Rengöring av läder
hur ofta rengör ni er utrusting? En gång i veckan, månaden, varannan?
Själv vet jag inte, är jätte dåligt på sånt:/

varje dag!
Wildas träns rengör jag ordentligt 1-2 gånger i veckan, men putsar alltid av det och tar bort ev. smuts efter varje gång jag använt det.
Sadeln är nog inte i behov av att smörjas än då hon bara är 2½ men jag brukar putsa den ibland också så den håller sig mjuk :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
oj, alldeles för sällan. men nu har jag köpt en ny fantastisk lädersåpa som det går dubbelt så snabbt att smörja med jämfört med sadeltvålen

varje dag!

Det varierar på olika prylar. Vissa prylar rengör jag så gott som efter varje annvänding medans andra mer någon gång i månaden. Skiljer sig ju på hur mkt det slits och skitas ner på olika saker, sadeln tex skitas ju sällan ner särskilt mkt och slits mkt försiktigt på medans sadelgjorden får ta rätt mkt skit och därför rengörs klart mkt mer ofta.
Smörjer tränsen kanske 2 ggr i månaden. Sadeln 1 :l
Ingen kommentar på den frågan! :)
Min fd. sköthäst (ridskoleponny/sommarponny) grejer rengjorde jag väl 1-2 gånger i veckan, flitig på den tiden men nuvarande medryttarhästarnas grejer smörjer vi nästan aldrig. Undantaget är om vi ska tävla, då smörjs grejerna.
Tror att ägaren smörjer grejerna ibland iallafall så det blir ju gjort.
alldeles försällan! och jag bruka bara smörja innan tävling vid behov
Jag smörjer då jag känner att det behövs. Benskydd, som jag inte andvänder på min nuvarande häst, gör jag ren en gång i veckan annars, eftersom det är lätt att det blir skav annars. Smörjer även innan tävlingar.
Aldrig :O Borde smörja tränset, de är aldrig smörjt… köpt för 1-2 månader sen.
Jag putsar utrustningen ca 1 gång per vecka, oftare vid behov.

Jag är så lat med att putsa :( Jag brukar putsa innan tävling bara.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Hur gör man med ett nytt träns? Ska man smörja upp det på något sätt? :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#13 Det finns säkerligen lika många åsikter som det finns träns och hästmänniskor, men jag brukar putsa och smörja nya träns likadant som de gamla.

Alldeles för sällan. När de blir leriga tvättas de alltid, annars är det väl lite när jag känner för det.
Har 3 travselar, 2 bröstselar, 1 loksele, ett par sadlar o en hiskelig massa träns så det går ju inte att ta allt på en gång direkt.
#15 allt är möjligt! Har själv smörjt två selar, en tömkörningsgjord, tre träns och sex par tömmar i samma vända. det tog ca 3-4 tim ^^,

#16 klart att det går, men det är ju så trååååååkigt. O sen ska man plocka isär allt o plocka ihop så blandar man ihop alla delar.
Mina bruna tävlingstömmar däremot är jag sjukt noggrann med, de tvättas efter varje tävling :D

#14 Okej :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jag smörjer jättesällan, kommer inte ens ihåg sist… =S
Ny saker, och gamla för den delen, tycker jag blir jättemjukt och smidigt om man sänker ner i ekololja i några timmar-en dag. Sen tar man upp det och låter det droppa av (så man kan återanvända oljan). Har gjort det några gånger och grejerna blev superfina!
Men jag har hört nåt rykte om att ekololja förstör lädret innifrån, nån som vet?
Jag smörjer och putsar varje helg.
Kanske en till tre ggr i månaden.. Hästen har en syntetsadel, så bara tränsen som smörjs.

#17 man behöver absolut inte plocka isär tränset varje gång =)

men ni som aldrig/sällan putsar.. får inte era hästar skav av stöv och intorkat svett som fastnar på insidan??

putsar träns och stövlar efter varje användning. har en fårskinnstunnel på sadelgjorden så den putsar jag inte så jätteofta, varannan vecka kanske och samtidigt sadeln. har det regnat så putsas allt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#23 stöv och svett fastnar på underlägg o andra skydd, som enkelt tvättas i maskin. Tränset fastnar det inte så mkt smuts på, men blir det lerigt lr så så får man väl tvätta av det lte. Men det kallar jag knappast att smörja eller putsa.

#25 okej, på mina träns och kandar fastnar det hår och stöv när hästarna svettas, inte minst nu på vintern.

#26 Fastnar det så mycket att det riskerar att bli skav på hästen får man väl torka av tränset, ex. med en trasa eller med lite lädertvål, men inte behöver man putsa det varje dag. ;P

nej, absolut inte! jag har bara gärna ett mjukt och rent träns mot min hästs tunna hud på huvudet :P