Utrustning vid KM?
vad jag har hört så får man bara rida med vanligt tränsbett och inga hjälptyglar, benkydd m.m men jag kan ju har hört fel.
inga benskydd altså? Men lindor då?
Bra frågor, detta skulle jag oxå behöva veta så småningom.
Jag undrar om man måste ha vanligt träns på hästen?, för jag rider bara med westernträns.
#1 Får man alltså inte ha benskydd?

I dressyr får man aldrig ha varken lindor eller benskydd.
#4 aha, det klart det vet jag med att man inte får ha i dressyr, jag tänkte stenhårt på hoppning. ;)
Hur är det med betta då? och Nosgrimma, Martingal?
martingal får man inte ha. aachen och remont nosgrimma vet jag man får ha iaf, men det är ju KM du ska tävla och det är väll på klubbnivå? och då brukar det inte va så hårt.

Dom brukar väl ändå ha samma regler på utrustning som i TR, eftersom att det är en riktig domare som antagligen kommer dömma. Bäst är att kolla i dressyr-TR, finns på svenska ridsportförbundets hemsida :) HÄR hittar du dom olika TR-en :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jag vet att man inte får ha något bling bling på tränset iaf
#8 det är en av ridlärarna som dömmer!
#9 På KM?
det står absolut inget om KM i TR!!
Bara lokal, regional och nationell!

#9 Vart står det att man inte får ha bling bling på tränset undrar jag?
#9 I TR står det att man får ha "viss utsmycklning" bara det ser prydligt ut!
Min kompis sa det, å hon har tävlat KM osv. Då syftade vi mer på ett träns som hade en guldkedja till pannband och jämförde med mitt körhuvudlag som har silverkedjor m.m Ett träns som har mönster på lädret tex. är ok, men jag tror inte det får vara en massa utsmyckade nosgrimmor å pannabnd som på western å körning. Fast lita inte på mig… jag kan inget, säger bara vad jag hört..
Ang. "bling bling" på tränset så får t.ex. pannbandet inte bara bestå utav en kedja utan det måste vara läder hela vägen bakom iallafall.

i dressyr får hästen inte ha något på benen, den måste ha nosgrimma (Engelsk, aachen eller remont) du måste ha sadel av engelsk typ. Två- eller tredelat bett med lösa ringar (ej säker om man får ha eggbett eller ej) . Spö får du bara ha på framridningen, max 110 cm på stor häst, 100 på ponny, måste släppas innan du går in i collecting ring. inga hjälptyglar. Pannbandet måste ha läder mot hästen (alltså inte bara en kedja), men lädret får vara utsmyckat, nosgrimman vet jag inte om den får vara blingad eller inte (luddigt i tr)
Tack!
Tävlingen var i söndags och vi kom på 3:e plats av 4:a! haha! Med 172 p!
#17 Vad bra, Grattis :)
#19 ni var ju riktigt stiliga ^^,
#20 Fast jag fick rida fram i hoppsadel, för vi delade sadel med ett annat ekipake! xD

Man får ha benskydd/lindor på framridningen! Men sen måste dom av innan man ska in på banan.
Blingbling får man också ha på pannbandet, det har man tom på nationell dressyr (det vet jag med säkerhet!) och kanske högre.
Som nån redan sagt TR är det bästa!:D