet inte vad jag vill med tråden egentligen.. Vill väl bara säga att jag är jätteglad att vi äntligen börjar få fason på Storis och att jag lärt mig hur jag ska göra i fortsättningen.
Har lärt mig jättemycket idag, och Rosa är så underbar och duktig!
Hoppas att det löser sig, tålamod är guld värt!
Men en fråga…hur får hon sin häst att kissa? =)
Vad härligt att det går bra, hoppas det fortsätter åt samma håll :D
Undrar samma som #1 förövrigt.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Ja, hoppas också att det kommer gå framåt, känns som jag ser hopp för framtiden nu iaf. :)
Jag vet inte hur hon lärt henne det.. Hon brukar kissa när hon kommer ut i hagen. Hästen vet väl att den inte får kissa innan ridning annars, eller nåt. Kan fråga henne. :)

kul att de går framåt =)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg